مجازات برای به کارگیری زبان فارسی

مجازات برای به کارگیری زبان فارسی

مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان یک خبرنگار و دو مدیر مسئول خبر را به علت "استفاده از واژه های فارسی" در بلخ و کابل مجازات کرده اند.
"این حکم نشان می دهد که وزیر فرهنگ تحمل ندارد افغانها زبان مادری خود را بکار ببرند و صدای ما را می خواهد در گلو خفه کند."

در نامه ای عنوانی (خطاب به) تلویزیون محلی بلخ آمده است که بصیر بابی، گزارشگر محلی برای تلویزیون ملی افغانستان در مزارشریف، به علت "استفاده از کلمات خلاف اصول فرهنگی و اسلامی" برکنار شده و در سابقه کاری اش این "تخلف" تذکر داده شود.

این مجازات، سابقه کاری بیست ساله آقای بابی برای تلویزیون دولتی افغانستان را زیر سوال برده است.

همچنین دکتر ذبیح الله فطرت، رییس تلویزیون محلی بلخ و داوود احمدی، مدیر عمومی اطلاعات تلویزیون ملی افغانستان به همین علت، "مجازات نقدی" شده اند.

بصیر بابی در گزارشی برای تلویزیون ملی افغانستان که از کابل پخش می شود، واژه "دانشکده" را به جای "پوهنحی" و دانشگاه را به جای "پوهنتون" استفاده کرده بود.

وی همچنین "دانشجویان" را به جای "محصلین" بکار برده بود.

حکم عنوانی تلویزیون بلخ "از سوی وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان ارسال شده است"

آقای بابی پیش از این نیز هشدارهایی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مبنی بر "خودداری از استفاده از کلمات بیگانه" دریافت کرده بود.

این خبرنگار افغان در مزارشریف می گوید که او هیچ جرمی را مرتکب نشده و فقط زبان مادری اش را که فارسی دری است، بکار برده است.

"مضحک و خنده آور"

آقای بابی در گفتگو با بی بی سی این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ را غیرعادلانه و بدور از انصاف خواند و گفت: "این حکم نشان می دهد که وزارت فرهنگ تحمل ندارد افغانها زبان مادری خود را بکار ببرند و صدای ما را می خواهد در گلو خفه کند."

خبرنگار برکنار شده تلویزیون افغانستان افزود: "مجازات به جرم استفاده از زبان مادری ام، مضحک و خنده آور است."

اما مقامات وزارت فرهنگ افغانستان در بلخ گفته اند که آقای بابی خواسته که "قصدا" زبان بیگانه را در افغانستان مروج سازد.

این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در ولایت بلخ واکنشهای زیادی را برانگیخته است.

فرهاد عظیمی، استاد دانشگاه و رییس شورای ولایتی بلخ این حکم را غیرقانونی خوانده و آنرا محکوم کرده است.

قانون اساسی افغانستان هر دو زبان فارسی دری و پشتو را به رسمیت شناخته و آنها را زبانهای ملی خوانده است.

پیشتر نیز وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نام "نگارستان ملی" را به "گالری ملی" تغییر داد. جایگزین واژه "نگارستان" با "گالری" برخی از فرهنگیان افغانستان را نسبت سیاستهای این وزارت درقبال فارسی دری نگران کرده است.

اما این بحث که آیا "دری افغانستان" با "فارسی ایران"، دو نام برای یک زبان است یا دو زبان متفاوت، به قوت وجود دارد.

ولی اهل ادب و زبان افغانستان همواره تاکید داشته اند که دری و فارسی، زبان واحد و گویش های متفاوت یک زبان است.

pakzad - ایران - آذربایجان
چه جالب افغان های فارس هم مشکل ما ملل غیر فارس ایرانی رو دارن ما که نمی تونیم اسم مغازه هامون یا بچه هامون رو از اسم های فرهنگ و فولکور خودمون انتخاب کنیم بازم اونا به زبون مادریشون درس می خونن ولی ما این رو هم نداریم بچه های غیر فارس ایرانی از آموزش به زبان مادری مثل هموطنان عزیز فارس زبان رو ندارن تو شهر و استان ما(آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل و زنجان و قسمتی از همدان و قزوین و قم) اگه من ترک بگم که من ترکم به خدا قسم تشریفمون تو زندان های اطلاعات هستش(هارای هارای من تورکم)(این درد من نیسن این درد کرد و ترکمن و ....)هست امید وارم تبعیض و سیاست های پان زودتر از کشور ما محو شه ...پاینده باد ایران
یکشنبه 21 بهمن 1386

