محاکمه دو مولوی بلوچ به اتهام ارتباط با گروه جندالله

محاکمه دو مولوی بلوچ به اتهام ارتباط با گروه جندالله
دو مولوی (روحانی) و چهار طلبه سنی مذهب به اتهام همکاری با گروه جندالله به صورت علنی در دادگاه انقلاب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان ایران محاکمه شدند.

گروه جندالله که هدف خود را مبارزه برای احقاق حقوق بلوچهای سنی مذهب ایران اعلام می کند، طی چند سال اخیر در جنوب شرق ایران، مسئولیت چندین مورد حمله و آدمربایی را به عهده گرفته که قربانیان آن، علاوه بر مأموران نظامی و انتظامی، افراد غیرنظامی نیز بوده اند.

دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده که شش نفری که محاکمه شان به اتهام عضویت در گروه جندالله آغاز شده، دو ماه و نیم پیش در عملیات درگیری مسلحانه در مدرسه علمیه روستای چاه جمال در شهرستان ایرانشهر دستگیر شده اند.

این افراد که نامشان اعلام نشد، رسماً به اقدام علیه امنیت ملی و خروج غیرقانونی از مرز متهم شده اند و در کیفرخواستشان آمده که چندی پیش با همکاری شماری از دیگر از اعضای گروه جندالله در شهرستان ایرانشهر قصد ترور، بمبگذاری و عملیات انتحاری داشته اند.

نخستین جلسه محاکمه از تلویزیون محلی استان سیستان و بلوچستان پخش که طی آن، پس از قرائت کیفرخواست در توضیح اتهامات گفته شد که دو مولوی که از متهمان پرونده اند با گروه جندالله ارتباط برقرار کرده و از اعضای این گروه برای "عملیات تروریستی" در ایرانشهر دعوت کرده بودند که برپایه این دعوت، در آذر ماه سال جاری خورشیدی (دسامبر گذشته)، چند تن از اعضای گروه همراه با مقادیر زیادی سلاح نیمه سنگین و سبک و مهمات وارد ایرانشهر می شوند و دو مولوی یاد شده آنان را در مدرسه علمیه روستای چاه جمال ایرانشهر که مخصوص بانوان است، اسکان می دهند.

 
 گروه جندالله که هدف خود را مبارزه برای احقاق حقوق بلوچهای سنی مذهب ایران اعلام می کند، طی چند سال اخیر در جنوب شرق ایران، مسئولیت چندین مورد حمله و آدمربایی را به عهده گرفته که قربانیان آن، علاوه بر مأموران نظامی و انتظامی، افراد غیرنظامی نیز بوده اند
 

در دادگاه گفته شد که مأموران انتظامی و امنیتی در ۲۲ آذر (سیزدهم دسامبر) به این مدرسه علمیه حمله کردند و با این افراد درگیر شدند که طی درگیری چهار نفر کشته و سیزده نفر دستگیر شدند.

اسامی کشته شدگان، حسین شنبه زهی معروف به یاسر، ابراهیم ریگی معروف به سیف الله، عبدالصمد ریگی معروف به صلاح الدین و نورمحمد میربلوچ زهی معروف به ملاعلی اعلام شد که در دادگاه از آنان با عنوان سرشاخه های اصلی گروه جندالله یاد کردند.

از مأموران انتظامی و امنیتی نیز پنج نفر در این درگیری کشته و تعدادی زخمی شدند.

همچنین در دادگاه گفته شد که در این عملیات ۱۵۰ پوند ماده منفجره تی ان تی، بیست گلوله توپ ۱۰۷ میلی متری، نارنجک انداز (آر پی جی هفت)، دستگاه کنترل از راه دور و چاشنی الکترونیکی انفجار بمب، تیربار، نارنجک دستی، تعدادی سلاح سبک، مقادیر زیادی مهمات و همچنین چند حلقه نوار ویدئویی کشف شد که حاوی تصاویری بود که خود اعضای گروه جندالله از فعالیتهای خود تهیه کرده بودند.

گزارش دادگاه حاکی از این است که متهمان هنگامی که در جایگاه دفاع قرارگرفتند از اعمال خود ابراز پشیمانی کردند و خواهان عفو و بخشش شدند.

بنابر این گزارش، متهمان وکیلی معرفی نکرده بودند و دفاع از آنان را وکیلی که دادگاه تعیین کرده بود (وکیل تسخیری) به عهده داشت.

گروه جندالله که محاکمه شش نفر به اتهام همکاری با آن محاکمه شده اند، تحت رهبری فردی به نام عبدالمالک ریگی قرار دارد که مقامات ایرانی وی را با آمریکا مرتبط می دانند.

آویه ر - استرالیا - سیدنی
من که هرگز به اتهامات جمهوری اسلامی به این افراد باور و اطمینان ندارم چرا که سوابق جمهوری اسلامی درمورد تهمت زدن دروغین به مخالفان خود این نظر من را تایید میکند. ( منظورم حمله به شهروندان بی دفاع است و همچنین ابراز پشیمانی آنها)
جمعه 5 بهمن 1386

zpirooz - المان - اخن
اینقدر به اقوام مرز نشین و سنی مذهب فشار میاورند که بالاخره فاجعه ببار بیاید. تمامیت ایران و همبستگی اقوامی که چند هزار سال با هم در این ملک زندگی کرده اند ارزشی دارد؟؟؟؟؟
جمعه 5 بهمن 1386

wahid - ایران - زاهدان
ما اینجا از نزدیک همه چیز رو میبینیم این مولویها بلد نیستند تفنگ دستشون بگیرن چه برسه به جنگ وجندالله و این حرفا رژیم چون در مقابل چهار نفر سی وهشت کشته دادمیخواد کمبودشو جبران کنه این بیچاره ها رو گرفته
شنبه 6 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.