جراحی مثانه در بیماران سرطانی ضروری نیست

جراحی مثانه در بیماران سرطانی ضروری نیست

متخصصان پزشکی می گویند اشعه درمانی احتمالا گزینه بهتری برای مبتلایان به سرطان مثانه است چون مانند جراحی موثر است و بیمار لازم نیست دائما نگران کنترل ادرار خود باشد.
ممکن است اشعه درمانی گزینه بهتری به جای جراحی باشد

پزشکان برای درمان سرطان پیشرفته مثانه معمولا آن را کاملا از بدن بیمار خارج می کنند. اما بنا به تحقیقات موسسه "مطالعات سرطان بریتانیا" (Cancer Research UK)، این امر ضروری نیست.

خارج کردن مثانه درمان قطعی سرطان مثانه است اما ممکن است بیمار تا آخر عمر گرفتار معضل کنترل ادرار باشد و با خود کیسه ادرار حمل کند.

فردی که مبتلا به سرطان بوده و مثانه اش را جراحی کرده اند، می گوید: "تجربه شخصی من نشان می دهد که از دست دادن مثانه زندگی روزانه فرد را مختل می کند که برای برخی از بیماران از خود سرطان ناراحت کننده تر است."

او می افزاید: "حفره ای که جای خالی مثانه به جای می گذارد مایه بدقوارگی و زشتی بدن می شود و احساس شرم فرد از این که فاقد مثانه است و با خود کیسه حمل می کند نیز می تواند تاثیر سوئی بر روحیه او بگذارد. من با افراد زیادی در این باره حرف زده ام. آنها خیلی خوشحال می شوند که مجبور نباشند تا آخر عمر کیسه دفع ادرار با خود حمل کنند."

گزینه ای راحت تر

بنا به تحقیقی که توسط دانشگاه لیدز در انگلستان صورت گرفته است آمار بیمارانی که با اشعه درمانی از سرطان مثانه جان بدر برده اند با بیمارانی که مثانه آنها جراحی شده است، یکسان بوده است.

محققان دانشگاه لیدز برای انجام این تحقیق، پرونده پزشکی 169 بیمار را که بین سال های 1996 و 2000 به سرطان پیشرفته مثانه مبتلا بوده اند، بررسی کردند.

از این تعداد بیمار 97 نفر با اشعه درمانی و 89 نفر با جراحی تحت درمان قرار گرفتند.

آمار کسانی که 5 تا 8 سال بعد از درمان زنده بودند (53 و 57 درصد)، در هر دو گروه یکسان بود. این در حالی بوده است که گروه تحت درمان با اشعه به طور میانگین هفت سال از گروه دیگر پیرتر بوده اند.

همچنین احتمال بازگشت سرطان در دو گروه تفاوتی نداشت: 34 درصد گروه تحت درمان با اشعه و 37 درصد و نیم آنهایی که جراحی شده بودند با بازگشت سرطان مواجه شدند.

دکتر آن کیلتای، رییس این تحقیقات گفت: "تا کنون ما فکر می کردیم که برای درمان سرطان مثانه که به دیواره عضلانی مثانه سرایت کرده، جراحی بهتر از اشعه درمانی است. اما با این که اشعه درمانی عوارض جانبی خودش را دارد جالب است که متوجه شدیم بهبود بیماران پیرتر که با اشعه درمان شده بودند با بیماران جوانی که با استفاده از جراحی تحت درمان قرار گرفته بودند، تفاوتی نداشته است."

خانم کیلتای افزود: "از آنجا که سرطان مثانه اغلب در میان سالمندان دیده می شود نتیجه این تحقیق جدید قوت قلبی است که درمان آنها با اشعه کمتر از جراحی نیست."

پرفسور آلن هوریچ، از موسسه تحقیقات سرطان در بریتانیا می گوید که تحقیق در این باره ادامه دارد اما مهم است که برای هر فرد رژیم درمانی شخصی تنظیم شود - برای برخی جراحی و برای برخی دیگر اشعه درمانی بهتر است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.