اعتراض به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس

اعتراض به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس

رد صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که از سوی هیات های اجرایی صورت گرفته با اعتراض جبهه مشارکت ایران اسلامی، به عنوان یکی از اصلی ترین احزاب اصلاح طلب روبرو شده است.
انتخابات قرار است روز بیست و چهارم اسفند، پانزده مارس انجام گیرد

این گروه سیاسی که در مجلس ششم، بیشترین نماینده را به مجلس فرستاده بود در بیانیه ای که سایت نوروز نیوز، منبع خبری اصلاح طلبان منتشر کرده، با انتقاد از نتایج اولیه بررسی صلاحیت ها گفته است که این میزان رد صلاحیت در هیچ یک از دوره های قبل سابقه نداشته است.

جبهه مشارکت با انتقاد از دولت محمود احمدی نژاد گفت که دولت نهم نشان داد که نه تنها در امر اداره کشور، بلکه در امر اجرا و برگزاری سالم انتخابات نیز از همین ابتدا مردود شده است.

این گروه سیاسی در بیانیه خود گفته است که در بسیاری از حوزه های انتخاباتی وضع به گونه ای است که امکان رقابت و برگزاری انتخابات سالم و عادلانه وجود ندارد.

جبهه مشارکت گفته است که تلاش خواهد کرد تا موضوع رد صلاحیت ها را پیگیری کرده و با سایر گروه های سیاسی در مورد سرنوشت انتخابات مجلس، تصمیم جمعی خواهد گرفت.

رد صلاحیت های گسترده

گزارش ها حاکی از آن است که صلاحیت حدود سه هزارنامزد وابسته به اصلاح طلبان و جریان مستقل از سوی هیات های اجرایی رد شده است.

طبق این گزارش ها تعداد زیادی از نامزدهای معرفی شده از سوی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تهران رد صلاحیت شده اند. صلاحیت 70 درصد نامزدهای حزب اعتماد ملی نیز به گفته سخنگوی این حزب، تائید نشده است.

سعید شریعتی، از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که از دویست نامزدی که این جبهه در سراسر ایران معرفی کرده بود، 190 نفر رد صلاحیت شده اند.

 گزارش ها حاکی از آن است که حدود سه هزارنامزد وابسته به اصلاح طلبان و جریان مستقل از سوی هیات های اجرایی رد صلاحیت شده اند
 

بخشی از رد صلاحیت شدگان را نمایندگان پیشین مجلس، وزرا و معاونان دولت های قبلی تشکیل می دهند.

تحلیلگران بر این باورند که این رد صلاحیت ها راه جریان هوادار محمود احمدی نژاد را برای پیروزی در انتخابات مجلس هشتم باز می کند.

پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها، چهره های مطرح جریان اصلاحات، نگرانی خود را از مساله رد صلاحیت ها اعلام کرده بودند.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران چند روز پیش در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان از "محروم کردن نیروهای مومن و مجرب با سابقه روشن در صحنه انتخابات هشتم" ابراز نگرانی کرده بود.

وی خواهان آن شده بود که در صورت صحت این موضوع، مقام های عالی رتبه نظام در این مورد وارد عمل شوند.

آقای خاتمی هم اینک در داووس سوئیس به سر می برد و طبق گزارش برخی سایت های خبری، قرار است روز پنجشنبه، چهارم بهمن به ایران بازگردد و در این مورد وارد عمل شود.

عبدالله ناصری، سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان نیز در واکنش به رد صلاحیت ها گفته است که این ائتلاف از تمام ظرفیت ‌ها برای پیگیری این مساله استفاده می کند.

واکنش دولت

در همین حال محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران امروز چهارشنبه سوم بهمن به خبرنگاران گفت که انتخابات در جمهوری اسلامی مردمی است و هیج کس حق تجاوز و عدول از قانون را ندارد.

آقای احمدی نژاد افزود"آنها که انتخابات و سلامت آن را زیر سوال می برند، خودشان را خراب می کنند."

رئیس جمهور ایران در ادامه گفت: "چرا اصرار دارید افرادی را که واجد شرایط نیستند، جلو بیاندازید و به قانون تحمیل کنید."

موضوع رد صلاحیت ها همیشه در ایران بحث برانگیز بوده و در دوره های مختلف، عملکرد شورای نگهبان با انتقادهایی روبرو بوده است.

شورای نگهبان در دوره های مختلف مجلس از طریق نظارت استصوابی مانع از داوطلبی بسیاری از چهره های سیاسی در انتخابات شده که همواره اعتراض هایی برانگیخته است.

بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی معتقدند که اعضای شورای نگهبان بر اساس تمایلات سیاسی خود تصمیم گیری می کنند و مانع از ورود افرادی به مجلس می شوند که با این تمایلات سیاسی هماهنگ نیستند.

اما شورای نگهبان همواره این اتهام را رد و تأکید کرده که تنها بر اساس قانون رفتار می کند.

برای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در مجموع هفت هزار و ۱۶۸ نفر برای نامزدی ثبت نام کرده اند که ۵۸۵ نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند.

این انتخابات قرار است روز بیست و چهارم اسفند، چهارده مارس انجام گیرد.

در این دوره از انتخابات مجلس، برای نخستین بار حداقل سن رأی دهندگان از پانزده سال به هیجده سال افزایش یافته و سازمان ثبت احوال ایران شمار واجدان شرایط رأی دادن را حدود ۴۳ میلیون نفر برآورد کرده است.

babaktoronto - کانادا - تورنتو
واقعا چند بار از یک سوراخ ادم باید گزیده شود؟ انهایی که مجبورند و نیاز به مهر شناسنامه دارند هیچ اما بقیه دیگه اون روز از خونه بیرون نیاید مگر مجالس فرمایشی ششم و هفتن چه گلی به سز مملکت زدند مجلس ششم که اومد یک قانون درست و حسابی در مورد مطبوعات نصویب کنه که با حکم حکومتی جلوش را سد کردند پس دیگه چه مجلسی. همه با هم پیش به سوی تحریم انتخابات دروغین
چهار‌شنبه 3 بهمن 1386

mehdy_pooya - ترکیه - ایزمیز
محسن ارمین که بعد از مصرف اکس دچار توهم شده بود معتقد بود که همجنس باز ها هم باید به مجلس بیایند
یکشنبه 7 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.