جنجال تازه آمریکا؛ اطلاعات برنامه تسلیحات هسته ای ایران را منتشر می کنیم

جنجال تازه آمریکا؛ اطلاعات برنامه تسلیحات هسته ای ایران را منتشر می کنیم

بنا به گفته های دیپلماتهای امریکایی و خارجی،کابینۀ بوش در نظر دارد تا اطلاعات بدست آمده مبنی براینکه ایران چهار سال پیش  فعالیتهای هسته و نظامی داشته است را در اختیار بازرسان اطلاعاتی بین المللی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از نیویورک تایمز؛کابینۀ بوش در حالی تصمیم به این اقدام گرفته است که ایالات متحدۀ امریکا به منظور حفاظت از منابع اطلاعاتی ،قاطعانه از انتشار اطلاعات خودداری می کرده است.

کابینۀ بوش ،که گویی  در مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل  می کند ،تصمیم دارد هفتۀ آینده اطلاعاتی را در رابطه با فعالیتهای هسته ای ایران در گذشته،منتشر کند.

کابینۀ بوش اعلام کرده است که مدارک و اسنادی را در دست دارد که اثبات می کند ایران، برنامه های هسته ای داشته است.آنها امیدوارند که از این طریق بتوانند بازرسان هسته ای را به مقابله با ایران وادارند.

تصمیم کابینۀ بوش در بازگرداندن اطلاعات دزدیده شده و انتشار آنها ،با مخالفت  و حساسیت محمد البرادعی،رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی،مواجه شده است.

محمد البرادعی بر این باور است که باید  به ایران آزادانه فرصتی داده شود تا مواردی را که واشنگتن به آنها اشاره کرده است را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از نیویورک تایمز؛ در مورد کمیت و کیفیت اطلاعاتی که البرادعی با بازگرداندن آنها به ایران و انتشار آنها موافقت خواهد کرد اطلاعی در دست نیست و همچنین مشخص نشده است که ایا این اطلاعات، شامل نمودارها و طرح هایی است که مخفیانه از کامپیوترهای لپ تاپ مقمامات ایران در سال 2004 دزدیده شده و در اختیار سازمان مرکزی اطلاعات امریکا،سیا قرار گرفته است ،می شود یا خیر.

تابستان سال گذشته،ایران با ارائۀ طرحی با عنوان"برنامۀ کار"تصمیم گرفت که به  سئوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با فعالیتهای هسته ای که در گذشته داشته است با شفافیت،پاسخ دهد.

محمد البرادعی،امیدوار است تا  پیش از آنکه گزارش آژانس، از فعالیتهای هسته ای ایران که قرار است هفتۀ آینده  در اختیار اعضا قرار بگیرد،منتشر شود، ایران به تمام سئوالات  آژانس در زمینۀ فعالیتهایی که در گذشته داشته است ،پاسخ شفافی ارائه بدهد.

دسامبر سال گذشتۀ میلادی،نهاد ارزیابی اطلاعاتی امریکا،گزارشی را منتشر کرده و با اطمینان کامل اعلام کرد که ایران تا سال 2003 فعالیتهایی در زمینۀ تولید سلاح اتمی داشته است اما در اواخر همان سال به دلیل ترس از افشای آن ،از ادامۀ فعالیتها منصرف شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از نیویورک تایمز؛انتشار گزارش نهاد ارزیابی اطلاعاتی امریکا باعث شد که  تلاشهای امریکا در اعمال تحریمهای شدید تر علیه ایران به دلیل امتناع تهران از مطالبات شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم،با وقفه مواجه شده و از شدت آنها کاسته شود.

جرج بوش،رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا ،روز یکشنبه در مصاحبه ای که با فاکس نیوز داشت ،گفت:من فکر نمی کنم که گزارش نهاد اطلاعاتی و امنیتی امریکا،از شدت  تهدید از سوی ایران،کاسته  باشد.

وی در ادامه گفت:ایران یک تهدید است و اگر شما با دقت بیشتری گزارش نهاد اطلاعاتی و امنیتی امریکا را مطالعه کنید،در خواهید یافت  که ایران در گذشته فعالیتهای نظامی  هسته ای داشته است و این بدان معنی نیست  که آنها نمی توانند  برنامه های مخفیانۀ  تسلیحاتی دیگری  نداشته باشند.

بنا به گفته های مقامات امریکایی  و خارجی ،محتوای اطلاعات بدست آمده از لپ تاپ شامل پروژۀ موسوم به نمک سبز بوده که یک نوع  واسطه درفرآوری اورانیوم در تبدیل اورانیوم خام به گاز اورانیوم است و می تواند در ساخت کلاهک های موشکی مورد استفاده قرار گیرد.این پروژه موجب شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران دچار شک و تردید شود.

چنانچه صحت و درستی این اسناد و مدارک به اثبات برسد،آنگاه اظهارات ایران دائر بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای اش ،اعتبار خود را از دست خواهد داد.

