ایران در گزارش سالیانه دیده بان حقوق بشر

ایران در گزارش سالیانه دیده بان حقوق بشر

گروه دیده بان حقوق بشر در گزارش سالیانه خود بخشی را به ایران اختصاص داده و در آن اعلام کرده که احترام به حقوق اولیه انسانی، بخصوص آزادی بیان و تجمع، طی یک سال گذشته در ایران به "وخامت" خود ادامه داده است.

در این گزارش آمده که دولت محمود احمدی نژاد در ایران همواره افراد را صرفاً به دلیل استفاده مسالمت آمیز از حقوق خود مبنی بر آزادی بیان و برپایی تشکلها بازداشت می کند و افراد بازداشت شده را اغلب مورد شکنجه و بدرفتاری قرار می دهد.

قوه قضائیه ایران نیز که تنها به رهبر این کشور، آیت الله خامنه ای پاسخگوست مسئول بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر دانسته شده و در گزارش آمده که حکومت ایران به طور فزاینده ای از امنیت ملی به عنوان بهانه ای برای خاموش کردن بیان دگراندیشی و تقاضا برای اصلاحات استفاده می کند.

در این گزارش، زندانی کردن روزنامه نگاران و دبیران نشریات و سیاستهای حکومت ایران در کنترل نشریات و فضای دانشگاهها، سرکوب سازمانیافته آزادی بیان و اندیشه توصیف شده و آمده که معدود روزنامه های مستقلی که همچنان به کار خود در ایران ادامه می دهند، به طور شدیدی خودسانسوری می کنند.

آزادی بیان

طی دو سال اخیر در ایران، به کار برخی استادان دانشگاه در ایران از طریق عدم موافقت با ادامه کار آنان پس از بازنشستگی یا عدم تمدید قرارداد کاری آنها پایان داده شده که دیده بان حقوق بشر از آن با عنوان اخراج و بازنشستگی زودهنگام استادان دگراندیش یاد کرده و در ادامه گزارش سالیانه خود آورده است: "بسیاری از نویسندگان و روشنفکرانی که زندانی نشده اند، یا کشور را ترک یا از منتقد بودن صرفنظر کرده اند".

از جمله دیگر مواردی که دیده بان حقوق بشر به عنوان مصادیق نقض آزادی بیان طی یک سال گذشته در ایران برشمرده، عدم صدور جواز نشر برای برخی کتابهایی که قبلاً با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده بودند و مسدود یا فیلترکردن وبسایتهای حاوی اخبار و تحلیلهای سیاسی است.

آزادی تجمعات

دیده بان حقوق بشر با اشاره به برخورد با معلمان معترض و همچنین فعالان دانشجویی و حقوق زنان در سال گذشته در گزارش خود نوشته که دولت محمود احمدی نژاد هیچ تساهلی در مقابل اعتراضات و تجمعات مسالمت آمیز از خود نشان نمی دهد.

حقوق بازداشت شدگان

بنابر این گزارش، تحت دولت احمدی نژاد رفتار با بازداشت شدگان وخیمتر شده، افرادی که به دلیل بیان مسالمت آمیز دیدگاههایشان زندانی شده اند مورد شکنجه و بدرفتاریهایی نظیر ضرب و شتم، محرومیت از خواب و حبس انفرادی طویل المدت قرار می گیرند و قضات نیز اغلب اعترافاتی را که با زور گرفته شده است، می پذیرند.

در این بخش از گزارش به طور مشخص به اظهارات خانواده های سه روزنامه نگار زندانی و همچنین پخش "اعترافات" هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش، دو پژوهشگر ایرانی اشاره شده است.

 بسیاری از نویسندگان و روشنفکرانی که زندانی نشده اند، یا کشور را ترک یا از منتقد بودن صرفنظر کرده اند
 
گزارش دیده بان حقوق بشر

در عین حال، آن گونه که دیده بان حقوق بشر گزارش داده، عده ای هم در ایران از پیگرد قضائی و مجازات مصونند و بسته شدن رسانه های مستقل به ادامه این "فضای مصونیت از مجازات" کمک کرده است.

نمونه ای که دیده بان حقوق بشر برشمرده، سعید مرتضوی دادستان تهران است که به شهادت شماری از افرادی که به حکم او بازداشت شده اند در برخی از بدترین موارد نقض حقوق بشر شرکت داشته اما با اینکه شکایتهایی علیه او صورت گرفته، مورد پیگرد قانونی قرارنگرفته است.

فعالان حقوق بشر نیز در گزارش دیده بان حقوق بشر، در زمره قربانیان نقض حقوق بشر در ایران برشمرده شده و از زندانی شدن عمادالدین باقی، رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان به عنوان یکی از نمونه های بارز نقض حقوق بشر یاد شده است.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده که حکومت ایران، تشکلهای غیردولتی را که مشوق حضور در جامعه مدنی اند و آگاهی از نقض حقوق بشر را ارتقا می بخشند، بسته است، نمونه این برخوردها نیز تعطیلی دفتر مؤسسه های "کنشگران داوطلب" "مؤسسه راهی" ذکر شده که مؤسسه راهی به منظور کمک حقوقی و اجتماعی به زنان قربانی خشونت تأسیس شده بود.

