اسرائیل: پیشرفتهای ایران در زمینه اتمی از پروژه منهتن فراتر رفته است

اسرائیل: پیشرفتهای ایران در زمینه اتمی از پروژه منهتن فراتر رفته است

ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هفتۀ گذشته در نشست اقتصادی جهان در داووس ،گزارش نهاد ارزیابی ایالات متحدۀ امریکا در ارتباط با ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد.وی در مصاحبه با لالی ویموث، گزارشگر نیوزویک، ادعا کرد که برخلاف ارزیابی نهاد  اطلاعاتی و امنیتی امریکا ،ایران همچنان به تولید سلاح های اتمی ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، متن کامل این گفت و گو به شرح ذیل است؛

 گزارشگر نیوزویک:اسرائیل از منتقدین اصلی گزارش نهاد ارزیابی اطلاعاتی امریکا در ارتباط با ایران ،بود.

باراک:ما تفسیر دیگری از این حقیقت داشته و بر این باور هستیم  که ایران،سعی در دست یابی به توانمندی های تسلیحات هسته ای دارد.وی گفت : اما احتمالاً این موضوع که ایران در سال 2003 فعالیتهای هسته ای نظامی خود را متوقف کرده است،صحت داشته باشد .چرا که احتمال حملۀ نظامی امریکا شدت گرفته بود.

گزارشگر نیوزویک:سیا معتقد است که آنها برنامه های هسته ای خود را متوقف کرده اند.

باراک:ما فکر می کنیم که آنها تا حدی پیشرفت کرده و از پروژۀ منهتن[پروژه ای که آمریکا در آن موفق به ساخت اولین بمب اتمی جهان شد] نیز فراتر رفته اند.ما معتقدیم که ایران همواره  بر روی ساخت  موشکهای زمین به زمین که به مراتب خطرناک تر از بمبهایی هستند که در بمباران اتمی هیروشیما ،بکار برده شد، فعالیت می کنند. آنها[ایران]آشکارا در حال ساخت موشک بوده در حالی که نیازی به ساخت موشکهای 1500 مایلی که معمولا در جنگ افزارهای غیر متعارف بکار برده می شوند،ندارند.

گزارشگر نیوزویک:آیا دلیلی برای اثبات مدعای خود دارید؟

باراک:ما نمی دانیم که آیا آنها به میزان کافی اورانیوم غنی سازی شده دست یافته اند یا خیر.محتملا به آن دست نخواهند یافت، اما آنها در دست یابی به فناوری ساخت کلاهک ،فعالیت دارند.

نگرانی اصلی دست یابی آنها به اورانیوم غنی سازی شدۀ لازم برای تولید سلاح و یا پلوتونیوم است که فعلاً به ان دست نیافته اند، اما بر روی آن کار می کنند.ما همچنین فکر می کنیم که انها تاسیسات غنی سازی دیگری بغیر از تاسیسات نطنز را دارا هستند.

گزارشگر نیوزویک:از چه نوع تاسیساتی ؟

باراک:ما اطلاع کافی در دست نداریم اما توجیه دیگری برای آنچه مشاهده کردیم وجود ندارد.علائمی که ما شاهد ان بودیم چیزی غیر از ارتباط ان با برنامه های تسلیحات هسته ای را نشان نمی دهد.

ما فکر می کنیم این موضوع همچنان چالش بزرگی برای جامعۀ بین المللی ایجاد کرده است.سازمانهای اطلاعاتی باید حواس خود را در تلاش بر یافتن اینکه ایا تاسیسات غیر قانونی غنی سازی و یا فعالیتهایی در زمینۀ تولید سلاح و یا تکنولوژی تولید آن در ایران وجود دارد یا خیر، متمرکز کنند .کارهای زیادی می توان از طریق تحریمها به انجام رساند.در گفتگویی که دیروز با سارکوزی،رئیس جمهوری فرانسه داشتم ،متوجه تلاش فرانسه در متقاعد کردن روسیه و چین در همراهی با اعمال تحریمها بر علیه ایران، شدم.
 
گزارشگر نیوزویک:فرانسه خواهان اعمال تحریم بر علیه ایران است؟

باراک:فرانسه در رابطه با خطر ایران مجهز به سلاح اتمی بسیار شفاف عمل کرده است.کارهای بسیاری می توان بدون رد کردن تمام گزینه هایی که در دستور کار قرار دارند ، انجام داد.


گزارشگر نیوزویک:آیا به تصور شما ،گزارشی که توسط نهاد ارزیابی اطلاعاتی امریکا منتشر شد،از اقدامات امریکا[گزینه نظامی] در قبال ایران جلوگیری خواهد کرد؟

باراک:گزارش نهاد اطلاعاتی و امنیتی امریکا از جدیت تلاشها در اعمال تحریمهای بیشتر بر علیه ایران کاسته است.

گزارشگر نیوزویک:ایا این احتمال وجود دارد که اسرائیل خود وارد عمل شده و به حملۀ نظامی علیه ایران، دست بزند؟

باراک:من فکر می کنم بهتر است در این باره کمتر سخن بگوییم.

