ارتش آمریکا از قوانین زیست محیطی معاف نیست

ارتش آمریکا از قوانین زیست محیطی معاف نیست

دادگاهی در آمریکا دستور معافیت نیروی دریایی این کشور از قانون منع ناوبری با کاربرد رادار صوتی (سونار) را غیرقانونی تشخیص داده است.
نیروی دریایی آمریکا اندازه گیری مسافتهای زیر آب توسط سونار را لازم دانسته است

فلورانس ماری کوپر، قاضی دادگاهی در ایالت کالیفرنیا، پس از رسیدگی به اعتراض گروه های حمایت از محیط زیست به معافیت نیروی دریایی این کشور از قانون سیاست ملی زیست محیطی، حکم کرد که دستور جورج بوش، رئیس جمهور، در این زمینه مغایر قانونی اساسی این کشور است.

آقای بوش با صدور فرمانی در روز 15 ژانویه سال جاری مقرر کرد که قانون منع کاربرد سونار شامل تمرین های نظامی نیروی دریایی این کشور نمی شود.

براساس این قانون، استفاده از سونار در محدوده بیست و دو کیلومتری سواحل کالیفرنیا به دلیل آسیب به محیط زیست مجاز نیست.

روش تشخیص فاصله در زیر آب از طریق ارسال و دریافت مجدد صوت (سونار) به خصوص مورد استفاده زیردریایی ها قرار می گیرد.

رئیس جمهور آمریکا گفته بود که اعمال این قانون در مورد نیروی دریایی این کشور باعث محدودیت امکانات آن برای اجرای تمرین های نظامی می شود و کاهش توانایی این نیرو، امنیت ملی ایالات متحده را به مخاطره خواهد انداخت.

قاضی دادگاه در حکم خود اظهار داشته است که دستور رئیس جمهور با قانون اساسی این کشور مغایرت دارد.

اختلال در زیستگاه پستانداران آبزی

گروه های حفاظت از محیط زیست با این استدلال که کاربرد سونار به پستانداران دریایی زیان می رساند توانسته اند قانون منع سونار در سواحل کالیفرنیا را به تصویب برسانند.

پستانداران آبزی برای تشخیص موقعیت و یافتن طعمه روش سونار طبیعی را به کار می برند

به گفته آنان، ایجاد اصوات خاص سونار در محدوده زیستگاه پستانداران دریایی باعث اختلال صوتی در زیستگاه حیواناتی مانند بالن ها و دولفین ها شده و مانع از آن می شود که بتوانند محل طعمه خود را به خوبی تشخیص دهند.

در مقابل، نیروی دریایی آمریکا استدلال کرده است که چندین دهه است که از سونار برای ناوبری دریایی توسط کشتی ها و زیردریایی ها استفاده شده بی آنکه آسیب محسوسی به محیط زیست وارد آمده باشد.

در روش سونار، امواج صوتی با طول موج معین در زیر آب پخش می شود و دریافت انعکاس آنها پس از برخورد به اجسام دیگر، محل این اجسام را مشخص می سازد.

این روش برای نخستین بار در اوایل قرن بیستم به منظور تشخیص محل توده های یخ و جلوگیری از برخورد کشتی ها با آنها اختراع شد اما بعدا، برای کاربردهای نظامی تکمیل شد.

دانشمندان می گویند که بسیاری از پستانداران آبزی از ارسال و دریافت امواج صوتی برای جهت یابی و تعیین فواصل زیر آب، به خصوص تعیین طعمه و جلوگیری از برخورد با موانع یا ورود به مناطق با عمق ناکافی استفاده می کنند.

دولت می تواند خواستار تجدید نظر در حکم دادگاه شود اما گروه های حفاظت از محیط زیست ابراز اطمینان کرده اند که چنین اقدامی نیز با شکست مواجه خواهد شد.

مقامات نیروی دریایی آمریکا در مورد اقدام بعدی خود در این زمینه هنوز اظهار نظری نکرده اند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.