اعدام کمسالان

دیده بان حقوق بشر ایران را "سردمدار مجازات مرگ" برای افرادی دانسته که هنگام ارتکاب جرم کمتر از هیجده سال سن دارند و در گزارش خود نوشته که در حال حاضر حداقل هفتاد نوجوان مجرم در ایران در انتظار مجازات مرگند، این در حالی است که از چهار سال پیش به دستور رئیس قوه قضائیه، صدور حکم اعدام برای نوجوانان مجرم ممنوع شده اما دادگاهها همچنان به صدور چنین احکامی ادامه می دهند.

اقلیتها

بخشی از گزارش دیده بان حقوق بشر به تبعیض و در برخی موارد، آزار و اذیت اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران اختصاص دارد.

در این گزارش در مورد فردی به نام نصرالله شنبه زهی که سال گذشته و به دنبال انفجار اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان دستگیر، محاکمه و اعدام شد آمده که او به صورت عجولانه ای و بدون دسترسی به وکیل به دار آویخته شده است.

محاکمه عربهای ایرانی که به دنبال چند مورد بمبگذاری مرگبار در استان خوزستان محاکمه و اعدام شدند نیز مطابق با معیارهای عادلانه دانسته نشده و آمده که محاکم آنان به صورت غیرعلنی و در حالی صورت گرفته که متهمان از حقوق دادرسی مدنی محروم بوده اند.

در ادامه گزارش دیده بان حقوق بشر آمده که در استانهای آذربایجان و کردستان، حکومت فعالیتهای فرهنگی و سیاسی متمرکز بر هویت و زبانهای محلی را محدود می کند، دبیران روزنامه های کردی را تحت این عنوان که پوشش خبری آنها از وقایع کردستان عراق در جهت ترویج جدایی طلبی بین کردهای ایران است، مورد آزار و اذیت قرار می دهد و روزنامه های محلی استانهای آذربایجان شرقی و غربی که وقایع جمهوری آذربایجان را پوشش می دهند نیز مورد آزار و اذیت مسئولان قرار گرفته اند.

در مورد تبعیض مذهبی نیز دیده بان حقوق بشر تنها به بهائیان اشاره کرده که در قانون اساسی ایران به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نمی شوند، در این گزارش به تبعیض علیه پیروان دیگر مذاهب اشاره ای نشده است.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته که حکومت کماکان به جامعه بهائیان ایران اجازه نمی دهد به طور علنی به عبادات و فعالیتهای دینی خود بپردازند و در سال گذشته مانع از دسترسی دست کم هشتصد دانش آموز بهائی به آزمون سراسری ورود به دانشگاهها شده است.

اخراج مهاجران افغان

بازگرداندن اجباری مهاجران غیرقانونی افغان به کشورشان نیز از نگاه دیده بان حقوق بشر، مصداق نقض حقوق بشر در ایران ارزیابی شده است.

داروی ایدز

نکته دیگری که در گزارش دیده بان حقوق بشر وجود دارد به داروی مقابله با بیماری ایدز برمی گردد که وزارت بهداشت از تولید آن در ایران خبر داده و اعلام کرده که این دارو از هفت گیاه ایرانی به دست آمده و به مدت بیش از پنج سال روی بیش از دویست نفر آزمایش شده است.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، فعالان حقوق بشر و ایدز در ایران ابراز نگرانی کرده اند که در این آزمایشها از افراد آلوده به ایدز بدون جلب رضایت آنها استفاده شده و به بیماران به جای داروهای مؤثر، داروهای کاملاً بی اثر داده شده است.

مهمترین نکته در گزارش امسال دیده بان حقوق بشر، انتقاد از آمریکا و دولتهای اروپایی و متهم ساختن آنان به مسامحه کاری در برابر دولتهای ناقض حقوق بشر است.

دیده بان حقوق بشر در مورد ایران نیز اشاره کرده که نقض حقوق بشر در این کشور تحت الشعاع مناقشه اتمی قرارگرفته و حکومت ایران به فشارهای غرب برای رعایت حقوق بشر بی اعتنایی می کند.

همچنین در این گزارش آمده که حکومت ایران از برنامه ها و اعلام حمایتهای دولت آمریکا از هواداران دموکراسی و حقوق بشر در ایران، برای توجیه "سرکوب دگراندیشان" بهره برداری می کند.

