شیرین کننده مصنوعی در موش باعث افزایش وزن شد

شیرین کننده مصنوعی در موش باعث افزایش وزن شد

مطالعه ای که نشان می دهد موش هایی که شیرین کننده های مصنوعی دریافت کرده بودند همچنان وزن اضافه می کنند دانشمندان را متحیر کرده است.
برخی متخصصان تغذیه می گویند که شیرین کننده های کم کالری هنوز بهترین گزینه برای سلامتی هستند

دانشمندان دانشگاه پردو (Purdue) در آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده اند که طعم شیرین اگر با رسیدن کالری به بدن همراه نباشد ممکن است میل به خوردن را افزایش دهد.

تحقیقات آنها که جزئیات آن در نشریه "عصب شناسی رفتاری" چاپ شده است نشان داد که اشتهای سایر موش هایی که شکر طبیعی خورده بودند پس از مصرف این نوع شیرینی کاهش یافت.

اما برخی متخصصان تغذیه می گویند که شیرین کننده های کم کالری هنوز بهترین گزینه برای سلامتی هستند.

دانش متعارف می گوید که شیرین کننده های مصنوعی (بدون کالری یا کم کالری)، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی، می تواند به کاهش وزن یا پایین نگاه داشتن وزن کمک کند.

اما مطالعه دانشگاه پردو این برداشت را زیر سوال می برد.

دانشمندان به گروه های مختلفی از موش ها دو نوع ماست دادند که برخی با شکر شیرین شده بود و برخی با یک نوع شکر مصنوعی یعنی ساخارین.

سپس مقدار زیادی غذا جلو موش ها گذاشته شد و محققان به مشاهده نشستند.

موش هایی که ساخارین خورده بودند کالری بیشتری مصرف کردند، و چربی بدن و وزنشان در مقایسه با موش هایی که شیرینی طبیعی خورده بودند افزایش پیدا کرد.

این گروه از موش ها بعدا از غذایشان کم نکردند و وزنشان کاهش نیافت.

انتظارات شیرین

محققان نوشتند: "این داده ها آشکارا حاکی از آن است که مصرف غذای شیرین شده با ساخارین که کالری ندارد، می تواند به افزایش وزن بدن و افزایش چربی حیوانی در مقایسه با مصرف همان غذا که با شکر معمولی (دارای کالری بالا) شیرین شده است منجر شود."

به گفته آنها یک توضیح احتمالی این است که در شرایط عادی، بلافاصله پس از احساس طعم شیرینی در دهان، متابولیسم بدن برای رسیدن مقدار زیادی کالری ناشی از شیرینی آماده می شود.

اما زمانی که این کالری نرسید، بدن ممکن است سردرگم شود و در تنظیم اشتها هنگامی که به سایر مواد غذایی دسترسی دارد دچار مشکل شود.

به گفته آنها اگر این نظر درست باشد، سایر شیرین کننده های کم کالری مثل آسپارتام، ساکرالوز و اسِسولفام می تواند تاثیری مشابه داشته باشد.

یک سخنگوی بنیاد تغذیه بریتانیا گفت که یافته های این مطالعه "جالب" است اما ثابت نمی کند که شیرین کننده های مصنوعی می تواند در انسان ها اثر معکوس داشته باشد.

وی گفت: "این مساله نیازمند تحقیقات خیلی بیشتر است - چرا که مطالعه در انسان ها نشان داده است که شیرین کننده های کم کالری می تواند به کاهش وزن کمک کند."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.