اشاره خلیلزاد به تقویت موضع ایران در منطقه

اشاره خلیلزاد به تقویت موضع ایران در منطقه

زلمی خلیلزاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته است که حمله نظامی آمریکا به عراق و افغانستان موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه را تقویت کرده است.
آقای خلیلزاد گفت شکی ندارد یکی از پیامدهای برکناری طالبان افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه بود

آقای خلیلزاد بلندپایه ترین مقام دولت آمریکا است که علنا، در تضاد با موضع رسمی دولت بوش، می گوید حمله نظامی کشورش به عراق موقعیت نسبی ایران در منطقه خاورمیانه را تقویت کرده است.

به گفته آقای خلیلزاد در زمان حکومت صدام حسین، عراق رقیب ایران در خاورمیانه بود و با سقوط حکومت وی توازن قدرت در این منطقه به نفع ایران تغییر کرد.

هرچند بسیاری از کارشناسان در آمریکا بر قوت گرفتن ایران در منطقه خاور میانه در پی سقوط صدام و طالبان تاکید می کنند اما دولت بوش همواره اظهار امیدواری کرده است که "نسیم دموکراسی در عراق" در نهایت به سوی تهران و دمشق نیز بوزد.

برخی مقام های دولت بوش از پیش از جنگ عراق استدلال می کردند که سقوط صدام و اوجگیری نجف و کربلا به عنوان مراکز علم شیعه از قدرت قم و در نتیجه حکومت روحانی ایران خواهد کاست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین گفت شکی ندارد که یکی از پیامدهای برکناری حکومت طالبان در افغانستان افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه بوده است.

وی روز جمعه در جمع دانشجویان دانشکده روابط بین الملل دانشگاه کلمبیای نیویورک گفت هدف ایران در عراق این است که از ظهور یک دولت مرکزی قوی در این کشور که متوازن کننده قدرت ایران در منطقه باشد جلوگیری کند.

دیگر مقام های دولت بوش و ارتش آمریکا ادعا کرده اند ایران با ارسال سلاح برای شورشیان شیعه در عراق در همین جهت، یعنی ضعف دولت مرکزی در بغداد، گام برمی دارد.

دولت ایران بارها با رد چنین اتهام هایی بر اهمیت کمک به دولت و مردم عراق در برقراری ثبات و آرامش در کشورشان تأکید کرده است.

اما آقای خلیلزاد به مخاطبین خود در دانشگاه کلمبیا گفت در دیدارهایی که درگذشته با دیپلمات های ایرانی داشته با آنها درباره افغانستان و عراق "شوخی کرده است."

به گفته زلمی خلیلزاد وی به آنها گفته که آمریکا با برکناری حکومت های صدام حسین و طالبان به دولت ایران خدمت بزرگی کرد و حال نوبت ایران است که از تلاش آمریکا برای برقراری آرامش در عراق و افغانستان حمایت کند وگرنه به گفته وی روزی ایران صورت حساب کلانی دریافت خواهد کرد.

رد انتقادها در ارتباط با داووس

این دیپلمات آمریکایی همچنین انتقادهایی که از وی درباره شرکت در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس که در آن منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهور ایران حضور داشتند را بی مورد دانست.

به گزارش برخی روزنامه های آمریکایی آن انتقادها از سوی کاخ سفید مطرح شده بود.

در این رابطه مجتبی ثمره هاشمی اعلام کرده که هیچ دیداری بین هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست داوس و مقامات آمریکایی حاضر در این نشست انجام نشده و خبرهای منتشر شده از دیدار مقام های ایرانی با زلمی خلیلزاد صحت ندارد.

آقای خلیلزاد هم با بیان اظهارات مشابهی خبر دیدار با مقام های ایرانی را سوتفاهم و نادرست خوانده و می گوید با دیپلمات های ایرانی صحبت مذاکره یا احوال پرسی هم نکرده است.

مناقشه هسته ای ایران و روابط ایران با همسایگان خود عراق و افغانستان، از جمله مسایلی بود که در آن نشست مورد بررسی قرار گرفت.

نیویورک تایمز هفته گذشته نوشت که حضور زلمی خلیلزاد، شگفتی مقام های دولت جورج بوش را به دنبال داشت. این روزنامه نوشت مقام های آمریکایی هنگامی از حضور زلمی خلیلزاد در نشستی با منوچهر متکی خبردار شدند که ویدئوی این نشست در سایت یوتیوب منتشر شد.

در نشست مورد نظر در داووس سوئیس، زلمی خلیلزاد در کنار آقای متکی نشسته بود و در سخنان خود تاکید کرد که فشارها بر ایران تا زمانی که این کشور، فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده، باید ادامه یابد.

زلمی خلیلزاد پیش از عهده دار شدن نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، سفیر آمریکا در افغانستان و عراق بود و در این سمت های خود با مقام های ایرانی ارتباط داشت.

iranppp - آآلمان - دوسلدورف
کاکا زلمی خان!ما نه نیاز به سلامت داریم نه باهات «شوخی».از «صورت حساب کلانت»هم واهمه ای نداریم.ما پوکرمون از «ریپابلیکر» ها بهتر شده.با این همه ممنون( راست میگی )موقعیت ما با لاف و خود بزرگ بینی ناشیانه شما در منطقه تقویت شد.به قول بچه محل ها:عدو شود سبب خیر...
یکشنبه 14 بهمن 1386

I was born to be free - کانادا - تورنتو
اقای پی پی
حالا اومدیم و امریکا از دور تمام تاسیسات اتمی رو زد. ما چه کار میتونیم بکنی.به بلغارستان حمله کنیم ؟ یا به عراق و بحرین و ترکیه و عربستان و اذربایجان و افغانستان وپاک... اخرش هم دو تا ناو جنگی امریکا کی 2 برابر هواپیماهای ما توش جا میشه ایران رو خاک میکنند و باز 50 سال عقب میافتیم. شما هم توهم بببچچچهه محلها تون رو نزن. چون همشون العان عملی شدن.
یکشنبه 14 بهمن 1386

melodi - انگلستان - نیوکاسل
آسیاب به نوبت. آمریکا دست و پای این هیولا رو (حکومت فاشیست آخوندی) توی عراق ٬ افغانستان ٬ لبنان ٬ سوریه و فلسطین قطع می کنه بعد نوبت می رسه به قلب هیولا که با یه نشونه گیری درست ٬ پیکان طلایی فرو میره تو قلب هیولا و هیولا می افته و نقش بر زمین می شه.
اگه مردم نجنبنو این غاصبان رو از ایران بیرون نکنن با حمله آمریکا ایران از روی زمین محو میشه.
پی پی اینقدر لاف نیا مگه فیلم فرار قایق موتوری های سپاهو از اطراف ناو آمریکایی ندیدی.
یکشنبه 14 بهمن 1386

iranppp - آآلمان - دوسلدورف
من لاف اومدم؟تقویت موقعیت ایران در منطقه تئوری من نبود.بلکه نظر «نماینده دولت بوش در سازمان ملل» بود.نکنه قدرت گرفتن ایران مخالف منافع صاحبان انگلیسی سفره تون بود که بهتون برخورد.راستی دوست ... تورتتو من معنی «العان» رو نفهمیدم.ایران تا کلاس چند درس خووندی آقای سیاس همه چی فهم؟اصلا شما اصل مطلب رو خوندید.
دوشنبه 15 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.