پیشنهاد میلیاردی ریاض به مسکو برای قطع حمایت از تهران

پیشنهاد میلیاردی ریاض به مسکو برای قطع حمایت از تهران

عربستان سعودی به روسیه پیشنهاد کرده است، در ازای توقف حمایت نظامی و سیاسی مسکو از تهران، مقادیر متنابهی سلاح از روسیه بخرد و در فاصله ۵ سال مناسبات اقتصادی خود با آن کشور را به پنجاه میلیارد دلار برساند.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تلاش کرد وی را متقاعد سازد که تقویت ایران می‌تواند به بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه منجر شود.

 

روزنامه‌ی روسی "ودوموستی" که روز جمعه، ۱۵ فوریه این خبر را منتشر کرده، نوشته است، در برابر توقف مناسبات ایران و روسیه، عربستان سعودی قول می‌دهد مقادیر متنابهی سلاح از روسیه بخرد و در فاصله ۵ سال مناسبات اقتصادی خود با آن کشور را به پنجاه میلیارد دلار برساند.

 

به گزارش این روزنامه‌ی روسی، ایده‌ی اصلی طرح عربستان سعودی برای "نجات خاورمیانه از خطر ایران" آن است که روسیه از ادامه‌ی همکاری با ایران خودداری کند. در درجه‌ی نخست، این امر شامل قطع همکاری‌های اتمی و فنی- نظامی می‌شود. علاوه‌بر این، روسیه باید به حمایت دائمی خود از ایران در برابر فشارهای غرب در شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی پایان دهد.

 

هدیه‌ی واقعاَ شاهانه

 

روزنامه روسی "ودوموستی" نوشته است، عربستان می‌پذیرد که مسکو در صورت حمایت از این طرح، هم از نظر مالی و هم معنوی، زیان بسیار خواهد دید، از این‌رو ریاض وعده‌ی یک هدیه‌ی واقعاَ شاهانه را به روسیه می‌دهد.

 

 بنا به گزارش نشریه‌ی روسی "کومرسانت"، ریاض پیشنهاد می‌کند که جای تهران را به عنوان شریک روسیه در همکاری‌های  فنی- نظامی بگیرد. بدین ترتیب تا پایان سال ممکن است قرارداد فروش بیش از ۱۰۰ نفربر زرهی "بی‌ام‌پی۳"  به مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون دلار به امضا برسد.

 

علاوه‌براینها، این طرح وجود دارد که تا پیش از پایان سال جاری، قرارداد خرید ۱۵۰ تانک از نوع "تی-۹۰‌اس" به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار امضا گردد. هم‌اکنون مذاکرات مقدماتی برای خرید ۱۶۱ هلی کوپتر نوع "می-۱۷"، "می-۳۵" و "می-۲۶" به مبلغ کل حدود ۶/۱ میلیارد دلار نیز در جریان است.

 

بنا به گزارش کومرسانت، طرح عربستان سعودی برای ایجاد سیستم دفاع ضدموشکی نیز قراردادهایی عظیمی را به صنایع دفاعی روسیه وعده می‌دهد. عربستان سعودی آماده است تقریباً همه‌ی سیستم‌های دفاع ضدموشکی روسی، از پدافند موشکی قابل‌حمل گرفته تا سیستم دوربرد "اس-۴۰۰" را خریداری نماید.  

 

مشارکت استراتژیک اقتصادی

 

عربستان سعودی برآن نیست که تنها به قراردادهای نظامی اکتفا نماید. این کشور عملاً مشارکت استراتژیک اقتصادی را به روسیه پیشنهاد می‌کند. سعودالفیصل، وزیر خارجه‌ی عربستان سعودی، پیشنهادی را با خود به مسکو آورده است که براساس آن طی پنج سال آینده مبادلات بازرگانی و حجم سرمایه‌گذاری‌های دو طرف به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

 

حجم مبادلات بازرگانی روسیه و عربستان در سال ۲۰۰۶ کمتر از ۲۵۰ میلیون دلار بود.

 

همایش سرمایه‌گذاری که با شرکت موسسات بزرگ دو طرف که عربستان خواهان آن است که هرچه زودتر برگزار گردد، باید تاییدی بر جدی بودن عربستان در این طرح خود باشد. علاوه‌بر این، عربستان سعودی آماده است تا از اعتراض خود نسبت به پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی دست بردارد.

