انتقاد بوش از حکومت و حمایت از مردم ایران

انتقاد بوش از حکومت و حمایت از مردم ایران

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه در آخرین سخنرانی سالانه خود در کنگره به ایران هشدار داد آمریکا با کسانی که سربازانش را تهدید کنند مقابله خواهد کرد.
بوش گفت آمریکا در انتظار روزی است که مردم ایران آزادی خود را بدست آورند

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی تاکید کرد از متحدان خود و نیز منافع حیاتی کشورش در خلیج فارس دفاع می کند و از حکومت ایران خواست غنی سازی اورانیوم را "به شکلی قابل تایید" متوقف کند تا به گفته او مذاکرات آغاز شود.

این سخنرانی یک ساعته، که به گزارش وضعیت ایالات متحده موسوم است، در برابر اعضای مجلس نمایندگان و سنا، هیات دولت، قضات دادگاه عالی و مقام های عالیرتبه نظامی آمریکا ایراد شد.

آقای بوش در حالی به وضعیت ایران پرداخته که آمریکا به تازگی قایق های تندرو ایران را به تهدید ناوهای جنگی آمریکایی در خلیج فارس متهم کرده است.

همچنین، دولت آمریکا گفته است که ایران با دنبال کردن برنامه ساخت موشک های بالستیک و غنی سازی اورانیوم به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است اما ایران با این اتهام، بر غیر نظامی بودن برنامه های خود تاکید داشته است.

رئیس جمهور آمریکا یکبار دیگر ایران را به حمایت از حزب الله لبنان، گروه فلسطینی حماس و سایر "گروه های افراطی" از جمله شورشیان عراقی متهم کرد.

وی گفت "در هر کجای خاورمیانه که آزادی رو به گسترش است، به نظر می رسد ایران با آن مخالفت می کند."

او از حکومت ایران خواست "مقاصد هسته ای و اقدامات گذشته" خود را توضیح دهد، به "سرکوب مردم" خود در داخل کشور و به "حمایت از ترور در خارج" پایان دهد تا بتواند به جامعه جهانی بپیوندد.

جورج بوش خطاب به مردم ایران گفت "ما به سنت ها و تاریخ شما احترام می گذاریم و در انتظار روزی هستیم که آزادی خود را بدست آورید."

اقتصاد و انرژی

جورج بوش در بخش دیگری از سخنان خود کوشید نگرانی از وضع کنونی اقتصاد آمریکا را کاهش دهد.

وی تصدیق کرد ایالات متحده به سوی یک دوره شرایط اقتصادی غیرقابل پیش بینی حرکت می کند اما گفت "مردم آمریکا می توانند از رشد اقتصادی کشور در بلند مدت اطمینان داشته باشند."

گزارش های حاکی از کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و سقوط بازارهای بورس جهان نگرانی هایی را در مورد اوضاع اقتصادی این کشور و در نتیجه، سایر نقاط جهان برانگیخته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آمریکا وارد یک دوره رکود اقتصادی می شود.

دولت آمریکا اخیرا با تنظیم یک طرح 150 میلیارد دلاری شامل محرک هایی برای تشویق رونق اقتصادی امیدوار است مانع از رکود بشود.

جورج بوش به وابستگی آمریکا به نفت وارداتی اشاره کرد و گفت برای بنای آینده ای برخوردار از امنیت در زمینه انرژی، باید به پژوهشگران آمریکایی کمک کرد تا به فن آوری انرژی پاک دست یابند.

آقای بوش چند سال پیش در سخنرانی سالانه خود در کنگره از "اعتیاد آمریکا به نفت" انتقاد کرده و خواستار رهایی از این وابستگی شده بود.

عراق

رئیس جمهور آمریکا همچنین از کاهش خشونت در عراق ابراز خرسندی کرد و آن را ناشی از سیاست خود در اعزام شمار بیشتری سرباز آمریکایی به این کشور دانست.

وی گفت "افزایش تعداد نیروهای آمریکایی و عراقی به نتایجی منجر شده که کمتر کسی یک سال پیش می توانست تصور کند."

او افزود به زودی بیش از 20 هزار نفر از نیروهای آمریکایی به کشور خود باز خواهند گشت اما افزود که کاهش بیشتر نیروها در عراق مشروط به نظر نظامیان است.

