ارسال گاز به پتروشیمی پارس متوقف شد

ارسال گاز به پتروشیمی پارس متوقف شد

برای مقابله با کمبود و افت فشار گاز در شبکه سراسری گاز طبیعی در ایران ارسال گاز به مجتمع پتروشیمی پارس قطع شده است.
بخش عمده ای از گاز لوله کشی در داخل ایران از عسلویه تامین می شود

روز پنجشنبه، 17 ژانویه (27 دی)، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به نقل از محمد رضا جولایی، از مدیران شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، گزارش کرد که توقف ارسال گاز به پتروشیمی پارس به درخواست وزارت نفت و برای کمک به رفع مشکل افت گاز در کشور صورت گرفته است.

آقای جولایی گاز مورد استفاده پتروشیمی پارس را دو میلیون و پانصد هزار متر مکعب در روز اعلام داشت و گفت که در حال حاضر، تنها حدود یکصد هزار متر مکعب گاز به منظور تامین سوخت مصرفی از پالایشگاه دوم پارس جنوبی به این مجتمع ارسال می شود.

به گفته وی، گاز فشرده LPG تولیدی مجتمع پارس که به صادرات اختصاص داشت نیز به شبکه سراسری گاز تزریق می شود.

آقای جولایی گفته است که مجتمع گاز پارس جنوبی با تولید و تزریق بیش از یکصد و سی و دو میلیون متر مکعب گاز به شبکه سراسری، تولید حدود 40 درصد گاز مورد استفاده کشور را برعهده دارد و پالایشگاه های این مجتمع در حال حاضر در بالاتر از ظرفیت خود فعالیت می کند.

پتروشیمی پارس از جمله طرح های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است و برخی از محصولات پتروشیمی را تولید می کند.

درخواست وزارت نفت برای وارد کردن گاز مورد نیاز مجتمع پتروشیمی پارس به شبکه سراسری در ادامه مشکل ناشی از کمبود گاز و در نتیجه، قطع و افت فشار گاز مصرف کنندگان در نقاطی از ایران، به خصوص استان های شمالی، گزارش می شود.

روز چهارشنبه، غلامحسین نوذری، وزیر نفت، گفت که اقداماتی برای مقابله با این کمبود انجام شده است و وعده داد که مشکلات باقی مانده نیز تا چند روز دیگر مرتفع خواهد شد.

روز اول ژانویه ترکمنستان صادرات گاز طبیعی به ایران را متوقف کرد که به افت فشار و قطع گاز به خصوص در شمال ایران منجر شد در حالیکه کاهش شدید دمای هوا به افزایش تقاضا برای گاز منجر شده بود.

ایران به منظور جبران این کمبود صادرات گاز به ترکیه را متوقف کرده است.

آقای نوذری گفت که کمبود تولید گاز در کشور وجود ندارد و مشکلات موجود ناشی از محدودیت شبکه توزیع است.

هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور نیز در سفر به شمال ایران وعده داد که تا اواسط هفته جاری مشکل کمبود گاز و افت فشار رفع خواهد شد.

در عین حال، با ادامه سرمای هوا در بسیاری از نقاط ایران، مصرف گاز همچنان از حد متعارف بیشتر است و هنوز برخی با قطع کامل یا موردی گاز یا افت فشار مواجه هستند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.