متکی و رایس در اندیشه ایجاد روابط دیپلماتیک پس از ۲۹ سال ؟

متکی و رایس در اندیشه ایجاد روابط دیپلماتیک پس از 29 سال ؟

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در سی‌وهشتمین اجلاس مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوییس گفت: آمریکا خواهان حل اختلافات با ایران از طریق دیپلماتیک است.

بر اساس این گزارش به نقل از آسوشیتدپرس، وی چهارشنبه شب در سخنرانی خود در اجلاس داووس گفت: چنانچه ایران از فعالیتهای هسته‌ای خود صرفنظر کند، آمریکا آماده گفت‌وگوی مستقیم با تهران است.

رایس افزود: درنهایت این مساله باید و می‌تواند از طریق دیپلماتیک حل شود.

وی در سخنان خود همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا هیچ مایل نیست حتی پس از ‪ ۲۹‬سال رابطه دشوار، ایران را به عنوان یک دشمن دایمی نگاه کند.

رایس پس از سخنرانی خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه گفت که در صورت لزوم آماده است با منوچهر متکی همتای ایرانی خود نیز دیدار کند.

وی افزود:" من گفتم که درصورت تعلیق غنی‌سازی در هر زمان و در هر مکان آماده دیدار با همتای ایرانی خود درباره همه چیز هستم. من نمی‌دانم دیگر چگونه دعوتی از این قوی‌تر می‌توانم انجام دهم."

از سوی دیگر الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از منوچهر متکی نوشت؛ زمان آن رسیده که دولت امریکا شجاعت به خرج دهد و اعتراف کند درباره برنامه هسته ای ایران اشتباه کرده است.

 متکی با بیان این مطلب در مصاحبه اختصاصی با این روزنامه درصوفیه افزود : مسئولان امریکایی به مدت چند سال تا چندی قبل تبلیغ می کردند که ایران درپی ساخت سلاح هسته ای است اما اکنون همه ازجمله دستگاههای اطلاعاتی امریکا اعلام کرده اند که تهران برای ساخت چنین سلاحی فعالیت نمی کند ، این وضع فرصتی دراختیار کاخ سفید قرار می دهد تا در موضعش در قبال ایران بازنگری کند.

وی افزود: کاخ سفید اکنون به این شجاعت نیاز دارد که در برابر ملت امریکا اعتراف کند در ارزیابی اش درباره برنامه هسته ای ایران اشتباه کرده است، این اعتراف موجب خوش بین شدن افکارعمومی امریکا به دولتمردان این کشور خواهد شد.

متکی درباره شرایط پیشنهادی رایس وزیرامورخارجه امریکا برای عادی سازی روابط با ایران گفت : به نظر می رسد زنان درامریکا شجاعتر از مردان هستند زیرا خانم رایس تاکنون دوبار با دیدگاهی مثبت دراین باره سخن گفته هرچندکه مشکل رایس این است که نمی تواند دیدگاههای مثبت خود را عملی کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.