ابراز نگرانی مرکز پژوهش های مجلس از ادامه تحصیل دختران

ابراز نگرانی مرکز پژوهش های مجلس از ادامه تحصیل دختران

 مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از افزایش ورود دختران به دانشگاه و موسسات آموزش عالی به مقامات حکومت ایران هشدار داد که باید جلوی روند رو به گسترش ورود دختران به دانشگاه گرفته شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز روز دوشنبه « یکسان سازی آموزش دختران و پسران را دستاورد تحمیلی استعمار» خواند.

این اولین بار نیست که مقامات حکومتی در ایران از گسترش حضور زنان ابراز نگرانی می کنند اما صریح ترین اظهاراتی است که از سوی مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی ابراز می شود.

هشدار نسبت به تحصیل عالی دختران

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه، ۱۵ بهمن، با انتشار گزارشی که خود آن را گزارشی «هشدار دهنده» نامیده است خواستار اعمال محدودیت هایی برای ورود دختران و زنان به دانشگاه های کشور شد.

این گزارش که در سایت رسمی مجلس منتشر شد از سوی دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش ها که ریاست آن را احمد توکلی از سران جناح اصولگرا بر عهده دارد، تهیه شده و عنوان «تحولات شاخص های حوزه زنان و آموزش دختران در ایران طی یک دهه گذشته(۷۵-۸۵)» را بر خود دارد.

این  گزارش با اشاره به افزایش تدریجی تعداد پذیرفته شدگان دختر در مراکز دانشگاهی تاکید کرده است:« افزایش نسبی تعداد پذیرفته شدگان دختر در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور طی سال های اخیر، بعضا نگرانی هایی را هم از حیث اجرایی (تامین خوابگاه، حفاظت آنها در برابر آسیب های اجتماعی احتمالی و...) و هم از حیث آثار و نتایج اجتماعی و اقتصادی آن ( بلا استفاده ماندن بخشی از هزینه های صرف شده برای تربیت نیروی متخصص ، تغییر جنسیتی بازار کار و... ) در بین مدیران و دست اندرکاران امور ایجاد کرده است.»

این مرکز که گزارش های آن جنبه تصمیم سازی در مجلس و نیز مقامات دولتی دارد، هشدار داده است که « چنانچه افزایش حضور زنان و دختران در دانشگاه ها متناسب با توانایی جسمانی و وضعیت روانی آنان نباشد، در آینده ای نزدیک شاهد بر هم خوردن تعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان زنان و مردان جامعه خواهیم بود.»

مرکز پژوهش ها از احتمال «تاثیر مخرب برهم خوردن تعادل در درون خانواده ها» به عنوان یکی از تبعات ورود گسترده دختران به دانشگاه ها نام برده  و در گزارش خود آورده است:«یافتن راهکارهایی برای تبدیل تهدیدها به فرصت های توسعه ای و اتخاذ سیاست هایی دوراندیشانه در مواجهه با مشکلات ناشی از به هم خوردن تعادل و حضور بیشتر زنان در مقایسه با مردان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ضرورت دارد.»

مانع تراشی برای تحصیلات عالی دختران؟

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، «افزایش آگاهی عمومی»، «تقویت اقدامات تعلیم و تربیت اجباری »، « ایجاد فرصت های آموزشی در مناطق محروم»،«تدارک امکانات مالی برای خانواده هایی که در تامین هزینه های تحصیلات دانشگاهی فرزندان خود دچار مشکل هستند»، «کاهش بعد مسافت مراکز آموزش عالی و توسعه آموزش های از راه دور، پاره وقت و کوتاه مدت» به عنوان برخی از عوامل افزایش ورود دختران به مراکز آموزش عالی نام برده شده و از «کلاس های شبانه و آخر هفته» نیز به عنوان عاملی برای افزایش حضور زنان متاهل و کارمند در مراکز آموزش دانشگاهی یاد شده است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت باید« سیاستگذاری در اشتغال آفرینی متناسب با جنسیت و تشویق کارآفرینان و صاحبان سرمایه برای ایجاد اشتغال با توجه به جنسیت و ویژگی های جغرافیایی - فرهنگی هر یک از مناطق کشور» را اعمال کند، توصیه کرده تا از این پس از دختران در هنگام ورود به دانشگاه و به ویژه رشته های پزشکی و پیراپزشکی، «تعهدات ضمانتی و تضامنی جدی» اخذ شود.

