فرانسه و امارات موافقتنامه هسته ای امضا می کنند

فرانسه و امارات موافقتنامه هسته ای امضا می کنند

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، تایید کرده که قصد دارد یک موافقتنامه همکاری های هسته ای، با امارات متحده عربی امضا کند.
'جهان عرب حق دارد همانند غرب، از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشد'

این موافقتنامه، هفته جاری و در جریان دیدار آقای سارکوزی از ابوظبی، میان رهبران دو کشور به امضا خواهد رسید.

این چهارمین موافقتنامه در نوع خود خواهد بود که نیکولا سارکوزی، از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری فرانسه، با کشورهای اسلامی امضا می کند. او پیشتر موافقتنامه های مشابهی، با کشورهای الجزایر، مراکش و لیبی هم امضا کرده است.

رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه ای با روزنامه عربی الحیات چاپ لندن، گفت جهان عرب باید همانند دیگر کشورهای جهان، از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشد.

آقای سارکوزی افزود که دست یافتن کشورهای عربی به این تکنولوژی، باعث افزایش اعتماد میان جهان اسلام و غرب خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه، دیدار خود از منطقه خلیج فارس را، امروز یکشنبه (13 ژانویه)، با سفر به عربستان سعودی آغاز خواهد کرد.

او قرار است افزون بر امارات متحده عربی و عربستان، از قطر نیز دیدار کند. این سه کشور که دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز هستند، مایلند به فن‌آوری غیرنظامی هسته ای نیز دست یابند.

سهم اعراب

آقای سارکوزی، روز سه شنبه در جریان دیدار از ابوظبی، موافقتنامه همکاری های هسته ای میان فرانسه و امارات متحده عربی را، با رهبران آن کشور امضا خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه، ماه گذشته هنگام امضا موافقتنامه مشابهی با کشور آفریقایی الجزایر، گفت: "سهم دادن در فن‌آوری صلح آمیز هسته ای، اساس پیمانی است که غرب، باید با جهان اسلام ببندد".

خبرنگاران می گویند در جریان یک و نیم سال گذشته، علاقه فزاینده ای به دستیابی به تکنولوژی غیرنظامی هسته ای، در میان کشورهای عربی بوجود آمده است.

درحالی که رئیس جمهور فرانسه عازم سه کشور عرب حوزه خلیج فارس است، جورج بوش همتای آمریکایی او، در سفر به منطقه تلاش می کند پشتیبانی آن کشورها را، به منزوی کردن ایران بر سر فعالیت های جنجالی هسته ای اش جلب کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.