شوری محیط پیدایش حیات در مریخ را نامحتمل می کند

شوری محیط پیدایش حیات در مریخ را نامحتمل می کند

براساس تازه ترین شواهد جمع آوری شده توسط یک کاوشگر ناسا که بر سطح مریخ می گردد، سیاره سرخ در بخش اعظم تاریخ خود به علت تراکم بالای سدیم قادر به میزبانی حیات نبوده است.
کاوشگرهای اسپیریت و آپورچونیتی برای 1400 روز در سطح مریخ مشغول مطالعه بوده اند

یک محقق ممتاز ناسا می گوید تراکم بالای مواد معدنی در آب در مراحل اولیه مریخ، آن را حتی برای سرسخت ترین ارگانیسم های ذره بینی غیرقابل تحمل می کرده است.

سرنخ های ضبط شده در صخره هایی که زمانی غرق در آب بود حاکی از آن است که محیط مریخ هم اسیدی و هم شور بوده است.

این تحقیق توسط یکی از دو کاوشگر آژانس فضایی آمریکا بر مریخ به نام "آپورچونیتی" انجام شده است.

این مریخ نورد از چند ماه پیش مشغول معاینه صخره ها در یکی از دشت های کهن مریخ است.

دکتر اندرو نال از اعضای تیم علمی کاوشگرهای مریخ، و زیست شناس دانشگاه هاروارد آمریکا در شهر کمبریج گفت که این یافته "حلقه را بر احتمال وجود حیات تنگ تر می کند."

وی در نشست سالانه انجمن آمریکایی پیشبرد علوم در بوستون گفت که شرایط مریخ در 4 میلیارد سال گذشته برای پیدایش حیات بسیار چالش آمیز بوده است.

او چنین توضیح داد: "محیط مریخ آکنده از نمک بوده است. در واقع آنقدر نمکی بوده که تنها تعداد انگشت شماری از ارگانیسم های شناخته شده (زمینی) تنها بختی اندک برای بقا در بهترین شرایط آنجا را داشته اند."

دو مریخ نورد "اسپیریت" و "آپورچونیتی" اکنون بیش از 1400 روز را در مریخ گذرانده اند.

درحالی که ماموریت این دو کاوشگر رو به پایان است، ناسا برای ادامه تحقیقاتش در سیاره سرخ به واحد "فینکس" که قرار است 25 مه فرود آید امید بسته است.

ماموریت "فینکس" در نزدیکی قطب شمال مریخ فرود خواهد آمد و هدف آن کاویدن سطح یخی آنجا برای یافتن آثار و شواهد احتمالی حیات میکروبی در گذشته یا امروز است.

نمونه نسل بعدی کاوشگرها به نام "آزمایشگاه علمی مریخ" قرار است سال 2009 زمین را ترک کند و سال 2010 فرود آید.

این کاوشگر که بزرگتر و سنگین تر از دو کاوشگر کنونی است، نمونه هایی از خاک و سنگ مریخ را جمع آوری کرده، و آنها را برای یافتن ترکیبات ارگانیک تحلیل خواهد کرد.

NASLE JAVAN - ایران - تهران
امیدوارم بابک تورنتو اینجا ما رو شرمنده نظریاتش نکنه.ایشون عمر زمین رو خودشون محاسبه کردن که خیلی جالبه.کاش ایشون مشغله کاریشون همیشه زیاد باشه ونظری ندن.اینجوری همه بیشتر راضین .
شنبه 27 بهمن 1386

jellypa - انگلیس - لندن
شرایط پیدایش حیات
برای اینکه حیات بتواند در سیاره‌ای به وجود آمده و تکامل یابد، آن سیاره باید در کمربند حیات منظومه خود قرار گرفته باشد. به علاوه، چنانچه ستاره میزبان دارای شرایط زیر باشد، احتمال تشکیل و دوام حیات در آن بیشتر است:

سن ستاره باید بیشتر از 3 میلیارد سال باشد: سه میلیارد سال حداقل زمانی است که حیات می‌تواند در طی آن به وجود آمده و تکامل یابد.

جرم آن باید حداکثر 5/1 برابر جرم خورشید باشد: ستارگانی با جرم بالاتر گرچه هیدروژن و هلیوم بیشتری دارند اما ذخیره سوخت خود را با سرعت بیشتری به پایان می‌برند و بنابراین عمر کوتاه‌تری دارند و به همین خاطر، فرصت لازم برای پیدایش و تکامل حیات را فراهم نمی‌کنند - حتی اگر سیاره یا سیاراتی در فاصله مناسبی از چنین ستارگانی قرار گرفته و شرایط خوبی برای ایجاد حیات داشته باشد.

عناصر سنگین موجود در ستاره باید حداقل 40 درصد عناصر موجود در خورشید باشند: سیارات خاکی اطراف ستارگانی که دارای میزان پایینی عناصر سنگین هستند تشکیل نمی‌شوند و تنها سیارات گازی که بر روی آنها امکان حیات وجود ندارد در چنین منظومه‌هایی یافت می‌شوند.

البته در سال‌های اخیر منظومه‌های خورشیدی متعددی کشف شده‌اند که یک یا چند شرط بالا را دارا نبودند، اما سیاراتی که در چنین منظومه‌هایی کشف شده‌اند باز هم از نظر دانشمندان شرایط ایجاد حیات را داشته‌اند زیرا در کمربند حیات منظومه خود قرار داشته‌اند. دلیل این امر آن است که بسته به قطر، جرم و نوع ستاره‌ای که در یک منظومه وجود دارد، کمربند حیات آن منظومه گسترده‌تر یا کوچک‌تر می‌شود.

شنبه 27 بهمن 1386

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.