vira - ایران - تهران
حقوق بشری ها ٬ یه سری هم به کشور های دوست و رفیق خودتون بزنید . غیر از عربستان و کویت و .. که مهد ازادی هستند به خصوص برای زنان ٬ اعدام ندارند فقط با شمشیر گردن میزنند و بعضی وقتها هم برای دزدی یا روزه خواری دست میبرند ٬ اسراییل هم بسیار پیشرفته است . البته نه در امور مربوط به فلسطین بلکه در امور مربوط به خودش . زنان در اسراییل حق طلاق ندارند و حتی دادگاه هم اختیار طلاق دادن زن رو نداره . فقط و فقط مرد این حق رو داره . زنانی که تقاضای طلاق میکنند بعد از سالها دوندگی چاره ای ندارند جز باج دادن به همسرشون و گذشتن از کلیه حق و حقوق قانونیشون بدون داشتن امنیت مالی و اجتماعی . فکر نکنید فقط ایران اینجوریه . بازم صد رحمت به ایران ٬ اگه کسی مهرشو بذاره اجرا مرد بینوا باید با هزار جور دغل از زیرش در بره ٬ بعضی از زنان کاردرست ! هم مهرشونو تا قرون اخر میگیرن ! با وجود تمام اجحافهایی که در ایران به زن میشه بازم انگار یه پله از اسراییل بهتره .
جمعه 12 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نوروکوپینگ
جالبه این دیده بان حقوق بشر برج دیدهبانیش و همه هوش و حواس و دور بیناش فقط ایران ما را میبینه و اینکه در دنیا چه جنایتهایی که به اسم ازادی و دمکراسی و حتی به اسم همه حقوق بشر انجام میشه نمیبینه. جنایات اسرائیل و ظلم به پناهندگان یا پناه جویان و توهین به مقدسات و اعتقادات دیگر مذاهب و ... خیلی مسائل دیگر را نمیبینه.
در خود امریکا فقرا توی سطل اشغالی و زباله ها دنبال غذا میگردند و هر سال تعدادی به علت سرمای شدید و گرمای شدید میمیرند و ...
در انگلستان تجاوز به سنین خیلی کم رسیده در المان سکس با دختر بچه ها بسیار شده البته خود دختر بچه ها و پسر بچه ها از 10 سالگی استاد کارند ...
میگن دموکراسی ولی اگه نظرت کمی متفاوت باشه در مورد هولوکاست پدرتو در میارن مگه هیتلر فقط یهودی کشت؟ پس اونهمه مسیحی مسلمان و مخالقین هیتلر و همه انسانهایی که همیشه در هر جنگی و یا هر ملکتی و هر گونه هولوکاستی کشته میشن ادم و بشر نبودند و نیستند؟
حقوق اونها چی میشه؟ به اسم ازادی بیان به مذاهب توهین میکنند ولی اگر نظر بدی که برای زندگی بهتر و پاکتر برای گی ها و لزبین ها دعا کنیم اذیتت می کنند. و ... هزاران مطالب دیگر ...
راستی در همه این مطالبی که گفته شد و ناگفته شما حقوق بشر را ندید؟
اگه دیدید یک خبری هم به من بدید ممنون میشم.
جمعه 12 بهمن 1386

soshians - ایران - تهران
ahangebiseda و ویرای عزیز گزارش سالیانه دیده بان حقوق بشر فقط همین یک صفحه نیست که حالا شماها بهتون بر خورده که چرا فقط راجع به ما نوشتن و جاهای دیگه هم موارد نقض حقوق بشر پیدا می شه. ما چون ایرانی هستیم مسایل مربوط به ایرانش برامون مهمه . شما که حقوق زنان اسراییلی و عرب و فلسطینیا براتون مهمتر از خودمونه می تونید دنبال گزارشهای اونا بگردین . امیدوارم روزی برسه که دیده بان حقوق بشر خودشم بکشه نتونه مطلبی علیه ما پیدا کنه و تو گزارشش بنویسه .
جمعه 12 بهمن 1386

(1) سعید - ایران - تهران
دوستان عزیزی که از عملکرد رژیم آخوندی حمایت می کنید این را به شما بگویم که کسی منکر نیست که در کشورهای غربی و شرقی حقوق بشر رعایت نمی شود ولی حاکمان آن کشورها مسائل حکومتی خود را کاملا از دین و اعتقادات مردم جدا کرده اند و از دین برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمی کنند اما در ایران مخالفت با حکومت و مسئولین آن = ارتداد=اعدام- این آزار دهنده تر است که بنام الله حکومت می کنند و خود را مالک جان و مال و ناموس مردم می پندارند و بهر بهانه ایی معترضین را سر به نیست می کنند . مردم انقلاب کردند که بتوانند از آن اختناقی که حرفش را می زدند خارج شوند ولی نه تنها شرایط و آزادی بیان بهبود نیافت بلکه روز بروز اوضاع زندگی و انسانی وخیم تر شد . دین برای بهبود دنیا و آخرت مردم آمده اینها هم دنیای مردم را خراب کردند هم آخرت آنها را٬ چه نقض حقوقی از این بالاتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جمعه 12 بهمن 1386

ladyflower - ایران - شیراز
ازای بیان و ازادی تجمعات مغایر امنیت اجتماعی و دولت.دولت اخوندی هم طاقت این چیزارو هم نداره که اگربخوای این مملکت زندگی کنی باید از چشم کور باشی و از گوش کر بیان نظرات عنی خدا حافظ زندگی. این نامه ها فقط اب در هاون کوبیدن است.
جمعه 12 بهمن 1386

I was born to be free - کانادا - تورنتو
خانم ویلا .
ملومه سنت پایین.چون نیروگاه نکا و بهربرداری از نفت شمال در زمان شاه بوده.ملا ها اون رو متوقف کردند. دختر جان این گرونی بخاط اینه که ایران تحریم شده.و تا زمانی که احمقی نژاد به کرهایش ادامه بده شما همون یک ذره غذا رو هم نباید بخورید.
جمعه 12 بهمن 1386

I was born to be free - کانادا - تورنتو
شما خانم ویلا تا زمانی که امثال شما در ایران این نظر رو دارین بیشتر حرف حقوق زن را نزن.امثال شما باید در پستوی خونه ظرف بشوئئ.چرا ایران را با کشورهای اروپایی و ژاپن و حتی ر افریقا مردم ازادی بیشتردارند.ایرانیان لیاقت بیشت ندارند. پس لذت شکنجه و گرانی رو بچشید.10 سال دیگه که نفت تموم ش از گرسنگی خواهرت رو میخوری.
جمعه 12 بهمن 1386

