ادامه قطع گاز در مناطق شمالی ایران

ادامه قطع گاز در مناطق شمالی ایران

در حالی که از شدت سرما تا حدودی کاسته شده و بخش عمده ای از گاز مصرفی کارخانجات و صنایع برای استفاده در منازل قطع شده، گزارش ها نشان می دهد که هنوز بخشهایی از مناطق شمالی ایران گاز ندارند.
بنابر اظهارات وزیر نفت ایران، هنوز 20 درصد مناطق ایران گاز ندارند و دولت در تلاش است تا کمبود گاز را برطرف کند

مناطقی از استان های گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل هنوز گاز ندارند و یا با افت شدید گاز مواجهند و وزارت نفت قول داده تا پایان دی ماه یعنی سه روز دیگر کمبود گاز را بر طرف می کند.

بر اساس گزارش ستاد حوادث غیر مترقبه ایران، 42 شهر در این کشور با افت بین ده تا 70 درصد فشار گاز رو به رو هستند.

با آنکه گاز در برخی مناطق ایران همچنان قطع است ولی غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، گفته است که "زمانی می توان گفت قطعی گاز وجود دارد که شهر از گاز برخوردار نباشد در حالی که شهرهای ما نزدیک به 80 درصد گاز دارند."

بنابر اظهارات وزیر نفت ایران، هنوز 20 درصد مناطق ایران گاز ندارند و دولت در تلاش است تا کمبود گاز را برطرف کند.

در دو هفته اخیر گاز کارخانجات و صنایع بزرگی همچون سیمان، پتروشیمی، نیروگاهها و گاز تزریقی به چاه های نفت قطع شده ولی مشکل کمبود گاز مصرفی خانگی همچنان پابرجاست.

در این مدت تلاش گسترده ای برای افزایش تولید گاز نیز صورت گرفته اما قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران و سرمای کم سابقه که باعث افزایش مصرف شده، تلاش های دولت را برای تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی بی ثمر گذاشته است.

هم اکنون 13 میلیون خانوار ایرانی، حدود 15 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ و 47 نیروگاه از گاز استفاده می کنند

ترکمنستان که بر اساس قراردادی 25 ساله متعهد شده بود تا روزانه حدود 23 میلیون مترمکعب گاز به ایران صادر کند درست پیش از کاهش شدید دما در ایران، صادرات گاز را به ایران قطع کرد و ایران تاکنون نتوانسته این کشور را به از سرگیری صادرات گاز مجاب کند.

بر اساس برخی گزارش ها، ترکمنستان خواستار دوبرابر شدن قیمت گاز صادراتی خود بوده اما ایران هنوز آن را نپذیرفته و وزیر نفت ایران گفته است "تا گاز وصل نشود مذاکره نمی کنیم."

از سوی دیگر ایران صادرات گاز به ترکیه را نیز متوقف کرده ولی این کشور اعلام کرده که گاز مورد نیازش را از منابع دیگری تامین کرده است.

احتمال سهمیه بندی گاز

دولت امیدوار بود که با کاهش سرما، مصرف کم شده و از بحران ناشی از کمبود گاز تا حدودی کاسته شود ولی پیش بینی های اولیه سازمان هواشناسی ایران نشان می دهد که موج جدید سرما از هفته آینده وارد ایران می شود.

مهدی هاشمی، معاون عمرانی وزیر کشور ایران، که در نشست آمادگی ستاد حوادث غیر مترقبه ایران در برابر موج جدید سرما شرکت کرده بود به خبرنگاران گفته است: "بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی از روز دوشنبه موج جدیدی وارد کشور می شود و این سازمان در روز جمعه اطلاعات قطعی آن را در اختیار ما قرار می دهد."

به گفته آقای هاشمی، "دستور العملی در دست تهیه است تا در صورت لزوم توزیع گاز را در برخی مناطق نوبتی کنیم البته این سهمیه بندی برای کل کشور نیست."

از جزئیات تصمیم دولت گزارشی منتشر نشده است اما برخی منابع خبری می گویند ناتوانی در تامین گاز مصرفی خانگی باعث انتقادهای گسترده ای شده و برخی مدیران دولتی پیشنهاد کرده اند در صورت ادامه موج سرما، گاز خانگی برخی شهرها در ساعاتی از شبانه روز با اعلام قبلی قطع شده و گاز آن به مناطقی که کمبود دارند تزریق شود.

بر اساس گزارش ها، مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری که حدود 90 درصد مصرف را تشکیل می دهد، نسبت به سال گذشته افزایش یافته و از حدود 360 میلیون مترمکعب به حدود 380 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

هم اکنون 13 میلیون خانوار ایرانی، حدود 15 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ و 47 نیروگاه از گاز استفاده می کنند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.