mini110 - اوکراین - کیف
پاکزاد جان اول با اموزش به زبان ترکی و کردی و ترکمنی و عربی وبلوچی شروع میشه.بعد میکشه به تجزیه طلبی ترکها و کردها و ترکمنها و اعراب و بلوچها. نخیر اقا جان.به نظر من این که زبان رسمی و اموزشی فقط فارسیه خیلی هم درست و منطقیه. حالا اگر شما ترکید خوب بین خودتون ترکی حرف بزنید.هیچکس هم جلوتونو نمیگیره.در ضمن اینم یه جوک در مورد زبان از همین سایت:
غضنفر بچشو میبره توی لندن تا انگلیسی یاد بگیره
سال بعد که میاد سراغش نرسیده به مدرسه بچه های لندن داد میزنن: اکبر ددون گلدی!!!
یکشنبه 21 بهمن 1386

hans - المان - هامبورک
اگر نظر مینی 110 درست باشد پس برای جلوگیری از تجزیه افقانستان باید زبان قارسی در ان کشور ممنوع باشد ائده شونیست ها است
الان هم در ایران ان یکپارجگی ساختگی خیالی بیش نیست شرط اتحاد واقعی داشتن احترام متقابل است
دوشنبه 22 بهمن 1386

babakj - ایران - تبریز
mini110 - اوکراین - کیف
کوچولوی 110 هیچ وقت راجع به چیزی که بزرگتر از ...اطلاعاتته حرف نزن. تو هم فارسی واسه خودت تو شهر خودت. ما تو شهر خودمونم از دست زیاده خواهها راحت نئستیم. این جوکم نشان از میزان افتخاریه که ما به فرهنگ و زبان مادریمون دارییم اما بعضیها وقتی تو خارج ازشون میپرسن ایا ایرانی هستین میگن نه من پرسین ام.اما تو ایران کورکوری می خونن. یادتم نره تو تاریخ بخونئ کی تهران رو پایتخت کرد. اگه ما تجزیه طلب بودیم اینکارو نمئ کردیم. بیشتر فکر کن.
زنده باد اذربایجان و زنده باد ایران سرای هر کسی که در ان زندگی می کند و دوستش دارد...
دوشنبه 22 بهمن 1386

mini110 - اوکراین - kiev
hans - المان - هامبورک
شما انگار مطلب رو درست نگرفتی.سطر اخر رو دوباره بخون.اصلا جدا از متن. زبان افغانیها همون فارسیه با لهجه افغانی.
در مورد یکپارچگی هم باید بگم مردم ایران از تمام اقوام دارند ارام در کنار هم زندگی میکنند. احترام متقابل هم در بین مردم نجیب ایران وجود داره.نمیدونم تو اوضاع ایران رو چطور فرض کردی که میگی یکپارچگی ساختگیه و احترام متقابل وجود نداره؟شاید خیلی وقته که ایران نبودی و تصورت از روابط مردم در ایران اشتباهه.
دوشنبه 22 بهمن 1386

mini110 - اوکراین - کیف
babakj - ایران - تبریز
1.من هیچ ادعایی در مورد سطح اطلاعاتم ندارم.
2.مرد مومن اگه فارسی بلد نبودی که الان نمیتونستی با من و بقیه ایرانیها ارتباط برقرار کنی.زبان ملی برای این لازمه.
3.جوکها نشان از هیچ چیزی نیستند.فقط و فقط برای اینن که لبخند بر لب مردم بیاد.
4.محض اطلاع شما و بقیه دوستان:
اینجا خیلیها ملیت ایرانی رو نمیشناسن.منظورم اینه که وقتی میگیم اهل ایرانیم میگن اها؛ پس عرب هستید!! و فقط وقتی میگیم پرس یا پرسین هستیم اونوقت میفهمن که عرب نیستیم و میگن ما در مورد گذشته شما خیلی چیزها میدونیم.شما مردمان بزرگی با تمدن خیلی قدیمی هستید.چون تو درس تاریخشون در مورد ما (پرسها) میخونند.
5.در مورد تجزیه طلبی: ترکها رو نمیدونم اما در اوایل انقلاب قیام تجزیه طلبان خلق عرب رو یادمه. در مورد جدایی طلبان کرد هم که کمابیش همه میدونند.
تاکید میکنم که منظورم همه عربها یا کردها نیست.من دوستان زیادی از اقوام و اقلیتهای مختلف دارم.چه در ایران و چه در خارج از کشور.
درود بر تمام مردم ایران.
دوشنبه 22 بهمن 1386