amirmontreal - کانادا - منتریال
دشمن اصلی ایرانیها اعراب بودن.هستند و خواهند بود. دم اسرائیل گرم که مادرشونو به عزاشون نشونده.
یکشنبه 28 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
چه روزنامه معتبریه این روزنامه که ما تا حالا اسمش رو هم نشنیدیم . احتمالا اخبارش هم مثل اسمشه . عربستان ممکنه تمایل داشته باشه بشه شریک تجاری روسیه ٬ ولی بقیه مسایل معقول به نظر نمیرسه . ریاض هنوز چند ماه نگذشته که احمدی نژاد رو به حج دعوت کرده . گذشته از اون ٬ یعنی ریاض نمی فهمه حساسیت رابطه با ایران برای روسیه به دلیل مرز مشترک ابی روسیه با ایران و نزدیکی مرزهای این دو کشوره ؟ امریکا اگه به ایران حمله کنه روسیه است که به خطر می افته ٬ برای همین هم هست که به ایران موشک فروخته ٬ عربستان این وسط چه کاره است ؟ موقعیت جغرافیایی ایران رو با هیچ رقم پولی نمیشه خرید . من که مثل اقای شادمهر عقیلی به کل این ماجرا مشکوکم !
یکشنبه 28 بهمن 1386

bahram1 - ایران - تبریز
عالیه. حالا اینقدر سنگ عربا رو با اون اسلام و قوانینشون به سینه بزنیم .
یکشنبه 28 بهمن 1386

درفش - امارات - دبی
خدا کنه روسیه این پیشنهاد را بپذیرد
یکشنبه 28 بهمن 1386

chi_chast - ایران - ارومیه
با سلام خدمت هموطنان عزیزم در ایران و اقصی نقاط جهان
با خواندن مطلب فوق واقعا بحال خودمان تاسف خوردم اینکه این همه سال ارتباط مملکت را با جهان متمدن قطع کردیم و سرمایه ملی را صرف اعراب احمق و سوسمار خور نمودیم و دل به استعمار گر نچندان ناشناخته و بی بخار و بی اصل و نسب روس که همواره ما را به منافع اش فروخته بستم و خون جوانان این مرز و بوم را به هیچ و بوچ بای این اعراب بی غیرت حرام کردیم و .....
اگر جای احمدی نژاد بودم و احساس مسپولیت در قبال این مردم و آب و خاک میکردم بجای گرفتن دست ملک عبدالله احمق آدم فروش هرزه زن باره قاتل جوانان ایرانی در جنگ تحمیلی با انسانهای متمدن و حداقل شناسنامه دار و صاحب مرام هر چند متفاوت در اعتقاد دم خور میشدم که هم برای کشور باعث افتخار بود و هم دارای منافع و هم موجب درس بود برای انگل های خلیج فارس که بخون ایرانی تشنه اند هرچه زودتر این اقدام اجرا شود بنفع ایران و ایرانی است باشد که از گذشته مان درس بگیریم و همیشه دنبال تجربه مکرر تجاربمان نباشیم انشا الله .
یکشنبه 28 بهمن 1386

homan joon - ایران - کرج
خاک بر سر این احمدی نژاد و دارو دسته اش.
حالا هی بیایین برای این عربا دستمال بنازین و هی سالانه سرمایه کشور و خالی کنید تو دهن عربا
یکشنبه 28 بهمن 1386

hussain - بریتانیا - لندن
این سعودی های وهابی می خوان سر به تن تک تک ایرانی ها نباشه... (به غیر از دخترای زیر 20 سال ایرانی!! ) اگه می خواین بدونین کدوم عرب وهابیه چفیه صورتی سفید نشان وهابیته! می دونین که وهابی ها خون شیعه رو حلال می دونن و اصلا شلوغی عراق همش نتیجه سرمایه گذاری وهابی هاست... 4000 تا ایرانی تو خیابونای مکه رو که تیربارون کردن هیچوقت نمی شه از یاد برد!!! آمریکا و اسرایل دشمن حکومتن ولی سعودی ها دشمن همه مردم ایران!!! (غیر از اون استثنا که عرض شد)
یکشنبه 28 بهمن 1386

وطنی - هلند - روتردام
امید وارم اصل خبر درست نباشد / امید وارم همسایه شمالی خیلی چیزها را / از جمله اعتماد یک ملت را به منافع انی نفروشد...
اما شک دارم از انکه منافعی وجود داشته باشد و این امر صورت نگیرد !
اینجاست که در ( کویت همسایه کوچک ) هم گفتم سیاست پدر مادر ندارد
و چه بی مقدار ارشها / داد و ستد میشود .
دوشنبه 29 بهمن 1386

neogold - پرشیا - تهران
پوتین به شدت از مسلمان ها بدش میاد چند وقت پیش تو یه کنفرانس یکی از مسلونها دفاع کرد پوتین بهش گفت اگه خیلی اونا رو دوست داری بده یه جوری برات ببرن که دیگه در نیاد
دوشنبه 29 بهمن 1386

xman - -
عرب جماعت ذات و غیرت نداره.باید نسلشونو نابود کرد.
-----------------------------
کاربر گرامی لطفا کشور و شهر محل زندگی خود را حتما بنویسید.
با تشکر
چهار‌شنبه 1 اسفند 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.