هزاران تن از ساکنان غزه از مرز با مصر گذشتند

هزاران تن از ساکنان غزه از مرز با مصر گذشتند

هزاران تن از فلسطینیان ساکن غزه با عبور از مرز مشترک با مصر وارد این کشور شده اند.
هزاران تن از فلسطینیان به امید ورود به مصر در کنار گذرگاه مرزی رفح ازدحام کرده بودند

بامداد روز چهارشنبه، 23 ژانویه (3 بهمن)، چند مورد انفجار توسط مردان مسلح فلسطینی باعث تخریب و ایجاد شکاف هایی در نقاطی از حصار مرزی بین غزه و مصر شد و در پی آن، انبوه فلسطینیانی که در کنار این حصار ازدحام کرده بودند برای خرید اقلام اساسی و دیدار با بستگان خود از مرز عبور کردند و وارد مصر شدند.

براساس گزارش های رسیده، نیروهای امنیتی وابسته به حماس در ساعات بعد به استثنای دو شکاف، سایر شکاف های ایجاد شده در حصار مرزی را مسدود کردند.

حصار مرزی رفح این شهر را به دو بخش تقسیم می کند که بخشی از آن متعلق به مصر و بخش دیگر در سرزمین های فلسطینی در باریکه غزه واقع شده است.

به گفته شاهدان عینی، فلسطینیانی که از مرز عبور می کنند پس از خرید اقلامی مانند شیر، شکر، آرد و سیگار و سایر کالاهایی که در غزه کمیاب است به این سوی مرز باز می گردند.

شاهدان عینی همچنین گفته اند که پس از تخریب حصار مرزی، پلیس مصر اقدامی جدی برای جلوگیری از هجوم فلسطینیان برای عبور از مرز به عمل نیاورد.

پلیس مصر در برابر هجوم فلسطینیان واکنش جدی از خود بروز نداد


هزاران تن از فلسطینیان در روزهای اخیر در کنار مرز رفح ازدحام کرده و خواستار گشایش گذرگاه مرزی و ورود به مصر بودند.

از زمان تسلط جنبش حماس بر غزه در ژوئن سال گذشته، دولت اسرائیل از مصر خواسته است به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه و مواد منفجره برای گروه های تندرو فلسطینی در غزه، حصار مرزی را تحت مراقبت شدید قرار دهد و گذرگاه مرزی در بیشتر مواقع بسته بوده است.

برخی ناظران گمان می کنند که واکنش ملایم نیروهای مصری در برابر هجوم فلسطینیان برای عبور از مرز ناشی از دستور دولت این کشور برای نرمش در برابر آن بوده است.

به گفته آنان، به نظر می رسد انتشار اخبار حصر اقتصادی غزه و فشاری که بر ساکنان این منطقه وارد آمده همدردی مردم مصر را برانگیخته و دولت را وادار کرده است تا دست کم به طور غیر رسمی به فلسطینیان امکان دسترسی به اقلام ضروری در داخل مرز خود را بدهد.

غزه در تنگنای اقتصادی

همچنین، گفته می شود که جنبش حماس بر مصر فشار آورده بود تا برای مقابله با تحریم اقتصادی غزه وعده خود به اسرائیل برای بسته نگه داشتن مرز رفح را تا حدودی نادیده بگیرد.

در عین حال، برخی منابع وابسته حماس به طور غیر رسمی گفته اند که با وجود عبور فلسطینیان از مرز با مصر، ماموران حماس اطمینان حاصل کرده اند که هیچ اسلحه ای به داخل غزه قاچاق نشده است.

اسرائیل همواره گروه های تندرو فلسطینی را متهم کرده است که با حفر تونل های زیر زمینی، اسلحه و مهمات و سایر اقلام مورد نیاز خود را از تامین کنندگان در آن سوی مرز با مصر دریافت می کنند.

اسرائیل جنبش حماس را به ایجاد بحران تصنعی برای جلب همدردی جهانیان متهم کرده است


اسرائیل از پنج روز پیش باریکه غزه را در محاصره اقتصادی قرار داد و دلیل آن را تشدید حملات موشکی تندروهای فلسطینی به داخل خاک اسرائیل اعلام کرد.

محاصره اقتصادی غزه به خصوص شامل توقف ارسال سوخت از جمله برای نیروگاه داخلی غزه بود که به قطع برق شماری از خانه های ساکنان غزه و تاسیسات عمومی منجر شد.

اقدام اسرائیل واکنش تند جامعه بین المللی را در پی داشت و از جمله ایالات متحده از آن کشور خواست که ساکنان غزه را، که به گفته مقامات آمریکایی زیر سلطه ماموران حماس زندگی می کنند، تحت فشار مضاعف قرار ندهد.

روز گذشته اسرائیل اعلام داشت که به طور موقت محاصره اقتصادی غزه را لغو کرده و مقادیری سوخت نیروگاهی و سایر اقلام ضروری را به این بخش از سرزمین های فلسطینی فرستاده است.

شامگاه سه شنبه و پس از دو روز تاریکی، برق خانه ها در شهر غزه وصل شد در حالیکه انتشار تصاویری از خیابان ها و خانه های تاریک در روزهای گذشته نگرانی جامعه بین المللی را برانگیخته بود.

وزارت دفاع اسرائیل گفته است که هر روزه مقداری گازوئیل و سوخت نیروگاهی به غزه ارسال خواهد شد اما گذرگاه مرزی با غزه تا اطلاع ثانوی به روی حمل و نقل سایر اقلام و رفت و آمد ساکنان غزه بسته خواهد ماند که مانع از ورود کارگران فلسطینی برای کار در اسرائیل خواهد شد.

در مقابل، سازمان های بشردوستانه از اسرائیل خواسته اند محاصره اقتصادی را لغو کند و هشدار داده اند که ادامه وضعیت کنونی می تواند از نظر بهداشتی مشکلاتی را برای ساکنان غزه در پی داشته باشد.

دولت اسرائیل جنبش حماس را متهم کرده است که عمدا جریان برق را در غزه قطع کرده تا از آن به نفع خود بهره برداری تبلیغاتی کند و گفته است که تامین بخش عمده برق این منطقه از اسرائیل و مصر همچنان ادامه داشته است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.