حسن کچل - ایران -
راست گفته بود که عقله این مردم کمتر از بزه مثل این ویرا وو که کورند نمیبند
شما لطف کنید سخنرانی های امام را گوش کنید سال 57 چی گفت کدومشون عملی شد نفت که من الان از سردی میرزم یه جا گفت مردم امروز شما را نمیخواهند پس برید اگر درست گوش کنید همه چی دستگیرتون میشه اگر عقلتون کمتر از بزغاله نباشد که تو ایران حقوق داره حقوق شما و کارکنان دولتی همیشه دوبله سر جاشه اونو نمیگم ما نگفتیم ازادی سکس وو به ما بدن میخواهیم راحت بدون مزاحمت جیره خواران زندگی کنیم بدون هیچ مدرکی میبرن بالای دار با اقرار به زور شکنجه که هیچ جای دنیا قابل قبول نیست
فرقی نمیکنه شاهی یا اخوندی حکومت کنه عدالت باشه دادپرسی تو یه دفتر دب بسته نباشه مردم شاهد باشن خارجی ها به حیون ظلم نمیکنند ولی ..
ایرانی چی تا که بزور اون حرفهای امید بخش خوشگل کجارفت تورم از کجا امد
اینده ایران را چگونه میبینید بعد از ما تاریخ چی باز گو میکنه جیباتون پرشد نفت تموم شد دیگه چی میخواهید جمع کنید برید خارج که همه برای همین مردم میموند اینجا حشره حقوق نداره برسه به بشره اون چکمه های زمستونیتو پوشیدی با نام مواد و مردم ایران اعدام شدند کله گندها که تنتن میفروشند تا مردم از خماری نمیرن چی کشفیات همه سوختند یا استامنیفون شدند
جمعه 12 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
اقایی که متولد شدی که ازاد باشی ! شما ظاهرا اونقدرا از وضع ایران باخبر نیستی . در پستو ظرف شستن مال عهد عتیقه دوست من . الان حتی ساعت 9 - 8 شب هم اگه یه نگاه به اتوبوس ها بندازید میبینید تعداد خانوما نه تنها از اقایون کمتر نیست ٬ بلکه گاهی هم بیشتره . این خانومها همه یا شاغلند ٬ یا دانشجو . به هر دلیلی ٬ چه مشکلات اقتصادی و چه مساءل دیگه خانمها بسیار فعالند . در بسیاری از مشاغل هم حضور خانمها رو میشه دید . حالا اگه شما دوست داری خانم ها برن تو پستو ظرف بشورن بحث دیگریست . در ضمن من خواهر ندارم که بخورمش دوست گرامی ٬ هر وقت خواستم از گشنگی تلف شم از شما میپرسم که کی رو بخورم . امیدوارم این راهنمایی رو در ان زمان از ما دریغ نفرمایید ! ( راستی پس فکر کردی ما انرژی هسته ای رو واسه چی میخوایم ؟ ) / سوشیانس دوست من از تهران ٬ ما هم امیدواریم .
جمعه 12 بهمن 1386

وطنی - هلند - روتردام
اقای با سن و سال...I was born to be free - کانادا - تورنتو
این بی حرمتی را شما به یک خانم کردی ؟؟؟معلوم از این سن بی حاصل یاوه سودی نبرده ای ...بعد هم حق یا نا حق.
چه ربطی به سن دارد ؟ اگر بار اشتری کتاب باشد دلیل بر خردمندی اوست ؟ اخر این برخورد با یک خانم است ؟ ...چند ساله خارج از ایران برکت خدا را حرام میکنی ؟حتی بسیاری از اقایان داخل کشوری هم دیگر اجازه جسارت به یک خانم را به خود نمی دهند
اگر جای شما بودم سریعا از ایشان عذر میخواستم .و اینکه بدانید در این سایت احترام به بانوان از اهم امور است . خانم ویرا من به عنوان یک مرد شر منده ام
جمعه 12 بهمن 1386

babaktoronto - کانادا - تورنتو
ویرا میگم مشکوک میزنی میگی چرا اخه دختر تو کی استاد کارشناس در امور اسراییل و کلیمی ها شدی و ما خبر نداشتیم؟ اما لازمه بهت بگم که این حق طلاقی که گفتی که اصلا هم نمیدونم چه ربطی به بحث فوق داره( میگم هرجا کم میاری میزنی به جاده خاکی اما عیب نداره جوابتو بگیر) اما این عدم حق طلاق سنت کلیمی هاست که در کتاب عهد عتیق یا همان تورات ذکر شده اما فقط شاخه راست سنتی در اسراییل به این قانون و کلا چون مذهبی هستند اینجور مسایل را رعایت میکنند ضمنا زنان یهودی زنانی مقید و پایبندی هستند و اصولا امار طلاق در اسراییل بسیار پایین است. اما اگر هم اعتراضی به این قانون داری برو به خدا اعتراض کن که از طریق مشتی موسی کلیمی ها رو وادار به این قانون کرده اما وارد این مقوله نشو که اگر اونها یک نقطه ضعف داشته باشند(البته به زعم تو) اونها هم میایند و از دین اسلام دوهزارتا ایراد میکشند بیرون.اما چرا فقط به این مسیله طلاق چسبیدی چرا نمیگی که با سیاستهاشون اقای دنیان . دولتش حامی مردمش در اقصا نقاط دنیاست درست عین دولت ایران( البته از درب عقب) بهترین پزشک های دنیا از اونجان. بالاترین تکنولوژی علم ژنتیک متعلق به اونهاست که به وسیله همین دانش موفق به تولید مرغی به وزن هفتاد کیلو کرم شده اند. اصلا ویرا خانم زن کلیمی عین زن ایرانی غرق در مشکل نیست که 24 ساعته خواهان طلاق باشد . تو هم اگر اسراییل زندگی میکردی حاضر بودی صد باره این حق ازت سلب میشد اما عین اونها از زندگی واقعی برخوردار بودی. ضمنا مسایلی هم که در مورد شمشیر و دست بریدنو عربستان گفته بودی مربوط به اسلامه برو اعتراضاتو به اسلام بکن.
جمعه 12 بهمن 1386

