نمایش فیلم کاغذپران باز در افغانستان ممنوع شد

نمایش فیلم کاغذپران باز در افغانستان ممنوع شد

افغانستان ورود و پخش دی وی دی های (DVD) فیلم کاغذپران باز را در این کشور ممنوع قرار داده و هشدار داده که با فروشنده های آن برخورد قانونی خواهد کرد.
کاغذپران باز به یک فیلم جنجال برانگیز در افغانستان تبدیل شد

لطیف احمدی، رییس افغان فیلم به بی بی سی گفت که این تصمیم براساس تقاضای وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اتخاذ شده است.

دست اندرکاران سینمایی در افغانستان به این موضوع انتقاد دارند که داستان کاغذپران باز (بادبادک باز)، "تصویر بدی" از قوم پشتون در افغانستان ارائه می دهد. آنها معتقند که نویسنده این رمان، تلاش نکرده توازن میان اقوام ساکن در جامعه پیچیده و متعصب افغانستان را رعایت کند.

به گفته آقای احمدی، از تمامی فروشنده های دی وی دی در افغانستان خواسته شده که فیلم کاغذپران باز را به این کشور وارد نکنند.

تهیه کنندگان این فیلم قبلا اعلام کرده اند که کاغذپران باز در افغانستان به شکل رسمی نمایش داده نخواهد شد.

صحنه تجاوز و تعصبات قومی

سه تن از بازیگران فیلم کاغذپران باز

یکی دیگر از مسائلی که فیلم کاغذپران باز را در افغانستان به یک فیلم جنجال برانگیز تبدیل کرده، صحنه ای از تجاوز جنسی به یک بازیگر خوردسال فیلم است، ولی به نظر می رسد موضوع دیگری نیز در این فیلم انتقاد وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و ریاست افغان فیلم را برانگیخته است.

رییس افغان فیلم می گوید قانون رسانه های همگانی در افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ این اجازه را می دهد که از پخش و نمایش فیلمی که در آن به فرد، گروه یا منطقه ای از افغانستان اهانت شده باشد، جلوگیری کند.

آقای احمدی می گوید: "در محتوای فیلم صحنه های وجود دارد که برای ما از نظر آزادی بیان، مسایل انسانی و حتی مسایل بین المللی، غیرقابل قبول است."

یکی از این صحنه های که آقای احمدی به آن اشاره دارد، تجاوز جنسی به حسن، از بازیگران خوردسال این فیلم است که تعلق به قوم هزاره دارد.

برخورد قانونی

فیلم کاغذپران باز که براساس رمان مشهوری به همین نام از خالد حسینی، نویسنده افغان تبار ساخته شده، به بهانه داستان زندگی دو پسر جوان افغان، مروری دارد به وضعیت کابل در طول سی - چهل سال گذشته که تبعید، غم غربت، دوستی و خیانت، موضوع های محوری داستان است.

'غیرقابل قبول'
 در محتوای فیلم صحنه های وجود دارد که برای ما از نظر آزادی بیان، مسایل انسانی و حتی مسایل بین المللی، غیرقابل قبول است
 
لطیف احمدی، رییس افغان فیلم

اگرچه تهیه کنندگان فیلم قبلا اعلام کرده اند که کاغذپران باز در افغانستان نمایش داده نمی شود و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز می گوید از ورود دی وی دی های آن به بازارهای کابل جلوگیری خواهد کرد اما با توجه به تعدد مراکز فروش فیلم ها در افغانستان و مرزهای تقریبا غیر قابل کنترل این کشور، دشوار است که راه کاغذپران باز به افغانستان کاملا بسته شود.

با این حال، رییس افغان فیلم هشدار می دهد که اگر این فیلم به شکل غیرقانونی وارد بازارهای افغانستان شود، با متخلفین و عاملان آن برخورد قانونی خواهد شد.

آقای احمدی می گوید: "در گذشته نیز دهها بار با این فروشنده ها (متخلفین) برخورد قانونی شده است. وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست افغان فیلم نهادهای جزایی نیستند از این رو در چنین موارد سارنوالی (دادستانی) و ریاست جنایی اقدام می کنند."

او افزود: "این اقدام در حد جریمه، مسدود کردن دکان و گرفتن امتیاز فروش خواهد بود."

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان درحالی نسبت به ورود و نمایش فیلم کاغذپران باز به این کشور حساسیت نشان می دهد که نسخه های از رمان کاغذپران باز که براساس آن فیلم تهیه شده، همواره در کتابفروشی های کابل و سایر شهرهای افغانستان قابل دسترس بوده و ممناعتی بر فروش آن وجود نداشته است.

مومنتمومنت شلنگ اباد - سوئد - شلنگ اباد
جایی که من می دونم افغانها یک سنت دارن به نامه بچه بی ریش(همه این دوره رو پشته سر گذاشتن)اینها فراموش کردن مولا ملنگ از طایفه پشتونها رسما فتوای بر این نظر که ازدواج با پسر حلال و صواب هم داره(وخودش با یک پسر ازدواج کرد و هفت شبانه روز قندهار مشغوله جشن و پایی کوبی بود)نا گفته نماند مولا ملنگ یکی از سرانه طالبان و از فکوفامیله مولا عمر ورهبره طالبان که اساسا از قوم پشتونها تشکیل شدن مجبور شد غیره مستقیم به خاطره ابرو این شخص رو بقتل برونه این رویداد مربوط به سال 98 تا 99 میباشد
یکشنبه 23 دی 1386

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
اهالی محترم ایرانیان یو کی ضمن عرض خسته نباشید؛ به چه انگیزه ای «بادبادک باز» در این مقاله کاغذپران باز ترجمه شده است؟ این واژه از کجا آمد؟
دوشنبه 24 دی 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.