  • «نسبت دختران برای ورود به آموزش عالی و شرکت کنندگان در کنکور سراسری و پذیرفته شدگان دختر از سال ۱۳۶۲ تاکنون افزایش چشمگیری یافته است و تعداد شرکت کنندگان زن در کنکور از ۴۲ درصد به ۶۵ درصد و میزان پذیرفته شدگان نیز از ۳۲ درصد به ۶۵ درصد ارتقاء یافته است.»

مرکز پژوهش های مجلس

«اعمال مخفیانه سهمیه بندی جنسیتی»

این مرکز با انتشار آماری اعلام کرد که نسبت دختران برای ورود به آموزش عالی و شرکت کنندگان در کنکور سراسری و پذیرفته شدگان دختر از سال ۱۳۶۲ تاکنون افزایش چشمگیری یافته است و تعداد شرکت کنندگان زن در کنکور از ۴۲ درصد به ۶۵ درصد و میزان پذیرفته شدگان نیز از ۳۲ درصد به ۶۵ درصد ارتقاء یافته است.

گزارش این نهاد حکومتی وابسته به مجلس اخبار منتشر شده در مورد «اعمال مخفیانه سهمیه بندی جنسیتی» را نیز تائید کرده است.

بنابر این گزارش،« سازمان سنجش در سال ۱۳۸۵ (برای ۲۶ رشته ) و در سال ۱۳۸۶ (برای ۳۹ رشته) با اعمال سیاست متناسب سازی آزمون سراسری ضرایبی را - به صورت ۳۰ تا ۴۰ درصد زن ۳۰ تا۴۰ درصد مرد و مابقی به صورت رقابتی» با هدف «توزیع دانشجویان بر حسب جنسبت» اعمال کرده است.

این مرکز البته پذیرفته که اعمال چنین سهمیه بندی «تاکنون در مراجع و مجامع کارشناسی به دقت واکاوی و بررسی نشده است.»

گزارش مرکز پژوهش های مجلس درحالی منتشر می شود که در مهرماه سال ۸۵ فعالان حقوق زنان اخباری از اعمال سهمه بندی جنسیتی در کنکور ورود به دانشگاه ها را منتشر کرده و اعتراضاتی در این مورد مطرح کردند اما مقامات دولتی و سازمان سنجش از تائید اعمال چنین سهمیه بندی خودداری کردند .

تبعیض جنسی علیه زنان و به ویژه ایجاد محدودیت برای ورود دختران به دانشگاه ها و مدارس در میان مقامات و گروهای ذی نفوذ به ویژه در جناح حاکم جمهوری اسلامی طرفداران بسیاری دارد تا جایی که روز دوشنبه علی احمدی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز گفت که «یکسان سازی آموزش دختران و پسران دستاورد تحمیلی استعمار بوده است.»

زهره طبیب زاده نوری، معاون محمود احمدی نژاد و رییس دفتر مشارکت امور زنان ریاست جمهوری نیز قبل از این روز شنبه، ۱۳ بهمن، به خبرگزاری فارس گفته بود: «تبعیض جنسیتی در مشاغل خاص زنان باید ‏اعمال‎ ‎شود و دولت و حاکمیت موظف است زمینه آموزش این مشاغل را تا سطوح فوق تخصص برای‎ ‎زنان ‏فراهم کند.»

hussain - بریتانیا - لندن
یکی باید جلوی خودشونو بگیره مسخرشو در اوردن این اصول گرا ها...
پنج‌شنبه 18 بهمن 1386

آویه ر - استرالیا - سیدنی
اینها از جنبش های آزادی خواهی زنان تو سالهای اخیر بد جوری تنشون به لرزه در اومده. دارن به فکر چاره می افتند.
پنج‌شنبه 18 بهمن 1386

mani-engelestan - انگلستان - منچستر
انقلاب اسلامی را زنان ایرانی به پیروزی رساندند حالا هم باید تحمل کنند.اگر چادر سر نمیکردند و نمیرفتند که ایران به اینجا نمیرسید.چوب خدا صدا نداره اگ...............
پنج‌شنبه 18 بهمن 1386

parviz1 - انگلستان - کترینگ
بجای اینکه برای مرتفع کردن مشکلات جوانان و شغل این آینده سازان کشور و تشویق به دنبال علم چارهای بیندیشند و راه پیدا کنند ملاحظه فرمایید پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس با جلوگیری از تحصیلات عالیه دختران مشکل را کلا مرتفع ساخت.دختران خانه نشین بشوند و اجازه ندارند که تحصیلات عالیه کنند و فعالیتهای اجتماعی برای دختر خوب نیست.جنانچه اعتراض هم کنند در زندان خودکشی راه دیگری است که قبلا هم آزمایش شده و جواب داده .حال خودتان راه را انتخاب کنید. دانشگاه =با زندان و خودکشی .آزادی کامل در انتخاب که بعد دنیا نگوید در ایران بانوان حق انتخاب ندارند!!
پنج‌شنبه 18 بهمن 1386

