سیب‌زمینی تا پایان قرن آینده ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد

سیب‌زمینی تا پایان قرن آینده ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد

تحقیقات جدید نشان داد که با توجه به آلودگی اتمسفر زمین سیب زمینی تا پایان قرن حاضر دیگر ارزش غذایی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی LiveScience، مکس تاوب از محققان دانشگاه جنوب غربی تگزاس که بیش از 200 مورد آزمایش را با همکاری سایر محققان انجام داده است معتقد است که افزایش میزان دی‌اکسید کربن اتمسفر زمین بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی، باعث کاهش ارزش غذایی بسیاری از محصولات کشاورزی کلیدی و مهم خواهد شد.
این تحقیق متمرکز بر تأثیر افزایش میزان گازهای گلخانه ای بر میزان پروتئین جو، برنج، گندم، لوبیا سبز و سیب زمینی به عنوان محصولات کلیدی برای تغذیه انسان بود که به ویژه در کشورهای فقیرتر مردم برای تأمین پروتئین مورد نیاز متکی به این محصولات هستند.
تحقیقات تاوب نشان داده که افزایش سطح دی اکسید کربن جو زمین باعث کاهشی 14 درصدی در میزان پروتئین سیب زمینی می شود. این کاهش در دانه جو 15 درصد و در گندم و برنج تقریباً 10 درصد است. لوبیا سبز کم‌ترین میزان کاهش پروتئین را با 4/1 درصد نشان داده است.
تاوب گفت: "‌این یکی دیگر از عواقب تغییرات آب و هوایی زمین بر روی انسان است."
وی گفت با افزایش میزان دی‌اکسید کربن در جو زمین اکثر گیاهان کربن بیش‌تری را در بافت‌های خود ذخیره می‌کنند که می‌تواند باعث کاهش تراکم سایر مواد مانند نیتروژن به عنوان یکی از اجزای اساسی پروتئین شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.