جورج بوش قول داد شبکه القاعده را، که به گفته او در حال فرار از عراق است، شکست دهد.

او خطاب به سربازان آمریکایی تاکید کرد هر آنچه که برای حفاظت از کشور خود نیاز داشته باشند دریافت خواهند کرد.

جورج بوش موفقیت در عراق را برای امنیت ملی آمریکا "حیاتی" خواند.

او گفت شکست در عراق امنیت جهانی را به خطر می اندازد و موجب تقویت القاعده و حکومت ایران می شود.

محبوبیت رئیس جمهور آمریکا طی چند سال گذشته بدلیل عدم موفقیت این کشور در عراق به شدت کاهش یافته است.

آخرین سخنرانی و انتقاد دموکراتها

نظرسنجی هایی که در هنگام این سخنرانی سالانه جورج بوش انجام شده حاکی از آن است که محبوبیت وی امسال در پایین ترین سطح از زمان آغاز زمامداری او تنزل کرده است.

سخنرانی امسال آقای بوش در شرایطی گزارش می شود که مبارزات مقدماتی انتخاباتی ریاست جمهوری در این کشور در جریان است و هنوز نامزدهای نهایی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مشخص نشده اند.

به نظر می رسد که آخرین سخنرانی سالانه جورج بوش در کنگره آمریکا تحت الشعاع این مبارزات قرار گرفته است.

دولت ریاست جمهوری جورج بوش کمتر از یک سال دیگر به پایان می رسد و احتمالا سخنرانی شامگاه دوشنبه آخرین گزارش او از وضعیت ایالات متحده است هرچند ظاهرا رئیسان جمهوری آمریکا در صورت تمایل از حق سخنرانی دیگری بلافاصله قبل از خاتمه دوره ریاست جمهوری خود برخوردارند.

پس از سخنرانی آقای بوش، اعضای حزب دموکرات - حزب مخالف رئیس جمهور - دیدگاه خود را در مورد سیاست های وی ابراز داشتند.

یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات ها اظهارات رئیس جمهور در مورد کاهش خشونت در عراق به دلیل افزایش شمار نظامیان آمریکایی را رد کرد و گفت که تقویت حضور نظامی ایالات متحده در آمریکا باعث پیشرفت در زمینه برقراری آشتی ملی در این کشور نشده است.

برخی دیگر از اعضای حزب دموکرات جنگ عراق را باعث انحراف از پیگیری مبارزه با تروریسم و از جمله شبکه القاعده خوانده و همچنین کارآیی سیاست اقتصادی آقای بوش را زیر سئوال برده اند.

vira - ایران - تهران
دوران شما تمام شده ٬ اقای بوش .
سه‌شنبه 9 بهمن 1386

hussain - بریتانیا - لندن
برو آقای بوش؛ نسلتون داره از صحنه سیاسی امریکا منقرض میشه؛ منتظر روزی باش که به خاطر فریب امریکا و دست داشتن در عملیات 11 سپتامبر اعدامت کنن؛
اگه ازادی مردم ایرانو می خوای تحریمها رو بردار و تهدید نظامی نکن. مردم ایران خودشون عرضه گرفتن آزادی از دولت رو دارن. تقصیر تهدیدات شماست که آقایون در ایران به بهونه امنیت ملی آزادی بیان رو گرفتن؛ وگرنه تا تهدیدات نبود که مسیر آزادی داشت خوب پیش می رفت.
سه‌شنبه 9 بهمن 1386