zeinabe - ایران - قم
تازه یه چیز جالبه دیگه اسراپیل به عنوان صلح دوست ترین کشور جهان شناخته شده و به رپیس جمهورش جایزه صلح نوبل تعلق گرفته.آمریکا نیز به عنوان بزرگترین کشور مبارزه با سلاح موفق به دریافت جایزه شد و ایران حزب الله حماس و...به عنوان تروریست معرفی شده و سازمان ملل خواستار برخورد جامعه بشری جهت حفظ جان سربازان نابالغ اسراپیلی گشته است و این ماجرا ادامه دارد...
چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی....چه بغض ها که در گلو رسوخ شد نیامدی
خلیل آتشین سخن تبر به دوش بت شکن.... خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام....دوباره صبح ظهر نه غروب شد نیامدی
برای ما که خسته ایم و دل شکسته ایم نه....ولی برای عده ای چه خوب شد نیامدی
شنبه 13 بهمن 1386

zeinabe - ایران - قم
بابک خان انتظاری ازت ندارم تو بایدم توحین آمیز در مورد پیامبر خدا موسی کلیم الله حرف بزنی نا سلامتی از کوزه همان تراود که دروست .اما اینم بدون که تورات تحریف شده و الا قانون های خدا نقصی ندارن.و اسلام به ذات خود ندارد عیبی اگه عیبی هست از مسلمانی ماست.
شنبه 13 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
اقای متولد ازاد شما معلومه وکیل وصی اسراییل و عربستان هستی ٬ ( عجب کشور های با کلاسی ) . اولا ارتباط بحث طلاق با این بحث که شما با نبوغ سرشارت نفهمیدی مربوط به قسمت حقوق زنانه . بعد هم چه زندگی پر از موهبتی داره اسراییل والله ٬ پاتو بذاری تو خونه یه عده لت و پار شده ٬ بعد هم منتظر باشی که کی لت و پارت کنن . موندم تو خودت واسه چی موندی تورنتو با این کشور های مترقی که در دنیا هست . ثانیا شما که وکیل مدافع کلیه کشور های سلاخ در دنیا هستی و همه گند کاری ها رو گردن دین میندازی ٬ قربون در ایران هم برخی قوانینش از دین اومده ٬ پس هر وقت کسی شاکی شد میگیم برو از خدا بپرس ٬ نه ؟ عجب منطق مترقی داری تو یه نفر . شما همون بهتر که بری با ازادی بعد تولدت خوش باشی .
شنبه 13 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نوروکوپینگ
soshians و babaktoronto و I was born to be free و ...
vira و سایر عزیزان نظر خودشون رو میگن پس بهتره مودبتر و محترمتر نظر بدین و به کسی یا به نظری توهین نشه لطفا.
در ضمن ما هم بشریت و انسان برامون مهمه اقای soshians اگه بگفته شما گزارش حقوق بشر اینقدر گسترده هست پس چرا جنایات اسرائیل حمایت میشه؟ و...
اقای babaktoronto شما که از مرغ 70 کیلوئی اسرائیل صحبت میکنی پس چرا از اینکه اکثر جراحیهای مهم و مشکل در دنیا برای اولین بار در ایران انجام میشه حرفی نمی زنی؟ شاید خبر نداری که اخرین دارو و درمان سرطان در ایران و به دست دانشمندان ایرانی به دست اومده .
اقای I was born to be free شما طوری صحبت میکنی که نشون میدی از تحریمهای به نا حق ایران خوشها لی و اونا تحریم می کنند و شما احساس غرور می کنی خوش به حالت که مجبو ر نیستی خواهرتو بوخوری یا شایدهم خوردی و ما خبر نداریم ولی به هر حال بدون که خداروشکر ایران فراوانیه و این در حالیه که ایران عزیز ما 30 ساله که تحریمهای ظالمانه را سپری میکنه .
اقای (1) سعید دفاع یا حمایت از ایران عزیز به منزله دفاع از ظلم جمهوری اسلامی نیست ولی این رژیم مثل همه رژیمهای دنیا خو بیها و بدیهای منحصر به خودشو داره .
اعتماد به بیگانگان اخرین حماقت است .
---------------------------------
کاربر گرامی لطفا نام کشور و شهر محل سکونت خود را به فارسی تایپ نمائید.
با تشکر از نظرات و همکاری شما
سایت ایرانیان انگلستان
شنبه 13 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نورکوپینگ
حقوق بشر حقوقی بنیادین و انتقال ناپذیر است که برای حیات نوع بشر اساسی تلقی می‌شود.تاکنون تعریف چندان دقیقی از حقوق بشر که مورد پذیرش عمومی باشد ارائه نشده و این امر خود مشکلی مهم برای تنظیم بین المللی آن بوده‌است. تعریف مذکور در بالا می‌تواند تصویری کلی ومبهم از ماهیت این حقوق به دست دهد. در هر صورت در نوشته‌های حقوقی معاصر حقوق بشر به نحو فزاینده‌ای در سه مقوله جداگانه تقسیم شده‌است:
حقوق نسل اول: حقوق مدنی و سیاسی
حقوق نسل دوم: حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
حقوق نسل سوم: حقوق جمعی و گروهی
