استقلال کوزوو رسما اعلام شد

استقلال کوزوو رسما اعلام شد

پرچم های کوزوو همه جا دیده می شود
پارلمان کوزوو به اعلام استقلال کوزوو از صربستان رأی داده است.

هاشم تاچی نخست وزیر کوزوو قطعنامه ای را به پارلمان کوزوو پیشنهاد کرده بود که بر اساس آن ایالت کوزوو از صربستان جدا شده ورسما اعلام استقلال می کرد.

پیشتر، نخست وزیر صربستان با ریسک عکس العمل دولت صربستان و متحدش روسیه، گفته بود جلسه ویژه پارلمان صربستان را در پریشتینا پایتخت تشکیل خواهد داد و برای پیوستن به ملت های آزاد تصمیم گرفته می شود.

در همین حال وزیران دولت صربستان برای نشان دادن حمایت از اقلیت صرب کوزوو که در محدوده های پراکنده ای در کوزوو زندگی می کنند، در حال سفر به قسمت های مختلف کوزوو هستند.

پلیس در بلگراد و سایر شهرهای صربستان، برای مقابله با هر گونه تظاهراتی در حال آماده باش کامل است.

بسیاری از صرب ها از اعلام استقلال قریب الوقوع کوزوو احساس خشم و سرخوردگی می کنند.

خبرنگار بی بی سی در بلگراد می گوید کوزوو کانون فرهنگی و مذهبی صرب محسوب می شود و بیشتر صرب ها هرگز جدا شدن این منطقه را قبول نخواهند کرد.

قرار است نخست وزیر صربستان طی چند ساعت آینده یک سخنرانی تلویزیونی ایراد کند.

پیشتر، حدود 1000 صرب در اعتراض به از دست دادن سرزمینی که آن را متعلق به خود می دانند دست به اعتراض زده بودند.

در شهر میترویچا در شمال کوزوو، نیروهای حافظ صلح ناتو برای جدا کردن صرب ها از آلبانیایی تبار ها از سیم خاردار و حصارهای سیمانی استفاده کرده اند.

خاویر دو مارناک، فرمانده فرانسوی این نیروها گفته سربازانش با هر حرکت تحریک آمیزی از سوی آلبانیایی تبار ها و یا صرب ها با آرامش برخورد خواهند کرد.

نیک تروپ، خبرنگار بی بی سی در میترویچا می گوید پلیس محلی و سازمان ملل متحد در کنار نیروهای ناتو با حضور چشمگیر خود به شهروندان کوزوو اطمینان می دهند که موجبی برای ترس نیست.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.