YaShaR_RT - ایران - آذربایجان-تبریز
در جواب این جوجه شووینسم (mini110 - اوکراین - کیف) فقط میتونم بگم پارسی داری زیاد می پارسی!!!
این سیاست کثیف رضا پالونی (رضا خان) سرور شما بود که ایران رو الان تو این وضع قرار داده.
در مورد اون پیشنهاد شما هم که (...شما ترکید خوب بین خودتون ترکی حرف بزنید ...) عزیز دل ننت ,تو خیالت راهت باشه ما تو مدرسه ودانشگاه و ادارات .. حتی تو چت و اس ام اس هیچوقت زبان تورکی رو ترک نمی کنیم الان هم که اینجا دارم فارسی قیریلداتماق می کنم به خاطر اینه که شما... بفهمید.
زنده باد ایران آزاد و مستقل ( با حکومت فدرال)
دوشنبه 22 بهمن 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
مینی 110
بد بختی ایران هم بر می گرده به طرز فکر پان فارس و فاشیستی تو در ضمن برو یه سری به کتاب های تاریخ و حکومت های بعد و قبل اسلام تو ایران بزن ببین که تو خلیج فارس با پرتقالی ها جنگید که مشهد اصفهان تهران و.. آباد کرد ببین اسم بنر عباس رو واسه چی گذاشتن عباس ببین نادر کی بوده شاه اسماعیل شاه عباس غزنویان سلجوقیان کی بودن ببین مشروطه و دموکراسی معاصر رو مدیون کیا هستی برو ببین میرزا کوچک خان جنگلی کی بود بعد بگو که شما حق ندارین تو کشوری که خودتون ساختین به زبون خودتون درس بخونی عزیز دلم ایران فارس نیست و فارس ایران نیست کاش می دونستی که کیا ادب فارسی رو گسترش دادن از نظامی گنجوی واست بگم یا از شمس و پروین و خاقانی و صائب یا از اوحدی از شهریار از ستار خان از باقر خان از بابک خرمدین از اغ قوینلو ها از قره قویونلوها از قزل باش ها از کی واست بگم ما به عنوان ایرانی همه این کار ها رو کردیم همه ما به وجود ایران افتخار می کنیم چرا باید با این طرز فکر جاهلی و رد شده در کل جوامع اروپایی هر روز ما رو از ایران که پاره تن ماست دورتر کنید نکنه فکر می کنید که ارثی نکنه به کویر افتخار می کنی آذربایجان سر ایران است(خامنه ای) ولی سری که زبون نداشته باشه به چه دردی می خوره تجزیه در ایران محکوم به شکست هستش من حاضر نیستم 1 ثانیه هم زیر پرچم دیگه ای به جز ایران وایسم همه ما ایرانی هستیم ولی باید متقابلا به هم احترام کنیم چرا یه کار هایی می کنید که مردم می گن من ترکم اونا فارس و حق خور بابا به چی می نازی؟؟؟!!!! چرا هر روز باید چندین وبلاگ ضد فارسی در آذربایجان ایجاد شه بابا تو من همه ایرانی برادر و از یه خانواده ایم نه زبون من از زبون تو ضعیف هست نه فرهنگ من پس دلیلی ندهرا همه چیز فقط واسه یه قوم ایرانی باشه ایران مثل یه پازل می مونه که اگه یه تکه از اون نباشه ناقص و زشت دیده می شه ولی چرا پاید هویت و زبان ایران تو جهان هویت و پازل یکی از تکه های این پازل باشه در ضمن شما که تحمل ندارین خلیج فارس بشه عربی چطور تو ایران اسم همه چیز رو تغییر می دین لطفا دیگه نظر نده که گند زدی ...>>یاشاسین ایران و بوتون ایرانلی لار..<<
دوشنبه 22 بهمن 1386

