محمدرضا عارف از حضور در انتخابات انصراف داد

محمدرضا عارف از حضور در انتخابات انصراف داد

محمدرضا عارف، معاون اول سید محمد خاتمی در دوره ریاست جمهوری اش و برجسته ترین کاندیدای گروه های اصلاح طلب، از کاندیداتوری انتخابات مجلس هشتم انصراف داد.
عارف از چهره های معتدل جناح اصلاح طلب و با حکم رهبر ایران عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است

آقای عارف هنوز دلیل انصراف خود را اعلام نکرده است، اما وب سایت رسمی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با اعلام این خبر، دلیل انصراف آقای عارف را اعتراض به رد صلاحیت گسترده چهره های سیاسی اصلاح طلب برای شرکت در انتخابات مجلس در هیات های اجرایی و نظارت عنوان کرده است.

پیش از رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان، از آقای عارف که از چهره های معتدل جناح اصلاح طلب و با حکم رهبر ایران عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به عنوان نفر اول فهرست انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان نام برده می شد.

با انصراف آقای عارف عملا هیچ یک از کاندیداهای برجسته ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات حضور ندارند و به نظر می رسد این ستاد در روزهای آینده به کار خود خاتمه دهد.

کسری نوری، روزنامه نگار اصلاح طلب و از جمله کاندیداهای رد صلاحیت شده که مسئولیت اداره وب سایت ائتلاف اصلاح طلبان را نیز برعهده دارد، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی همین نکته را تائید کرد.

به گفته آقای نوری ائتلاف اصلاح طلبان هنوز به تصمیم نهایی نرسیده، اما با وضع فعلی امکان ادامه فعالیت برای این ائتلاف وجود ندارد و به نظر می رسد تصمیم گیری در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات به احزاب، گروه ها و افراد عضو ائتلاف واگذار خواهد شد.

ائتلاف اصلاح طلبان اوایل سال جاری خورشیدی با محوریت سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، تشکیل شد و بیشتر گروه ها و احزاب اصلاح طلب جز حزب اعتماد ملی، به رهبری مهدی کروبی، را در بر می گرفت.

پس از آن که هیات های اجرایی انتخابات صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبان وابسته به جناح اصلاح طلب را رد کردند، این مسئله اعتراضات گسترده ای حتی از جانب برخی از چهره های نزدیک به جناح محافظه کار در پی داشت.

 اگر ما با همین روال پیش برویم، من تصور می کنم که مجالس آینده مان مجالسی خواهد بود که سکوت قبرستانی بر آنها حاکم خواهد شد. این نظام و بعضی مسئولین دارند نیروهایی را از دست می دهند که سرمایه های انقلاب و سرمایه های نظام بوده اند.
 
اکبر اعلمی، نماینده مجلس، در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی

در پی این اعتراض ها و رایزنی هایی که در چند روز پس از آن صورت گرفت، انتظار می رفت دامنه رد صلاحیت ها در هیات های نظارت محدودتر شود و تعدادی از افراد به رقابت بازگردند.

اما هیات های نظارت نه تنها صلاحیت ها را تایید نکردند، بلکه تعدادی از کسانی که در هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده بودند، در هیات های نظارت رد صلاحیت شدند.

از آن جمله می توان به علی اشراقی، نوه آیت الله خمینی رهبر انقلاب ایران، و عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی اشاره کرد.

همچنین صلاحیت حدود 60 نماینده مجلس هفتم برای انتخابات رد شده است که بیشتر آنها وابسته به جناح اقلیت منتقد دولت در مجلس هستند.

گفته می شود با رایزنی های بعضی از مقامات از جمله آقایان باهنر و ابوترابی، دو نایب رئیس مجلس هفتم صلاحیت تعدادی از این نمایندگان به ویژه آنهایی که به گروه های اصول گرا وابسته بودند، تایید خواهد شد.

اما به نظر نمی رسد وضعیت تعدادی دیگر از آنها، به ویژه آنهایی که به گروه اقلیت معروف بودند، با این رایزنی ها تغییر کند. اکبر اعلمی، نماینده تبریز در دوره های ششم و هفتم مجلس، یکی از کسانی است که صلاحیت او رد شده است.

آقای اعلمی، از صریح ترین منتقدان سیاست های محمود احمدی نژاد در مجلس هفتم، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که رد صلاحیت بیشتر نمایندگان مجلس سلیقه ای و به دور از هر گونه مبنا و مدرک بوده است.

آقای اعلمی گفت: "تا به حال نزدیک ده بار از مراجع ذیربط درخواست کرده ام که دلایل رد صلاحیتم را در اختیارم قرار دهند که آنها از این کار سرباز زده اند."

آقای اعلمی ادامه داد: "اگر ما با همین روال پیش برویم، من تصور می کنم که مجالس آینده مان مجالسی خواهد بود که سکوت قبرستانی بر آنها حاکم خواهد شد. این نظام و بعضی مسئولین دارند نیروهایی را از دست می دهند که اینها سرمایه های انقلاب و سرمایه های نظام بوده اند و تاسف می خورم که خانه ملت دارد به تدریج از نمایندگان واقعی مردم تهی می شود."

parviz1 - انگلستان - کترینگ
آقای اعلمی چندین بار گفتم اگر راست میگویی خود را کنار بکش و بهر صورت اگر باز بر سر این سفره بنشینی معلوم است که داشتی سیاه بازی میکردی و نکن چون ملت اصلا رای نمیدهن و خودت را بیشتر خراب نکن .بقیه هم همینطور اصلاح طلب و غیره همش بازیست و جمع کنید این مزخرفاترو.امید وارم بفهمید که ملت متوجه این سیاه بازیها هستند.
پنج‌شنبه 18 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.