در حال حاضر حقوق بشر یکی از مهم‌ترین موضوعات در حقوق بین الملل معاصر است، حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد و اسناد جهانشمول متعددی بر مدون کردن این حقوق کوشیده‌اند، در بسیاری از کشورها نهادها و کمیته‌هایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده و یا حتی وزارتخانه‌ای با عنوان حقوق بشر تأسیس شده‌است. و نهایتا در سازمان ملل نیز تلاش‌های مستمر کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد منجر به ایجاد شورای حقوق بشر به عنوان یکی از ارکان سازمان ملل متحد گردیده‌است، شورایی که در جایگاهی هم طراز با شورای امنیت این سازمان و اختیارات اجرایی گسترده تری از سلف خود (کمیسیون حقوق بشر) یکی از دو اهرم اصلی اجرای تصمیمات ملل متحد می‌باشد. رعایت کامل حقوق بشر از نگرانی‌های همیشگی سازمان‌های جهانی است، لویزا آریور رییس کمیساریار عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفته است: «هیچ کشوری در جهان حقوق بشر را بطور کامل رعایت نمی‌کند.»
اندیشه تدقیق و حفظ حقوق بشر قدمتی به درازای تمدن انسانی دارد، ردپای این اهتمام را می‌توان در منشور کوروش کبیر پس از فتح بابل در سال ۵۳۸ ق.م که بر کتیبه‌ای گلی به زبان اکدی زبان مردم بابل و زبان بین المللی آن روزگار نوشته شده به روشنی مشاهده کرد.در دوران جدید اروپا و آمریکا نیز می‌توان این متون را تاریخ ساز دانست:
منشور کبیر (۱۲۱۵) و اعلامیه درخواست حقوق ۱۶۲۸ در انگلستان
اعلامیه حقوق بشر و شهروند (۱۷۸۹) که پس از انقلاب فرانسه به تصویب رسید.
اعلامیه حقوق دولت ویرجینیا (۱۷۶۶) و اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا (۱۷۷۶).
اعلامیه حقوق مردم زحمت کش و استثمارزده (۱۹۱۸) اتحاد جماهیر شوروی.
اندیشه حمایت از حقوق بنیادین بشر پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید، یکی از نخستین اقدامات سازمان ملل تصویب و انتشار اعلامیه‌ای بود که با اتفاق نظری چشمگیر میان اعضای این جامعه روبرو شد و مفاد آن نیروی اخلاقی اساسی و راهنمای جامعه بین المللی توصیف شد.
شنبه 13 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نورکوپینگ
منشور حقوق بشر کوروش بزرگ موسوم به استوانه کوروش استوانه‌ای سفالین است که در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی شاهنشاه ایران ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات شاهنشاه به خط میخی بابلی نقش گردیده است. این استوانه که به عنوان «اولین منشور حقوق بشر» در جهان شناخته می‌شود ، در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده بوده است.
در حدود سال ۱۲۸۵ خورشیدی (۱۸۷۹-۱۸۸۲) به هنگام کاوشهای باستان‌شناسی در بابل در میان‌رودان (بین‌النهرین)، هرمز رسام، باستان شناس آسوری-بریتانیایی، یک استوانهٔ سفالین کوچک یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود. جنس این استوانه از گل رس است، ۲۳ سانتی‌متر طول و ۱۱ سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن در حدود ۴۰ خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است. بررسی‌ها نشان داد که نوشته‌های استوانه در سال ۵۳۹ پیش از میلاد مسیح به دستور کوروش بزرگ پس از شکست نبونید (بخت‌النصر) و گشوده شدن شهر بابل، نویسانده شده‌، به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار داده شده‌است. در حال حاضر این لوح سفالین استوانه‌ای در موزه بریتانیا در شهر لندن نگاهداری می‌شود.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را از آن نبونبید پادشاه بابل می‌دانستند، در حقیقت پاره‌ای از استوانه کوروش بزرگ، از سطر‌های ۳۶ تا ۴۳ است. پس از این کشف، این پاره از لوح استوانه‌ای که در دانشگاه ییل (Yale) در آمریکا نگهداری می‌شد، به موزه بریتانیا در لندن انتقال داده شد و به استوانه اصلی پیوست گردید.

تاکنون یکبار در سال ۱۹۷۱ مسئولان موزه بریتانیا این لوح استوانه‌ای را به درخواست دولت ایران به تهران قرض دادند، که مخالفت دولت بریتانیا با این اقدام سبب بروز تنش میان مسئولان دولتی و موزه بریتانیا شده بود
کوروش دوم، بنیان‌گذار پادشاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل، در بابل تاج‌گذاری کرد و اعلام عفو عمومی داد؛ ادیان بومی را آزاد اعلام کرد؛ برای جلب محبت مردم میانرودان (بین‌النهرین)، مردوک که کهن‌ترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخته، او را نیایش کرد و سپاس گفت. او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. او تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورده شده بودند گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند. کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت و بیگاری در بابل آزاد کرد.