arya95 - ایران - تهران
در اینکه ایران به حماس و حزب الله کمک میکند شکی نیست و علنی است همانطور که امزیکا به اسراپیل کمک میکند. ولی تا بحال حتی یک نیروی ایرانی و یا نیرویی که به ارتباط با ایران اعتراف کرده باشد در بین ستیزه جویان عراق دستگیر نشده و ستگیر شدگان همه ملیتشان از کشورهای هم پیمان امریکاست. قضیه قایق تند رو و صدا گذاری ساختگی روی آن نیز بهانه ای خیلی ابتدایی بود. اسلحه های ایرانی در عراق و افغانستان هم که دلیل محکمه پسندی برای دخالت نظامی ایران در این مناطق ندارد چرا که مهمات روسی و امریکایی هم کشف شده و میتواند بازمانده جنگ یا از طریق بازار آزاد باشد ولی آنچه که مهم است این است که سفرهای اخیر بوش به اسراییل و منطقه و بهانه های فوق یادآور زمینه سازیهای دو ساله امریکا برای حمله به عراق است. اگرچه دولتمردان ایرانی احمقانه ترین سیاست خارجی را سالهاست در پیش گرفته اند و در داخل نیز در اغلب زمینه ها بی لیاقتی کامل دارند و بسیاری از حقوق مردم را به اسم دین زیر پا گذاشته اند ولی ما از اقای بوش انتظار کمک نداریم وفقط میگوئیم مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان و بگذار با دردهای خود زندگی کنیم و وضع را بدتر از این نکن.
سه‌شنبه 9 بهمن 1386

katayoon - المان - المان
حمایت از ملت ایران!!! واقعا خنده داره زن و کودک ایرانئ رو با بمب های شیمیایی قتل عام میکنند و ...
سه‌شنبه 9 بهمن 1386

Web_Garde_Aashegh - ایران عزیز - کرج
این همون حکایت از چاله به چاه افتادنه.در ایران هر تغییری بخواد اتفاق بیفته باید به دست مردمش باشه.
آقای بوش آقای محترم جنایتکار ما سایه این رژیم دروغگو رو که وضع مردم رو به این روز انداخته به سایه پلید و بی اعتبار شما و هم پیمانانتون ترجیح میدیم.
سه‌شنبه 9 بهمن 1386

babaktoronto - کانادا - تورنتو
اقای بوش همواره حساب مردم ایران را از دولت فاسدش جدا کرده است و این در حالیست که تلویزویون ایران این مطلب را وارونه به مردم انعکاس داده است و هرگونه مطلب بر علیه دولت را بدروغ توهین به مردم ایران اعلام کرده اند. یعنی همان مردم فریبی
چهار‌شنبه 10 بهمن 1386

niazkh - اسپانیا - بارسلون
مردم ایران دل خوشی از دولت حاکمشون ندارن ولی حاضر هم نمی شن کشورشونو دست این جنایتکارها بدن!
تو اگه مردی ریشه بی عدالتی رو تو کشور خودت بکن. دوباره تبعیض نژادی در امریکا اوج گرفته
چهار‌شنبه 10 بهمن 1386

masih - ایران سرفراز - تهران
بوش کوچیکه فکر نمیکنی این قول به مردم عراق و افغانستان داده بودی. بعد یه دفه گندش در اومد مردم عکس وفیلمهای جنایات وحشتناکتو دیدن.تازه هم حزبی های خودتم یه جورایی تردت کردن .بابا گوشای ما مخملی نیست تو برو به فکر آینده خودت باش که مثل نیکسون نشی اونم با بامبول محور شرارت که خودت بهش دامن زدی
همه چیز از انفجار برجهای دوقلو شروع شد. اما برای شرکتهای نفتی که سهامداران بزرگشون جمهوری خواه بودن و همینطور چنی اصلحه فروش بد نشد
فقط آینده سیاسی خودت از بین بردی.
چهار‌شنبه 10 بهمن 1386

mah1 - ایران - تهران
همون حمایتی که از مردم عراق کرد بسه.ما حتی خیر این ادمم نمیخوایم که وقتی راه میره عین گاوچرونهاست!ما باید به داد خودمون برسیم هیچ کس دلسوزه مردم ما نیست.
چهار‌شنبه 10 بهمن 1386

Web_Garde_Aashegh - ایران عزیز - کرج
آره واقعا ما باید چه وقت به داد خودمون برسیم؟
چهار‌شنبه 10 بهمن 1386

arashk_fara - انگلیس - لندن
جالب ما دروغهای بوش رو زود میفهمیم وادعای نداشتن گوش مخملی میکنیم اما 30 سال زیر سلطه نوکران انگلیس هستیم.مملکت ما احتیاجی به امریکا نداره درست پس بیایم خودمون حرکتی بکنیم. نظر دادن وقضاوت کردن که نشد وطن پرستی
جمعه 12 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.