تلاش ایران و آمریکا برای جلب حمایت چین

تلاش ایران و آمریکا برای جلب حمایت چین

دو هیات بلندپایه از جمهوری اسلامی و آمریکا همزمان به چین سفر کرده اند تا حمایت آن کشور را از مواضع متفاوت خود در قبال بحران هسته ای ایران کسب کنند.
جلیلی: کشورهایی که به دنبال تحریم ایران بوده اند موفقیتی به دست نیاورده اند

روز پنجشنبه، 17 ژانویه (27 دی) سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ایران، وارد پکن، پایتخت چین شد و هدف از این سفر دو روزه را مشورت و تبادل نظر در مورد مسایل بین المللی، روابط دو جانبه و پرونده هسته ای ایران عنوان کرد.

مهدی صفری، معاون وزیر خارجه ایران، سعید جلیلی را در سفر به چین همراهی می کند و قرار است این هیات با جیه چی، وزیر خارجه، و تانگ جیا شوان، عضو شورای دولتی (هیات دولت) جمهوری خلق چین دیدار کنند و در یک نشست خبری در روز جمعه نتیجه این دیدار را شرح دهند.

سفر آقای جلیلی به پکن در حالی گزارش می شود که قرار است وزیران خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 روز سه شنبه هفته آینده در برلین تشکیل جلسه بدهند.

گروه 1+5 شامل اعضای دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - و آلمان است و هماهنگی واکنش بین المللی به مساله فعالیت های اتمی ایران را برعهده گرفته است.

آقای جلیلی در مورد اجلاس این گروه در روز سه شنبه آینده و فشار کشورهای غربی برای تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران گفت که در این مورد نیز با مقامات چین گفتگو خواهد کرد.

وی ضمن ادامه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، کاربرد تحریم های بین المللی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به تغییر سیاست هسته ای خود را بی اثر خواند و گفت "نگاهی به روندی که تا کنون بوده به خوبی نشان می دهد که کسانی که می خواهند از ابزارهای مختلف مثل تحریم یا فشار علیه ایران استفاده کنند موفق نبوده اند."

آقای جلیلی اظهار داشت که "امروزه تحولات جهانی و رفتارهای منطقی ایران چنین اجازه ای را به کسی نمی دهد."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - مدیرکل وزارت خارجه چین نیز در مراسم استقبال از هیات ایران در فرودگاه پکن گفت "گرچه آمریکا و کشورهای غربی برای تحریم و فشار بر ایران تلاش می کنند، چین معتقد است که این پرونده باید از مسیر تحریم و فشار خارج شود."

سفر سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی به پکن در حالی گزارش می شود که جان نگروپونته، معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز در چین به سر می برد.

سفر دو روزه آقای نگروپونته به منظور شرکت در اجلاسی با شرکت مقامات ارشد چین برای تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه از جمله مساله تایوان و مبادلات تجاری دو کشور صورت می گیرد.

آقای نگروپونته گفته است که در مذاکرات خود با مقامات ارشد جمهوری خلق چین موضوع برنامه های هسته ای ایران را نیز مطرح خواهد کرد و افزود "به نظر ما لازم است که شورای امنیت قطعنامه دیگری را علیه ایران صادر کند زیرا این کشور از اجرای قطعنامه های مصوب قبلی سر باز زده است."

اهمیت موضعگیری چین

دو قطعنامه قبلی شورای امنیت در مورد ایران از این کشور خواسته است بخشی از برنامه های هسته ای خود به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.

شورای امنیت برای وادار کردن ایران به قبول این خواست خود یک رشته تنبیه های بین المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

نگروپونته خواهد کوشید موافقت چین را با قطعنامه جدید را به دست آورد


در حالیکه جمهوری اسلامی به برنامه غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد، ایالات متحده و کشورهای غربی عضو گروه 1+5 خواستار تصویب قطعنامه جدید و افزایش فشارهای بین المللی بر ایران هستند.

تصویب قطعنامه جدید بدون جلب توافق روسیه و چین، از اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت، امکانپذیر نیست اما این دو کشور تاکنون از نرمش بیشتر در قبال برنامه هسته ای ایران و مذاکرات سیاسی برای حل بحران کنونی حمایت کرده اند.

در عین حال، چین و روسیه نیز در چندین مورد تاکید کرده اند که لازم است ایران به خواست جامعه بین المللی عمل کند که به معنی اجرای مفاد قطعنامه های مصوب شورای امنیت است.

همچنین، ماه گذشته، روسیه با اعلام ارسال نخستین محموله سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر اظهار داشت که به این ترتیب، جمهوری ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت.

در حالیکه کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده اند که ایران در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای در صدد دستیابی به اسلحه اتمی است و غنی سازی اورانیوم را نیز بخشی از تلاش در این راستا دانسته اند، مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که هدف از برنامه غنی سازی اورانیوم تولید داخلی سوخت نیروگاهی است.

سفر هیات های ایرانی و آمریکایی به چین در پی دیدار یک هیات عالیرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی از تهران در هفته گذشته گزارش می شود.

در پی این سفر، یک مقام ایرانی از حل نهایی مساله هسته ای ایران ظرف چهل روز و یک مقام سازمان ملل از حل این مساله ظرف چهار هفته سخن گفتند.

در عین حال، به نقل از نماینده آمریکا در آژانس بین المللی گزارش شده است که آن کشور تردید دارد که ایران تا اواسط ماه فوریه به تمامی سئوالات باقیمانده در مورد برنامه اتمی خود پاسخ دهد زیرا، به گفته وی، جمهوری اسلامی در گذشته بارها وعده هایی داده اما خلف وعده کرده است.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.