اعتراض به نصب دستگاه صوتی ضد تجمع جوانان

اعتراض به نصب دستگاه صوتی ضد تجمع جوانان

کمیساریای کودکان انگلستان و اسکاتلند خواستار ممنوع شدن فروش و نصب دستگاهی موسوم به "ماسکیتو"، (پشه، Mosquito) شده است که هدف از استفاده از آن متفرق کردن تجمع جوانان و نوجوانان در اماکن عمومی است.
از دستگاه ماسکیتو برای مبارزه با رفتارهای ضد اجتماعی جوانان استفاده شده است

مقامات این کمیساریا و گروه مدافع حقوق بشر "لیبرتی"، می گویند که استفاده از این دستگاه نقض حقوق جوانان است.

این وسیله، از اکتبر سال 2006 به بازار ارائه شده است و صوتی با ارتفاع بالا ایجاد می کند که فقط جوانان زیر 25 سال آن را می شنوند. از آنجایی که شنیدن این صوت آزار دهنده است این گروه سنی چاره ای ندارد جز این که از منبع تولید صدا فاصله بگیرد.

امواج صوتی ماسکیتو برای گروه های سنی بالای بیست و پنج سال آزار دهنده نیست چون با بالا رفتن سن دامنه شنوایی اغلب انسان ها محدودتر می شود.

پنج هزار واحد از این دستگاه امنیتی در سراسر جهان به فروش رسیده است و مدیران شرکت "سی اس اس" (Compound Security Systems)، سازنده و پخش کننده دستگاه ماسکیتو، با رد اعتراضات کمیساریای کودکان انگلستان و اسکاتلند، گفته اند دسی بل صوتی (واحد شدت صدا) این دستگاه هشتاد و پنج است که ظاهرا از "دسی بل صدای تردد آرام اتومبیل ها" پایین تر است.

سایمون موریس، از مدیران سی اس اس گفت: "ما وقت، تلاش و پول زیادی صرف ساخت این دستگاه کرده ایم تا دستگاهی بی ضرر باشد و حقوق کسی را پایمال نکند. قبل از عرضه آن به بازار هم جوانب قانونی را مطالعه کردیم."

دستگاه صوتی ماسکیتو جعبه ای کوچک و خاکستری رنگ است که مغازه داران و شوراهای شهری بریتانیا برای مبارزه با نوجوانان و جوانان دردسر ساز از آن استفاده می کنند.

حدود پنج هزار دستگاه ماسکیتو در سراسر جهان فروش رفته است

آقای موریس می گوید: "اگر تعدادی نوجوان در مقابل مغازه شما تجمع کرده باشند که لباس های کلاه دار (هودی)، به تن دارند و مشروب می خورند، سیگار می کشند، فحش می دهند، به مشتریان حمله ور می شوند و از آنها سیگار و نوشیدنی الکلی می خواهند، حق دارید سعی کنید آنها را متفرق کنید. ماسکیتو این کار را به آرامی و ملایمت و به طور قانونی انجام می دهد."

اما "سر ال آنزلی گرین"، کمیسر کودکان انگلستان، می گوید که استفاده از این دستگاه باعث شده است چهره ای مخوف از این گروه سنی ترسیم شود و باید فروش و نصب آن غیرقانونی اعلام شود.

او گفت: "وظیفه من به عنوان کمیسر مستقل کودکان انگلستان این است که نگرانی های جوانان را جدی بگیرم. از نقاط مختلف بریتانیا به من خبر داده شده است که بسیاری از جوانان و نوجوانانی که به قانون احترام می گذارند و دردسری هم ایجاد نکرده اند از نصب هزاران دستگاه ماسکیتو ناراحت هستند. این دستگاه که نمی تواند میان جوانان دردسر ساز و آنهایی که بی آزارند تفاوت قائل شود."

کیت آدامز، گزارشگر بی بی سی می گوید آزار و اذیت مردم عادی و کوچه و خیابان توسط گروهی از نوجوانان و جوانان بریتانیا اخیرا به موضوع داغ این جامعه تبدیل شده است.

"هودی ها" (Hoodies)، اصطلاحی است که بریتانیایی ها (برخی اوقات) برای اشاره به این گروه از نوجوانان و جوانان استفاده می کنند. باب شدن این اصطلاح نیز از آنجا آغاز شد که این گروه از جوانان اغلب با لباس های کلاه دار در اجتماع دیده شدند. ظاهرا از جمله انگیزهای آنها از انتخاب و به تن کردن این نوع پوشش، پوشاندن سر و صورتشان و ایجاد احساس خطر و ترس در دیگران و همچنین مخفی ماندن از چشم قانون بوده است.

بسیاری در بریتانیا می گویند که نوجوانان و جوانان دردسر ساز مانند یک بیماری این کشور را گرفتار کرده اند.

هاوارد استیپلتون، از شهروندان بریتانیا، دستگاه صوتی ماسکیتو را اختراع کرد چون دختر چهارده ساله او نتوانسته بود از ترس تجمع "هودی ها" از مغازه محل خرید کند.

قیمت این دستگاه پانصد پوند است.

javadremix - ایران - تهران
آقایون و خانوم ها ببینید در دنیا چه خبر است بعد از طرح های نیروی انتظامی خورده بگیرید ودختر خانم های آزاد ایرانی اگر به خاطر ترس از آزار نتوانید داخل مغازه ی دلخواهتان شوید چه حالی می شوید.(خواهشمند هستم از گرفتن جبه های روشنفکری خودداری کنیید )
چهار‌شنبه 24 بهمن 1386

arashk_fara - انگلیس - لندن
خدا خیرشون این نوجوانا انگلیس رو خدایش به گند کشیدن
چهار‌شنبه 24 بهمن 1386

khasteh - فرانسه - استراسبورگ
معلوم نیست باید با اونهائی که سرو صورتشونو میپوشوننو احساس خطر وترس در دیگران ایجاد میکنندواز چشم قانون مخفی میمونند چه باید کرد؟
چهار‌شنبه 24 بهمن 1386

jgreene75 - انگلستان - لستر
javadremix - ایران - تهران
عارضم خدمت شما که قیاس فرهنگ، نگرش و عملکرد نیروی انتظامی ایران با پلیس انگلستان تنها کار ساده لوح هاست!
در ثانی 99% اینجا اگر همه چی سر جای خودش است، از اسکاتلند یارد و کمیسر کودکان انگلستان گرفته تا آشغال چی دم در می توانند نظر مثبت یا منفی خودشان را در مورد 1% بقیه (یعنی مشکلات=هودی ها Hoodies) بگویند!
در حالیکه در ایران فقط 1% کارها درست انجام می شوند و هیچ وقت از من و شما در مورد 99% بقیه (=مشکلات!!!) نظر نمی پرسند. بلکه ولی (مطلق!) و قیمان من و شما در همه موارد مملکت صاحبنظرند چون فرزانه اند!!!
(بنازم به چنین فرزانگی....)
پس کار من و شما چیه این وسط؟ بله درسته، پیدا کردن پرتغال فروش!!!!!
چهار‌شنبه 24 بهمن 1386

marduk - ایران - تهران
این چیزا کارای کثیف نیروی انتظامی رو کمرنگ نمیکنه !!
چهار‌شنبه 24 بهمن 1386

soshians - ایران - تهران
javadremix حالت خوبه؟بهتره یه دور دیگه مطلب بالارو بخونی.در دنیا پلیس با اخلالگرا برخورد می کنه نه بامثلا یه دختر 20 ساله که تو زمستون چکمه پوشیده یا پسری که پیراهن دلخواه نیروی انتظامیو نپوشیده.
جمعه 26 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.