farmehrf - کانادا - تورنتو
دوست عزیز یاشار از تبریز: بد نیست بدونی اگر همون رضا پالونی 100 سال پیش دانشگاه تهران رو نمیساخت الان احتمالا به جای ماوس کامپیوتر بیل دستت بود!!! در ضمن ایران از معدود کشوراییه که بدلیل قدمتش اقوام متنوعی داره که این تنوع اقوام باعث میشه که به ناچار گویشهای فراوانی هم داشته باشه حالا در نظر بگیرین اگر قرار باشه هر استانی با گویش خودش در مدارس تدریس کنه چه بلوا و آشوبی میشه همینجوریش با وجود زبان واحد ما ایرانیا نمیتونیم حرف همو بفهمیم ... وای به روزی که قرار باشه مثلا رییس جمهورمون چون اهل جنوب بوده تو مدرسه و دانشگاه عربی درس خونده فقط بتونه عربی صحبت کنه!!! از طرفی معاون اولش چون ترکه و احتمالا کلی هم رو زبون و قومیتنش تعصب داره!!!! و همه غیر خودش جای حرف زدن پارس میکنن (واقعا که چه نزاکتی!) فقط ترکی حرف میزنه و رییس مجلس هم فقط کردی بلده! عزیزان استفاده از زبان واحد به معنی از بین بردن سایر زبانها نیست این یک نیاز پیش و پا افتاده ست که قرنهاست تو دنیا جا افتاده و کشورها برای فهمیدن حرف همدیگه از زبان واحد استفاده میکنن. البته اینکه اجازه نمیدن اسامی بچه ها یا اماکن مختلف به تناسب زبان و فرهنگ ناحیه انتخاب بشه مسلما سیاست اشتباهیه که میشه با بقیه ی دخالتهایی که دولت ایران در مورد زندگیه خصوصیه افراد داره جمعش کرد و اسمش رو گذاشت عدم دموکراسی و یه نارسایی تلقیش کرد.
سه‌شنبه 23 بهمن 1386

javadremix - ایران - تهران
آقایون و خانومها از فردا قرار بزاریم همه کردی . ترکمنی و....نظر بدیم
سه‌شنبه 23 بهمن 1386

pakzad - ایران - آذربایجان
farmehrf - کانادا - تورنتو :
دوست خوبم بهتر هستش شما هم بدونی اگه پیشه وری در سال 1324 یعنی اون زمون که آذربایجان از حکومت فاشیستی و ننگ رضا شاه به مدت 1 سال جدا شد دانشگاه تبربز دومین دانشگاه بزرگ ایران تاسیس نمی شد چون آدم فاشیست و ترک ستیزی مثل رضا پالونی امکان نداشت دانشگاهی رو در قسمت ترک نشین ایران ایجاد کنه و اون وقت این همه دانشجوی غیر بومی از سراسر ایران هم به جای قلم و کاغذ دستشون یه چوب بود و داشتن دامپروری می کردن در ضمن زبان واحد نیازمند هر کشوری هست که حرف شما کاملا صحیح هست ولی چرا مثل بقیه کشور های پیشرفته نباید زبون ترکی که بیشترین تعداد متکلم در ایران رو داره و کلا از هر لحاظ با زبان فارسی زمین تا آسمان فرق داره و گویشی از اون نیست(مثل زبان کردی لری بلوچی و...)دومین زبان رسمس کشور شه در ضمن چرا بخاطر حدسیات غلط شما کودکان و در کل ملت ترک و غیر فارس باید از زبان مادری محروم شن هیچ معلومه داری چی می گی !!!حداقل این رو می دونم که تمام هویت تمام افتخار و تمام جون دل ترک های ایران وابسته به زبون مادریش یعنی سومین زبان قانونمند و قوی جهان(به نقل از مجله پیام یونسکو)ترکی هستش و شما به عنوان یه فارس درک نمی کنید که چه ضربه های بزرگی در نابودی زبان و هویت و فولکور ملل غیر فارس ایران می زنید باز خدا رو باید شکر کنیم که اگه زبون ما تو ایران تضعیف شه چندین کشور ترک مستقل با پرچم مستقل در دولت و ملت ترک زندگی می کنند که باعث می شه زبون ما در خارج از ایران نابود نشه امید وارم سیاست های فاشیستی و پان هر چه سریعتر از جهان سوم خارج شه که خلاف تمامی موازین انسانی و اخلاقی هست به امید ایران فدرال و یا غیر فدرال برابر از دوستان ترک و غیر ترک هم خواهش می کنم به قوم یا زبون دیگه ای توهین نکنند که افراط گری چیز زیاد مورد پسندی نیست متعادل و اگاه و محکم باشین
چرا باید کاری کنید که شهریار تو شعرش بگه که من به ترکیه رفتم چه اعزاز ها دیدم به باکو رفتم برادرم خواند به تهران رفتم مرا از دشمن نشناخت
درود بر ایران فارس و ترک و عرب و ترکمن و لر وبلوچ و کرد و....یاشاسین بوتون تورکلر دونیانین باشا باشین دا یاشیانلار
جمعه 26 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.