ترکمنستان: ایران مسئول قطع گاز صادراتی است

ترکمنستان: ایران مسئول قطع گاز صادراتی است

دولت ترکمنستان ادامه قطع گاز صادراتی خود به ایران را به کوتاهی جمهوری اسلامی در پرداخت به موقع بدهی های این کشور نسبت داده است.
قطع گاز ترکمنستان با سرمای شدید هوا در بسیاری از نقاط ایران همراه بوده است

وزارت خارجه ترکمنستان با صدور بیانیه ای ضمن تکرار اظهارات قبلی خود در مورد اینکه دلیل قطع گاز صادراتی آن کشور به ایران لزوم انجام تعمیرات فنی در خط لوله انتقال گاز بوده، اعلام داشته است که خودداری ایران از عمل به تعهدات خود باعث کندی در اتمام این تعمیرات شده است.

وزارت خارجه ترکمنستان در روز 31 دسامبر و پیش از آنکه گاز صادراتی خود به ایران را قطع کند گفته بود که خط لوله انتقال گاز طبیعی به ایران نیاز به تعمیرات دارد.

در آن زمان، برخی منابع ایرانی گفتند که انگیزه واقعی دولت ترکمنستان وارد کردن فشار بر ایران برای افزایش بهای گاز صادراتی به دوبرابر قیمت آن است هرچند وزارت خارجه جمهوری اسلامی اظهارات ترکمنستان در مورد ضرورت انجام تعمیرات را تکرار کرد.

در عین حال، به گفته کارشناسان ایرانی، انجام تعمیرات در فصل سرما و نیاز شدید مصرف کنندگان به گاز، اقدامی موجه نبوده است.

قطع گاز صادراتی ترکمنستان باعث افت فشار و قطع گاز مصرف کنندگان به خصوص در مناطق وسیعی از شمال ایران شد که همراه با کاهش شدید دمای هوا، مشکلات عمده ای را برای آنان در پی آورد.

روز جمعه گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، برای رسیدگی به وضعیت ساکنان استان های شمالی به این منطقه سفر کرد و در مورد قطع گاز ترکمنستان گفت که نباید این مساله را سیاسی کرد اما افزود که در این مورد بعدا توضیح خواهد داد.

وزارت خارجه ترکمنستان در بیانیه اخیر خود گفته است که ایران پرداخت بهای گاز را از روز 1 ژانویه متوقف کرده است.

احتمالا دلیل اقدام ایران در توقف پرداخت ها، قطع گاز صادراتی ترکمنستان بوده است.

بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان اظهار می دارد که تعمیرات خط لوله گاز در انطباق با ضوابط فنی صورت می گیرد و تکمیل آن مستلزم دوره زمانی خاصی است و می افزاید که "در عین حال، این تعمیرات نیازمند تامین منابع مالی است."

ایران و ترکمنستان در سال 1997 با امضای یک قرارداد 25 ساله صادرات گاز ترکمنستان به ایران، خط لوله ای را به طول 200 کیلومتر برای انتقال گاز به ایران احداث کردند.

افزایش بهای گاز

ایران و روسیه تنها خریداران گاز طبیعی ترکمنستان هستند و صادرات گاز ترکمنستان به هر دو کشور براساس قراردادهای 25 ساله صورت می گیرد.

کندی اجرای طرحهای گازرسانی در ایران از عوامل مشکلات کنونی عنوان شده است


بهای گاز صادراتی ترکمنستان به ایران در خلال دو سال گذشته از 42 دلار برای هر یکهزار متر مکعب به 75 دلار افزایش یافته در حالیکه اخیرا روسیه بر سر قیمت 130 دلار با ترکمنستان برای سال 2008 به توافق رسید که حاکی از یک افزایش سی درصدی نسبت به بهای قبلی بوده است.

شبکه تلویزیونی تی وی پرس، وابسته به دولت ایران، در گزارشی گفته است که یک هیات ایرانی برای مذاکره در باره صادرات گاز به ترکمنستان سفر کرده است.

به گفته این شبکه تلویزیونی، ایران هنگام موافقت با بهای 75 دلار برای گاز ترکمنستان، خواسته بود که صادرات گاز ترکمنستان از 8 میلیارد متر مکعب در سال به 14 میلیارد متر مکعب افزایش یابد اما این درخواست عملی نشد.

این شبکه تلویزیونی همچنین به نقل از غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران گفته است تا زمانی که ترکمنستان گاز قطع شده را مجددا وصل نکند، ایران درباره قیمت گاز هیچ مذاکره ای نخواهد کرد.

آقای نوذری گفت اگر ترکمنستان، گاز قطع شده را وصل نکند، ایران اعلام خواهد کرد که به گاز این کشور نیازی ندارد.

ایران و ترکمنستان در سال های اخیر دارای روابط سیاسی نزدیکی بوده و همکاری های نزدیکی را از جمله در زمینه گسترش شبکه حمل و نقل بین دو کشور اجرا کرده اند و گاز صادراتی ترکمنستان حدود 5 درصد از نیاز ایران به گاز طبیعی را تامین می کرده است.

ایران دارای یکی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است و در سال های اخیر، برنامه گسترده ای را برای افزایش شمار انشعاب گاز در نقاط مختلف این کشور به اجرا گذاشته است.

با اینهمه، برخی از کارشناسان گفته اند که طرح های تولید، تصفیه و انتقال گاز طبیعی به دلایل مختلف طبق برنامه پیش بینی شده پیشرفت نداشته و در نتیجه، شماری از مصرف کنندگان ایرانی به گاز صادراتی ترکمنستان وابسته اند.

پس از قطع گاز صادراتی ترکمنستان، ایران نیز گاز صادراتی خود به ترکیه را کاهش داد.

یکی از برنامه های جمهوری اسلامی افزایش صادرات گاز به خارج است و چند سال است که مذاکراتی بین این کشور و پاکستان و هند برای احداث یک خط لوله انتقال گاز به این دو کشور در جریان بوده است.

ace - دوبی - دوبی
خوب باز هم اقای هاله دور سر ( احمدی نزاد ) حرفهای مفت میزنه
دوشنبه 24 دی 1386

helia - ایران - تهران
این ترکمان ها میخواستند از موقعیت سو استفاده کنند و امتیاز بگیرند و احتمالا بعضی از خاینین داخلی هم به انها گرا داده اند ولی بسیار خام و نپخته عمل کرده اند چون این سرما برای ایران مقطعی است و معمولا از بهمن ماه به بعد مصرف گاز در ایران پایین می اید و دولت احمدی هم کار خود را خوب بلد است خط لوله گاز هند هم یه مصرف سیاسی دارد که در نهایت به نفع ایران ماست این چند روز سرما را هم ما به خاطر یا علی که گفتیم تحمل میکنیم راستی هوای دبی که سوز نداره تو چرا میسوزی
چهار‌شنبه 26 دی 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.