هشدار امریکا به ترکیه در ارتباط با ایران

هشدار امریکا به ترکیه در ارتباط با ایران

وزارت خزانه داری ایالات متحدۀ امریکا روز دوشنبه  از آنکارا خواست تا در روابط بانکی خود با ایران محتاط بوده و هشیارانه عمل کند.واشنگتن ایران را متهم می کند که از تروریستها حمایت کرده و به دنبال ساخت موشکهای دوربرد هسته ای است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از اسوشیتد پرس از انکارا؛استوارت لیوی،معاون اطلاعاتی وزارت خزانه داری ایالات متحدۀ امریکا در امور تروریسم و حمایت مالی از آنها ،ترکیه را به دقت بیشتر و بررسی فعالیتهای سه شعبۀ بانک ملت ایران در این کشور[ترکیه]، فراخواند.

برپایۀ این گزارش ،مفامات ایالات متحدۀ امریکا اظهار داشتند که مبادلات ارزی سازمان انرژی اتمی ایران،که به ادعای غرب سعی در تولید سلاح های اتمی دارد ،از طریق بانک ملت انجام می گیرد.

وی  گفت:ایران  از  بانکهای خود در پیشبرد برنامه های موشکی  کشورش نیز استفاده می کند.

لازم به ذکر است که ایران بارها اتهامات غرب و ایالات متحدۀ امریکا را دائر بر تلاش تهران در دستیابی به جنگ افزارهای اتمی رد کرده و کراراً اعلام کرده که فعالیتهای هسته ای ایران صلح آمیز بوده و به منظور تولید نیروی برق خواستار دست یابی به این فناوری است.

لیوی گفت: بسیاری از بانکهای معتبر اروپایی  ارتباط خود را با ایران قطع  کرده اند  و به همین دلیل ایران به دنبال یافتن آلترناتیوی برای ورود به سیستم بانکی بین المللی است.

وی در ادامه اظهار داشت که همجواری ترکیه با ایران و همچنین پیوندهای تاریخی و روابطی که میان مردم دو کشور برقرار است ،ترکیه را تبدیل به کشوری کرده که  به هشیاری و احتیاط  بیشتری در برقراری ارتباط با ایران ،نیاز دارد .

وی گفت:تبادل اطلاعات در بررسی خطرات و هشیاری در حصول اطمینان از عدم سوء استفادۀ مؤسسه های مالی و بانکهای ایرانی از مؤسسه های مالی ترکیه ، از جمله مواردی است که از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

لیوی گفت:مؤ سسه های مالی ایران از بانکها و سایر مؤسسات خارجی که با آنها در ارتباط هستند،خواسته اند تا از ذکر نام شرکتهای ایرانی در امور معاملاتی خودداری کنند.

وی اظهار داشت که این اقدام فریبکارانه موجب شده تا بسیاری از موسسات مالی  در سرتاسر جهان علاوه بر قطع روابط تجاری خود با ایران ،از حمایت آنها خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از اسوشیتد پرس  از آنکارا؛سازمان ملل سال گذشته با وارد کردن نام بانک ملی و  ملت  جمهوری اسلامی ایران  در لیست بانکهای ممنوعه به عنوان بخشی از تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل، برقراری مبادلات ارزی با آنها را ممنوع اعلام کرده و این اقدام موجب شده تا مبادلات ارزی و دلاری ایران با بانکهای اروپایی با  مشکل مواجه شود.

در ماه اکتبر سال گذشته نیز،کنگرۀ ایالات متحدۀ امریکا طرحی را به تصویب رساند که سه بانک ایرانی،ملت ،ملی و صادرات در لیست سازمانهایی قرار گرفت که از فعالیتهای تروریستی در افغانستان،عراق و خاورمیانه حمایت می کنند.

لیوی گفت:علاوه بر بانک سپه که پیش از این از سوی سازمان ملل و ایالات متحدۀ امریکا تحریم شده بود،موسساتی که حسابهای بانکی آنها در بانکهای ایرانی بیش از 50 درصد است مورد تحریم واقع شده اند.

masih - ایران سرفراز - تهران
بوش تو ماه های آخر ریاست جمهوری شده مثل گربه ای که داره به شیشه پنجه میکشه.تو این 7سال خیلی ندونم کار یها کرد اینم روش.(با عرض معذرت از دوستداران مثلا ایرانی بوش کوچیکه)
دوشنبه 8 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.