نامزدهای هشتادمین دوره جوایز اسکار اعلام شدند

نامزدهای هشتادمین دوره جوایز اسکار اعلام شدند

نامزدهای هشتادمین دوره جوایز اسکار توسط کتی بیتس، هنرپیشه برنده اسکار و سید گنیس، رئیس آکادمی اسکار معرفی شدند.

فیلم نه جایی برای مردان پیر، ساخته برادران کوئن و خونی ریخته خواهد شد به کارگردانی پل توماس آندرسون هر کدام در هشت رشته نامزد اسکار شدند.

فیلم بریتانیایی کفاره، ساخته جو رایت نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شده است اما کی یرا نایتلی و جیمز مک آوی، ستارگان اصلی فیلم، نامزد اسکار بهترین بازیگری نشده اند.

کیت بلانشت، هنرپیشه استرالیایی که تا کنون یک بار برنده جایزه اسکار شده، امسال در دو رشته بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد دریافت اسکار شده است.

کفاره(Atonement)، جونو(Juno)، مایکل کلیتون(Michael Clayton)، نه جایی برای مردان پیر(No Country for Old Men) و خونی ریخته خواهد شد (There Will Be Blood )برای دریافت اسکار بهترین فیلم، با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

دانیل دی لوئیس برای خونی ریخته خواهد شد ، جانی دپ برای سوئینی تاد (Sweeney Todd)، جورج کلونی برای مایکل کلیتون ، تامی لی جونز در فیلم در دره خدا (In the Valley of Elah) و ویگو مورتنسن برای فیلم تعهدات شرقی (Eastern Promises) نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد شده اند.

برای دریافت اسکار بهترین بازیگر زن، کیت بلانشت برای الیزابت، عصر طلایی (Elizabeth: The Golden Age)، جولی کریستی برای فیلم دور از او (Away from Her )، ماریون کوتیلار برای فیلم زندگی به رنگ گل سرخ (La Vie en Rose )، لورا لینی برای فیلم وحشیان (The Savages ) و الن پیج برای جونو نامزد شده اند.

برادران کوئن

فیلم "نه جایی برای مردان پیر" نامزد هشت جایزه اسکار شده است

برای دریافت اسکار بهترین کارگردانی، اتان و جوئل کوئن، رقبایی چون تونی گیلروی و پل توماس آندرسون را در پیش رو دارند.

برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن، کیت بلانشت برای فیلم من آنجا نیستم ( I'm Not There )، روبی دی برای فیلم گانگستر آمریکایی، سائیرس رونان سیزده ساله برای کفاره ، امی رایان برای عزیزم از دست رفت(Gone Baby Gone ) و تیلدا سوینتون برای مایکل کلیتون نامزد شده اند.

کیسی افلک برای ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل ، خاویر باردم برای فیلم نه جایی برای مردان پیر ، فیلیپ سیمور هوفمن برای جنگ چارلی ویلسون ، هل هالبروک برای به سوی وحش (Into the Wild ) و تام ویلکینسون برای فیلم مایکل کلیتون برای اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شده اند.

در رشته بهترین فیلم خارجی، فیلم هایی از اسرائیل، اتریش، لهستان، قزاقستان و روسیه نامزد شده اند و پرسپولیس مرجانه ساتراپی، نامزد بهترین فیلم انیمیشن شده و رقیبی چون راتاتویی (Ratatouille) را در پیش رو دارد.

فیلم سیکو ساخته مایکل مور، کارگردان منتقد سیاست های دولت آمریکا نیز بار دیگر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند شده است. وی پیشتر برای فیلم بولینگ برای کلمباین این جایزه را از آن خود کرده بود.

مراسم اسکار ۲۴ فوریه در لس آنجلس برگزار می شود. هنوز مشخص نیست که اعتصاب نویسندگان هالیوود چه تاثیری بر مراسم می گذارد. پیش از این مراسم گلدن گلوب به همین خاطر برگزار نشد و تنها نام برندگان آن در یک کنفرانس خبری اعلام شد.

پرسپولیس

پرسپولیس
سال گذشته فیلم "پرسپولیس" جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرده بود

این دومین بار است که اثری از یک کارگردان ایرانی نامزد اسکار می شود. نخستین بار سال ۱۹۹۹ فیلم بچه های آسمان ساخته مجید مجیدی نامزد بهترین فیلم خارجی شده بود. سال ۲۰۰۴ نیز شهره آغداشلو نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش دوم زن برای فیلم خانه ای از ماسه و مه شده بود.

انیمیشن پرسپولیس که اقتباسی از اتوبیوگرافی مرجانه ساتراپی است در فرانسه ساخته شده و سال گذشته جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرد.

مرجانه ساتراپی سال ۱۹۶۹ در رشت بدنیا آمد و در تهران رشد یافت، مادر وی از نوادگان ناصر الدین شاه قاجار بوده است.

او در سن چهارده سالگی به وین فرستاده می شود ولی پس از پایان دوران دبیرستان به ایران بازمی گردد و وارد دانشگاه می شود.

پس از یک ازدواج ناکام در ایران به استراسبورگ در فرانسه و سپس به پاریس می رود و شروع به کار نقاشی و کتابهای مصور می کند. نقاشی های وی در نشریات نیویورکر و نیویورک تایمز منتشر می شود.

مجموعه چهار جلدی پرسپولیس از کتابهای موفق کمیک استریپ ( کتابهای مصور) در سالهای اخیر بوده است. در فرانسه و بیرون از مرزهای آن جوایز متعددی از جمله جایزه نمایشگاه کتاب فرانکفورت و جایزه الکس از اتحادیه کتابخانه های آمریکا را بدست آورده، به تقریبا بیست زبان ترجمه شده، فروش آن در فرانسه از مرز چهارصد هزار نسخه فراتر رفته و در دنیا به یک میلیون و دویست هزار نسخه رسیده است.

خانم ساتراپی کتاب های دیگری نیز از جمله هیولاها از ماه می ترسند دارد که ویژه کودکان است و در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.

vira - ایران - تهران
انیمیشن پرسپولیس از زیبا ترین انیمیشن هایی ست که تا به حال دیدم ٬ یه جورایی شرح مصیبت ماست ! من بسیاری از لحظات این فیلم زیبا رو زندگی کردم ٬ با دیدنش به روزگاران قدیم برگشتم ٬ چه روزهایی رو که نگذروندیم - یه نوار سلکشن اون موقع ( که با چه دردسرهایی ضبط میکردم ) به خدا به هزار سی دی این دوره زمونه می ارزه - چه گشت های ثارالله که به یکباره ! از پشت سرمون سبز نمیشد - دم مدرسه واسه داشتن یه اینه دست و دلمون میلرزید که وای الان دم در ازم میگیرن ٬ اخه اون موقع دم در مدرسه یه چیزی داشتیم شبیه ایست بازرسی غزه ! عکس هنرپیشه داشتن که دیگه گناه نابخشودنی بود مثل جوراب سفید یا شلوار تنگ و کوتاه ! من که البته کلک میزدم مدرسه که تعطیل میشد با دو تا سنجاق قفلی درازای شلوارمو کوتاه میکردم ! یادش به خیر ....
چهار‌شنبه 3 بهمن 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.