به دستور کوروش، شرح وقایع و دستورات وی روی یک لوح استوانه‌ای سفالین نگاشته شد به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه‌های شهر بابل قرار گرفت. این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود و در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد[نیاز به ذکر منبع]. بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود در این لوح استوانه‌ای، کوروش پس از معرفی خود و دودمانش و شرح مختصر فتح بابل، می‌گوید که تمام دستاوردهایش را با کمک و رضایت مردوک خدای بابلی به انجام رسانده‌ است. وی سپس بیان می‌کند که چگونه آرامش و صلح را برای مردم بابل و کشور سومر به ارمغان آورده، و پیکر خدایانی که نبونید از نیایشگاه‌های مختلف برداشته و در بابل گردآوری کرده بوده را به نیایشگاه‌های اصلی آنها در میان‌رودان و غرب ایران برگردانده است. پس از آن، کوروش می‌گوید که چگونه نیایشگاه‌های ویران‌شده را از نو ساخته و مردمی را که اسیر پادشاه‌های بابل بودند به میهن‌شان برگردانده است. در این نوشته اشاره‌ی مستقیمی به آزادی قوم یهود از اسارت بابلیان نشده، اما با مطالعه و پژوهش منابع تاریخی مشخص شده است که آزادی یهودیان بخشی از سیاست کوروش پس از فتح بابل بوده است .
---------------------------------------------------
کاربر گرامی
همان طور که اطلاع دارید در صورت نوشتن نظرات بسیار طولانی سایت از درج آن معذور می باشد . لطفا نظرات خود را کوتاهتر بیان فرمائید تا امکان درج آن میسر باشد.
با تشکر
سایت ایرانیان انگلستان
شنبه 13 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نورکوپینگ
منشور حقوق بشر کوروش بزرگ موسوم به استوانه کوروش استوانه‌ای سفالین است که برگردان بخشی از متن این منشور چنین است :
خط ۲۰: من کوروش‌ام، پادشاه جهان، پادشاه بزرگ، شاه توانمند و برحق، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهارسوی (جهان).
خط ۲۱: پسر کمبوجیه، پادشاه بزرگ، پادشاه اَنشان، نوه‌ی کوروش، پادشاه بزرگ، پادشاه اَنشان، نبیره‌ی چیش‌پیش، پادشاه بزرگ، پادشاه اَنشان،
خط ۲۲: از دودمانی که همیشه پادشاه بودند؛ (من کسی هستم) که مردوک و نبو (خدایان بابل) فرمانروایی‌اش را گرامی می‌دارند، و با خرسندی قلبی پادشاهی‌اش را خواستارند. آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم،
خط ۲۳: در میان شادی و پایکوبی در کاخ شاهی (بابل) به تخت نشستم. مردوک، خدای بزرگ، اراده کرد که قلب من شرسار از عشق برای بابل باشد، و من هر روز او (مردوک) را نیایش کردم.
خط ۲۴: ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم ترس و رنج بر مردم کشور سومر و اکد وارد آید.
خط ۲۵: من برای برقراری صلح در بابل و (سایر) شهرهای مقدس این کشور سخت کوشیدم. در مورد اهالی بابل که او (نبونید) آنها را به بیگاری گماشته بود، این (بیگاری) اراده‌ی خدایان و درخور مردم نبود.
خط ۲۶: من به اضطراب آنان پایان دادم و آنها را از بیگاری رهانیدم. مردوک، خدای بزرگ، از کردار (نیک) من خشنود شد،
خط ۲۷: و برکت و مهربانی‌اش را به من ارزانی داشت، هم به من که او را می‌ستایم، هم به کمبوجیه که فرزند من است، هم به همه سپاهیان من
خط ۲۸: ما همگی در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم،
خط ۲۹: همه شاهان جهان، از دریای بالا تا دریای پایین، و شاهان چادرنشین سرزمین‌های باختری، همه آنها،
خط ۳۰: خراج سنگین برای من آوردند و در بابل بر پای من بوسه زدند
خط ۳۱: از نینوا، آشور و شوش، اکد، اشنونا، زَمبان، مه‌تورنا و دِیر تا منطقه گوتیان و شهرهای مقدس آن سوی دجله، آنچه که ویران شده بود را از نو ساختم و نیایشگاه‌هایی را که برای سالها ویران مانده بودند بازسازی کردم،
خط ۳۲: و پیکره‌های خدایانی را (که در بابل جمع شده بود) به نیایشگاه‌های خود بازگرداندم. من (همچنین) تمام ساکنین پیشین این شهرها را گردآوردم و به سرزمین‌های خود بازگرداندم.
خط ۳۳: همچنین به دستور مردوک، خدای بزرگ، پیکره‌ی خدایان سومر و اکد را که نبونید با خشمگین ساختن خدای خدایان به بابل آورده بود، به شادی و خرمی به نیایشگاه‌های خودشان بازگرداندم
خط ۳۴: باشد که این خدایان هر روز از بِل و نبو (نام ۲ خدا) بخواهند که
خط ۳۵) برای زندگانی بلند و ازدیاد برکت من دعا کنند. باشد که (این خدایان) به خدای من، مردوک، بگویند: «کوروش، پادشاهی که تو را گرامی می‌دارد، و پسرش کمبوجیه (را از یاد مبر).
خط ۳۶: مردم بابل پادشاهی مرا گرامی داشتند، و من صلح و آرامش را در این سرزمین برقرار ساختم»
شنبه 13 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نورکوپینگ
“رفتارم را همیشه میانه است و چون خشم مرا فرا گیرد، با اراده بر آن چیره می شوم تا مبادا ناروایی روی دهد”
-داریوش بزرگ
شنبه 13 بهمن 1386