gharibeh-uk - انگلستان - منچستر
انقلاب اسلامی را زنان ایرانی به پیروزی رساندند حالا هم باید تحمل کنند.اگر چادر سر نمیکردند و نمیرفتند که ایران به اینجا نمیرسید.چوب خدا صدا نداره اگ...............
پنج‌شنبه 18 بهمن 1386

chinamroosh - ایران - ایران
این اندیشمندان بیمانند ، فرزندان خلف همان « مکتبداران » ضد مدرسه دیروزند ، که برای حفظ اقتدار تاریخی خود بر خرد و شعور جامعه فتوای تحریم « اشکولا » ( اسکول در زبان انگلیسی ) را صادر می فرمودند . و گویی باری دیگر پیکر دریده و زخم خورده ایران و ایرانی از تحجر و بی حیایی دستاربندان ناگزیر از پس گردی تاریخی و بازگشت به دوران یخبندان و انجماد عصر « مکتب خانه » است ،‌چه بسی سزاوار است که بر پوهش « هشدار دهنده » این گروه فرزانگان !!! کلاه از سر بر گرفت به افتخار شاهکار های تابناک آنان در زمینه سیاست گزاری و کشور داری فروتنانه کرنشی در خور نمود که در سی سال شرم آور و سیاه گذشته این توانمندان عرصه مدیریت هر آنچه در کشتزار شور بخت ایران زمین کاشته اند حاصلی مگر « بحران و هزینه » برای آیندگان نداشته است .
جمعه 19 بهمن 1386

بابک - ایران - سیزوار
این ها باید بروند یک واتیکان درست کنند ودر انجا بخوابند و هر جای مملکت را بگیرند به گند می زنند انشاله بدست زنان ومردان ایرانی برای همیشه از صفحه روزگار محو خواهند شد
جمعه 19 بهمن 1386

Tarannom - مالزی - کوالالامپور
تساوی حقوق زن و مرد امریست بدیهی. اما مشکل اینجاست که برخی از دختران بعد از تحصیلات دانشگاهی به گونه ای دچار خود برتر بینی می شوند که حتی نامزد دیپامه خود را داخل ادم حساب نمی کنندو...البته بعضی ها.
جمعه 19 بهمن 1386

hanasa - ایران - سنندج
قابل توجه زنان که دیگه چشم رو هم نزارن. اینجا دیگه مشکل بومی و غیر بومی و شیعه و سنی و بهایی و اینا نیست اینها مشکلشون اینه که زنها نباید پر رو بشن و جای آقایون مفت خور رو بگیرن.
زنده باد ملت ایران
جمعه 19 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
حالا میفرماید چه کار کنیم اقای توکلی ؟ پسرانی رو که مایل به تحصیل نیستند به زور بفرستیم دانشگاه ؟ یکی از دلایل این تفاوت جنسیتی اینه که بعد از تحصیلات دانشگاهی پیدا کردن کار مناسب برای خیل فارغ التحصیلانی که البته کیفیت تحصیلات اکثریتشون هم چندان ایده ال نیست ٬ با مشکل روبروست ٬ بنابراین طبیعتا دختران که از نظر عرف جامعه ما نان اور نیستند بیشتر وارد دانشگاهها میشوند ( بماند که عملا زنان بسیاری نان اور خانواده هستند اما عرف ما مرد رو به عنوان بانک! پذیرفته ) ٬ در کنار اینکه دختران حقیقتا هم درسخون تر از پسرها هستند ٬ به هر حال تفریحاتشون ( یا علافیشون ! ) کمتره ٬ و این یکی از دلایلیست که باعث میشه بیشتر رو به درس بیارند و در ضمن به این وسیله اعتباری کسب میکنند که جامعه به انحاء مختلف از اونها دریغ کرده . بنابراین شرایط فعلی نتیجه منطقی چیزیست که در جامعه میگذره ٬ و دستکاری کردن اون بیشتر توازن جامعه رو به هم میزنه .
جمعه 19 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
ظاهرا مطلبی که معاون رییس جمهور ( در اخر متن ) بیان کرده با مطلب اقای توکلی کاملا متفاوته ٬ معلوم نیست این دو نظر چرا یکجا اورده شده . ( مطلب معاون رییس جمهور بیانگر دادن امکانات بیشتر به زنان برای تحصیل در رشته های خاص زنانه مثل مامایی اما مطلب توکلی مجلسی ! بیانگر محدود کردن ورود زنان به دانشگاههاست ) ٬ گفته رییس اموزش پرورش هم با هر دو نظر فوق متفاوته و منظور او مطالب تدریس شده به دختران و پسران در مدارسه ( که خبرش در همین سایت هم بود ) که البته به درست یا نادرست بودن اظهار نظر فوق کاری ندارم ٬ اما متعجبم که سه نظر متفاوت چرا تحت یک عنوان و زیر یک تیتر بیان شده . / جدا از این ها محدود کردن تحصیل زنان با هیچ بهانه ای روا نیست . یکی از بهانه های مجلس عدم وجود تضمین برای ورود زنان به بازار کار بعد از اتمام تحصیله ٬ اما ایا برای مردان چنین تضمینی هست ؟ چه بسیار مردان دکتر و مهندس ! که همگی به مشاغلی غیر از رشته تحصیلی مشغولند . در زمینه عدم تعادل در خانواده هم معلوم نیست ایا اگر یک نفر از زوجین ! بیسواد باشه بهتره یا اگر هر دو نفر بیسواد باشند بهتره . از نظر مجلس ظاهرا گزینه دوم صحیح است !
جمعه 19 بهمن 1386