همچنین در اطلاعات به دست آمده از لپ تاپ به  موارد  ؛ال 101 و ال 102 ، شبیه سازی های رایانه ای مرتبط با فعالیتهای تسلیحاتی ،اشاره شده است.

این اطلاعات شامل قسمتی از هزاران صفحه از شبیه سازی های رایانه ای و آزمایشات است که به گفتۀ مقامات امریکایی ،بیانگر تلاشهای طولانی مدت در طراحی جنگ افزارهای هسته ای از سوی ایران است.

ایران ضمن بی اساس خواندن این اطلاعات ،با بررسی اسناد که ایالات متحدۀ امریکا ،آن را نمک سبز خوانده است ،موافقت کرد و اظهار داشت که  خواهان در دست داشتن این اسناد است اما ایالات متحدۀ امریکا از ارائۀ آنها خودداری کرد.

البرادعی در مصاحبه ای در ماه آگوست،گفت:من فکر می کنم منصفانه تر این باشد که مدرک را  ارائه بدهیم.وی گفت:من یک قانونگذار هستم و نمی توانم افراد را بدون ارائۀ دلیل و مدرک متهم کنم. وی در ادامه افزود؛شما مدارک  خود را بدست خواهید آورد اما من به شما نخواهم گفت که این مدارک چه هستند.

مقامات اظهار داشته اند که آنها نمی دانند این اطلاعاتی که در اختیار مقامات ایرانی قرار خواهد گرفت،آیا برای  ارائۀ اطلاعات بیشتر از سوی تهران از فعالیتهای هسته ای که در گذشته داشته است،کافی خواهد بود یا نه.

مقامات امریکایی گفته اند همانطور که در سال 2005 مقامات اطلاعاتی امریکا با ارائۀ مدارکی سعی در اعمال تحریم علیه ایران داشتند، نتیجۀ احتمالی  که انتشار این اطلاعات در پی خواهد داشت ،این است که ایرانیان با شواهد مستدلی روبرو خواهند شد.

 مقامات اروپایی اظهار داشتنه اند که در ماه های اخیر،فرانسه،بریتانیا و آلمان قاطعانه از ایالات متحدۀ امریکا خواسته اند که اطلاعات بدست آمده از فعالیتهای هسته ای ایران را که شامل اسناد بدست آمده  از لپ تاپ دزدیده شده  بوده و می تواند تصویر روشن تری از فعالیتهای ایران در گذشته ،نشان دهد را به ایران نشان داده و آن ها را بازگردانند.

اروپاییان نمی خواهند که ایران در نتیجۀ آشکار شدن فعالیتهایی که در گذشته داشته ، با محکوم کردن ایالات متحدۀ امریکا ،دست از همکاری های کامل با آژانس بردارد.

در حالیکه البرادعی می خواهد پیش از انتشار گزارش آژانس در هفتۀ آینده به پاسخ تمام سئوالات آژانس از ایران درزمینۀ فعالیتهای هسته ای اش دست یابد،مقامات اظهار داشته اند که نسبت به  پاسخگویی ایران  به سئوالات باقی ماندۀ آژانس ،در این مدت زمان کوتاه تردید دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل  از نیویورک تایمز؛ ،در نشستی که نیکلا سارکوزی،رئیس جمهوری  و دیگر مقامات فرانسه روز پنج شنبه با محمد البرادعی،رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتند،خواستار برخورد قاطع با ایران شدند و اظهار داشتند که اعتبار آژانس زیر سئوال رفته است.

فرانسه از متحدین امریکا و بریتانیا  بوده و موضع قاطعی در قبال ایران اتخاذ کرده است.آنها در تلاش هستند تا به دلیل امتناع ایران از مطالبات شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف فرایند غنی سازی اورانیوم ،تحریمهای جدید و شدیدتری را علیه ایران به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسانند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل  از نیویورک تایمز؛ سارکوزی شب چهارشنبه در سخنرانی خود در انجمن یهودیان فرانسه ،از ایران خواست تا به تعهدات خود پایبند بوده و قدرت نظامی هسته ای را محکوم کند.وی اظهار داشت که هدف ایران از غنی سازی اورانیوم، تولید نیروی برق نیست.

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
این دیگه چه بازی ایه ؟
جمعه 26 بهمن 1386

iranppp - آلمان - دوسلدورف
جالبه .چون آژانس به ساز اونها نمیرقصه«اعتبارش زیر سئوال رفته».عجب مردمی هستن این استعمار گرها و زورگوهای زیاده خواه.
جمعه 26 بهمن 1386

marduk - ایران - تهران
ایران تا دلتون بخواد مساله برای سوژه شدن داره !!
عدم رعایت حقوق بشر - نبود دموکراسی - حمایت از تروریسم و ....
جمعه 26 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.