babaktoronto - کانادا - تورنتو
زینب خانم نبودی یک مدت گفتم شاید به خاطر اون سوتی که در مورد به توپ بستن مجلس توسط قاجارها که اشتباها به پهلویها نسبت داده بودی یک مدتی رویت نمیشه بیایی اینجا اما خوش امدی . اون بنده خدایی هم که منبع این حرفهایت است را هم ببخش چون از قصد نمیخواسته که به تو اطلاعات غلط بده. راستی اون شخص مشاورت کیه که این اطلاعات ناب را بهت میده.؟ در هر صورت مشاورت را عوض کن. زینب خانم مگر مشتی موسی گناهه؟ مگر نمیگن که در روز قیامت مسیح با مهدی قیام میکنه پس هیج بعید هم نیست که موسی هم با رضا حشر و نشری داشته باشه که در این صورت میشه گفت مشتی موسی عیبی داره؟ ضمنا کی گفته تورات نقص داره؟ اگر اینطوره پس شاید اونها هم بگن قران دستکاری شده تو خوشت میاد؟ پس دیگه این حرف را نزن. ضمنا شما چطور حامی موسی هستی اما از قومش دفاع که نمیکنی هیچ منکوبشون هم میکنی؟ اش و با جاش میبرن نه یکیش را به تنهایی. یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران.
شنبه 13 بهمن 1386

babaktoronto - کانادا - تورنتو
ویرا خدا بگم نکشتت دختر از دستت خیلی خندیدم موضوع مربوط به منو به اسم اقای تازه متولد شده نسبت داده بودی معلوم بود که با عصبانیت این کامنت را نوشته بودی چون کلا دل و دین و عقل و هوشت همه را در عین نوشتن این کامنت به باد دادی( البته ایندفعه نه تنها از روی بیتوجهی به دین بلکه متدینانه این کامنت رانوشتی که البته بهتر. چون شاید من باعث شده باشم که یک ادم کم توجه به دین اینحور جذب دین بشه و ثوابش متوجه من هم بشه) ویرا جان این اسراییلی ها حملاتشون را بدنبال حملات فلسطینی ها انجام میدهند و هیچگاه خود پیشقدم نشده اند. ببینم اگر یکی به تو حمله کند خانواده ات ور و ور نگاهش میکنند؟ خوب معلومه که نه و از تو دفاع میکنند ببخشید انگار عمه خانم بنده بودکه همین پارسال یک سرباز اسراییلی را دزدیدند و باعث جنگی شدند که بیش از 1000 نفر کشته و میلیاردها دلار خسارت برای مردم بینوای لبنان شد. اما این تلویزیون و رادیوی جمهوری اسلامی که منبع اخبارای تو و امثال توست طوری خبر را میچرخاند که همینهایی هم که گفتی به ذهن متبادر میشه و تو گناهی نداری. ضمنا من به قوانین دین معترض نیستم . این تو هستی که همش به اونها اعتراض میکنی. زیاد قاطی کردی انگار.
شنبه 13 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
دوست عزیز اهنگ بیصدا از سوءد ٬ از مطلب شما بسیار استفاده کردم . با تشکر از شما که وقت گذاشتید و مطلبی زیبا و تاریخی رو یاد اوری کردید .
شنبه 13 بهمن 1386

vira - ایران - تهران
بابک تورنتو راست گفتی تو رو با متولد ازاد اشتباه گرفتم اخه از دست جفتتون عصبانی بودم ! اقای متولد ازاد کامنت بالا مال بابک بود ٬ شرمنده ! / در ضمن بابک خان من اصلا تلوزیون ایران رو ندارم ( بر خلاف تو که جام جم جمهوری اسلامی نگاه میکنی ) من کلیه اخبار رو از ماهواره میبینم دوست عزیز . / در ضمن جا داره از دوست عزیز وطنی و دوست عزیز اهنگ بیصدا برای کامنت ها شون تشکر کنم . هموطنان اینچنینی که بدون توهین و با منطق میاندیشند و مینویسند مایه افتخارند .
شنبه 13 بهمن 1386

ahangebiseda - سو ئد - نورکپینگ
خدمت محترمه سر کار خانم vira :
از نظر لطف شما نسبت به بنده سپاسگزارم محبت شما نهایت لطف شماست .
یکشنبه 14 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نورکوپینگ
اقای حسن کچل - ایران - : شما یا نظر نده یا اگه نظر میدی تربیت یادت نره :
همه جای دنیا و همه حکومتها بدون استثنا راست و دروغ را با هم دارند .
در خارج از ایران حقوق انسانها به عناوین متنوعی پایمال می شه . اینجا ارزش و قیمت سگ و گربه بیشتر از انسانه . اینجا هم زشتی و زیبائیهای خودشو داره مثل همه جای دنیا .
در ضمن شما چندین بار با هدف توهین نمودن کلمه بز و بزغاله و کور بودن دیگران صحبت کردی ولی نگفتی شما که بینا هستی پس چرا نمی بینی که گوشت و پو ست و حتی مدفوع و . . همان چهار پایانی که نام بردی چقدر مورد نیاز انسان و طبیعت است با توجه به اینکه این حیوانات به انسانها مثل شما توهین نمیکنند به هیچ روشی .
حال قضاوت با شما کور عقلی و کور اندیشی از ان چه کسی است ؟
یکشنبه 14 بهمن 1386

ahangebiseda - سوئد - نورکپینگ
دوست گرانمایه vira : از اینکه مطالب مربوط به ایران عزیزمان مورد توجه و استفاده قرار گرفت خیلی خوشحالم و ممنون که وقت مطالعه برای ان مطالب قرار دادید .
تا ریخ در واقع شناسنامه ما میباشد ایران عزیز میهن من درقلب من است .
یکشنبه 14 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.