گزارشگر نیوزویک: ایا شما فکر می کنید موضع سوریه باید پیگیری شود،ایا دست یافتن به نتیجه ای در پروسۀ صلح از بشار اسد ،رئیس جمهوری سوریه آغاز می شود؟

باراک:من فکر می کنم ما موضع خود را نشان داده ایم . به سوریه ،منافع آن و رهبران اش احترام می گذاریم.ما انتظار داریم همین توجه بصورت متقابل از سوی سوریه وجود داشته باشد.اگر این عناصر اولیه در روابط لحاظ شود،من فکر می کنم که موضع سوریه ،بطور مشخصی اطمینان بخش و بطور بالقوه ای برای منطقه مثبت است.

گزارشگر نیوزویک: به نظر می رسید امریکا مخالف مذاکرۀ اسرائیل با سوریه است.

باراک:امریکا در سالهای اخیر دریافته است که ما موضوع سوریه را بیش از پیش درک می کنیم.

گزارشگر نیوزویک: اولمرت ،نخست وزیر اسرائیل و جرج بوش،رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا در تلاش هستند تا انچه را که شما در سال اخر ریاست جمهوری کلینتون انجام دادید را ،به انجام برسانند.ایا به تصور شما  تا زمانی که دورۀ ریاست جمهوری بوش به پایان نرسیده وی قادر خواهد بود به راه حل و توافقی در رابطه با صلح میان دو کشور اسرائیل و فلسطین دست یابد؟

باراک:زمانی که من به این اقدام دست زدم،یاسر عرفات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده داشت و ما به نیات وی در به انجام رساندن توافقی در زمینۀ صلح ،تردید داشتیم اما شکی نیست که وی توانایی به انجام رساندن ان را داشت.در حال حاضر ما با دو رهبر در فلسطین روبرو هستیم،ابو مازن [محمود عباس] و نخست وزیر آن سلام فیاض .هر دو خواهان دست یابی به نتیجه بوده و آمادگی آن را دارند.اما سئوال اساسی این است که ایا انها قادر خواهند بود کنترل نیمی از مردم فلسطین را بار دیگر در دست بگیرند.

گزارشگر نیوزویک: بنابراین رهبر فلسطین باید کنترل هر دو بخش را در دست بگیرد ،نه فقط کرانۀ باختری را؟

باراک: تا زمانی که خطر تروریزم وجود دارد ،ما قصد نداریم ازادی عمل خود را در فعالیتهای ضد تروریستی در کرانۀ باختری ،از دست بدهیم.

 گزارشگر نیوزویک در پایان می پرسد: زمانی که اسرائیل در سال 2005 از غزه خارج شد،ایا فکر می کردید دیگر خطری از سوی غزه، اسرائیل را تهدید نمی کند؟

باراک:بیشتر مردم اسرائیل تصور می کردند که با خروج اسرائیل از غزه،دیگر خطری ،اسرائیل را تهدید نخواهد کرد و انها با خیالی اسوده به بهبود اوضاع زندگی و اقتصاد کشورشان خواهند پرداخت.اما با تسلط حماس بر غزه اوضاع بدتر شد و آنها  یکسره  به پرتاب موشک به شهرهای ما به ویژه سیدروت  ادامه می دهند .هیچ دولت و حکومتی  این اقدامات را بدون پاسخ باقی  نخواهد گذاشت.

alishah - بلاد سربلندی - تهران پایدار
برو عمووو ! اگر شما نسبت کشت و کشتار و از بین رفتن انسان های بی گناه احساس مسولیت می کنید ، پس چرا همین حالا غزه در بحران غذایی و دارویی و انسانی بسر می بره ؟ اگر مصر نبود که الان مردم غزه داشتن یکی یکی مثل گوسفند و مرغ قصابی می شدند ! در ضمن شما اول بروید حزب الله با چند صد نفر نیرو رو شکست بدید و بعد حرف حمله به ایران سربلند رو به زبون بیارید ! ایران عزیز 28 سال پیش یکبار به مدد الهی و به دست جوان های مقتدرش روی استکبار رو کم کرده امروز که عزت و قدرت ایران و ایرانی با اون موقع اصلا قابل مقایسه نیست ...
دوشنبه 8 بهمن 1386

masih - ایران سرفراز - تهران
ایول علی شاه من چیزی واسه گفتن نمی تونم پیدا کنم با با دمتگرم .تمام بکس ایرانی و رو سفید کردی(البته مواظب وطن فروشا باش نمیتونن قدرت ایران ایرانی رو
تحمل کنن)
دوشنبه 8 بهمن 1386

neda5 - امارات - دبی
دقت کنید هر چی ازش می پرسن در مورد ایران فقط با نمی دونیم و حدس میزنیم و.. جواب میده.
سه‌شنبه 9 بهمن 1386

eliyas - اسرایل - تلاویو
بابا این ها ما را هم گرفتار کردن بیخود اومدیم اینجا اخرش همه ما را همین امریکا میفروشد و به کشتن میدهد حالا هی با این ملاها کشمکش کنید
پنج‌شنبه 11 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.