melodi - انگلستان - نیوکاسل
تمام ناراحتی و ترس این ها از گسترش مبارزات زنان و دختران ست.
به زن ایرانی هم از ناحیه خانواده هم از طرف جامعه و هم حکومت ظلم می شود. زن ایرانی روبه غل و زنجیر کشیدن. زن ایرانی در خانه و در جامعه کتک می خورد.برای زن ایرانی نه احترامی مانده و نه شخصیتی.جمهوری ننگین اسلامی به دبی و چین زن صادر می کند.
زن ایرانی هیچ وقت حق انتخاب ندارد.
جمهوری ننگین اسلامی زن بی سواد تن فروش را ٬ دختر معتاد فراری را به زن و دختر سالم ٬ تحصیل کرده و آگاه ترجیح می دهد بله باید هم جلوی تحصیل زنان سنگ بیندازند.
جمهوری ننگین اسلامی مرد معتاد و زن تن فروش می خواهد تا دیگر صدایی برای دادخواهی نباشد.
دلم برای زن بدبخت ایرانی می سوزد نه آرزویی و نه فردایی
حیف از زن ایرانی
جمعه 19 بهمن 1386

bahram1 - ایران - تبریز
خاک بر سرشون با این ایده دادنشون. اگه امکان اشتغال فراهم باشه پسرا مگه مغز خر خوردن درس نخونن؟ تازه دختری که صبح تا شب تو خنه است و جایی برای تفریح نداره حق شادی و زندگی هم نداره خب مگه چاره ای غیر از درس خوندن و دانشگاه رفتن دارن؟ خدا یا ما را از دست جاهلین نجات بده
شنبه 20 بهمن 1386

khanande - ایران - ایران
این راهش نیست دلبندم!
یکشنبه 21 بهمن 1386

alishah - ایران - تهران
بی خودی شلوغش نکنید ! وقتی وزیر علوم از ورود همه داوطلبان به دانشگاه و آموزش عالی خبر داده ، دیگه این گزارش به اجرا در بیاد یا نه چه اهمیتی داره ؟ فقط پسرها باید تلاش کنند وارد موسسات سطح بالاتری بشن . همین
یکشنبه 21 بهمن 1386

mbaghi_2010 - ایران - مشهد
خیلی پرروان ها یک درس خوندنم ازمون بگیرین دیگه........
البته ما خانوما راههای دیگه ای هم بلدیم واسه زمین زدنتون
-------------------------
کاربر گرامی لطفا در قسمت نام ایمیل خود را ننویسید . قوانین سایت را رعایت کنید
با تشکر
سایت ایرانیان انگلستان
دوشنبه 22 بهمن 1386

aynaza - ایران - تبریز
اصلا هم جای تعجب نیست . غیر از این نباید از این امل ها انتظار داشت. الان فکر نمی کنم کاری باشه که آقایون بتونن انجام بدن ولی خانوما نتونن..
برعکس خیلی کارا هست که از عهده آقایون بر نمی آد ولی خانومها می تونن انجامش بدن.
البته یه سری کارا هست که خانوما انجام ندن بهتره مثل امام جوجه بودن و رفتگری و زورگیری .... که من فکر می کنم این آقای توکلی ترسیده خانوما بیان این کارا رو از دست آقایون بقاپن ....
به هر حال اینا یه مشت حرف مفتیه که از ذهن کورشون نشات می گیره و چون قدرت هم دستشونه بعید نیست شوخی شوخی جدی به گفته هاشون عمل کنن
دوشنبه 22 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.