آزمایشگاه فضایی کلمبوس به ایستگاه بین المللی متصل شد

آزمایشگاه فضایی کلمبوس به ایستگاه بین المللی متصل شد

آزمایشگاه فضایی اروپا، کلمبوس، که با شاتل آتلانتیس به مدار زمین منتقل شده بود طی عملیاتی چند ساعته به ایستگاه بین المللی فضایی متصل شده است.
کلمبوس محل انجام آزمایش های فشرده ای خواهد بود

عملیات اتصال کلمبوس به "آی اس اس" توسط فضانوردانی که داخل و خارج از ایستگاه کار می کردند انجام شد.

یک پیاده روی فضایی برای کمک به استقرار این آزمایشگاه تقریبا هشت ساعت طول کشید که بیش از حد انتظار بود.

این پیاده روی فضایی قرار بود روز یکشنبه انجام شود اما به خاطر کسالت فضانورد اروپایی هانس شلگل با 24 ساعت تاخیر انجام گرفت.

آقای شلگل در ماموریت دوشنبه جای خود را به "استن لاو" داد تا همراه رکس والهایم دیگر فضانورد آمریکایی این پیاده روی را انجام دهد.

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، از ارائه جزئیات در مورد علت ناخوشی آقای شلگل، فضانورد آلمانی، خودداری کرد اما گفت بیماری او جانش را تهدید نمی کند.

وبسایت ناسا گفت که این مشکل "در مجموع تاثیری بر اهداف ماموریت آتلانتیس نخواهد داشت."

انتظار می رود آقای شلگل در دومین پیاده روی فضایی این ماموریت در روز چهارشنبه شرکت کند.

ماژول کلمبوس که 12 و هشت دهم تن وزن دارد در ساعت 1956 به وقت گرینویچ توسط بازوی روبوتیک ایستگاه بین المللی از محفظه بار آتلانتیس برداشته شد و با کمک دو فضانوردی که از ایستگاه خارج شده بودند در محل استقرارش نصب شد.

کلمبوس نخستین بخش از ایستگاه بین المللی فضایی است که اروپایی ها کنترل می کنند و بزرگترین سهم اروپا در زمینه تلاش های علمی ایستگاه فضایی است.

زمانی که این آزمایشگاه یک میلیارد و 300 میلیون یورویی کاملا مستقر و راه اندازی شد، یک برنامه فشرده پژوهشی در محیط بی وزن آن آغاز خواهد شد.

کلمبوس برای سه محقق فضای کار دارد که در زمینه های مختلف از ترکیب محصولات جدید کشاورزی گرفته تا ساخت آلیاژهای پیشرفته تحقیق می کنند.

طی برخی از آزمایش ها نیز سعی خواهد شد نیازهای جسمی سفرهای طولانی به فضا درک شود؛ دانشی که در ماموریت های فضایی انسان به ماه یا سفر به مریخ اهمیت خواهد داشت.

آتلانتیس روز پنجشنبه پرتاب و شنبه در کنار ایستگاه بین المللی فضایی پهلو گرفته بود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.