نیروی دریایی امریکا: اشیاء رها شده از قایق های ایرانی بی خطر بود

نیروی دریایی امریکا: اشیاء رها شده از قایق های ایرانی بی خطر بود

نیروی دریایی امریکا اعلام کرد اشیاء جعبه مانندی که از قایق های ایرانی در اب رها شد،‌ تهدیدی برای ناوهای جنگی ان کشور به شمار نمی رفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «انتخاب» به نقل از روزنامه واشنگتن پست ، مسئولان امریکایی دیروز گفتند اشیاء کوچک و جعبه مانندی که قایق های ایرانی روز یکشنبه در زمان نزدیک شدن به کشتی های جنگی امریکا در خلیج فارس ان را دراب انداختند، هیچ خطری برای شناورهای امریکایی ایجاد نمی کرد. این اظهارات به رغم سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا مطرح شده است که ادعا کرد این حادثه مبین تاکتیک های جدید ایران در جنگ نامتقارن است.

این مسئولان گفتند فرماندهان ناو یو اس اس پورت رویال پس از بررسی این اشیاء سفید رنگ اعلام کردند خطر این اشیاء چنان ناچیز بود که حتی اقدامی برای مطلع کردن دیگر کشتی ها از وجود انها صورت نگرفت.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در خلیج(فارس) گفت: "بررسی این اشیاء بی خطر بودن انها را نشان داد. انها چیزی نظیر مین نبودند که بتوانند خساراتی برجا بگذارند".

اما دریادار مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش امریکاگفت این حادثه نشان دهنده روی اوردن ایران به اقداماتی است که به شکلی تهاجمی می تواند شناورهای بزرگتر را به مخاطره اندازد.

وی افزود امریکا سال ها است که درباره اقدام ایران به مین گذاری این تنگه نگران است.

گرچه مولن رخداد هفته گذشته را "تحریک کننده و عمده ترین" رویارویی اخیر در این منطقه توصیف کرد، نیروی دریایی امریکا چندساعت بعد، از وقوع دو رخداد مشابه در ماه گذشته خبر داد که یکی در نوزده دسامبر و دیگری در بیست و دو دسامبر رخ داده بود.

به هر حال به رغم گذشت پنج روز از بحث و بررسی ها درباره نحوه بروز حادثه دریایی اخیر، این نخستین بار است که پنتاگون به بروز اتفاقاتی مشابه در ماه دسامبر اشاره کرده است.

در همین حال مولن دیروز گفت: "این حادثه میزان واقعی بودن خطری را گوشزد کرد که ایران می تواند ایجاد کند و اینکه ما تا چه حد برای مقابله با ان اماده هستیم".

واشنگتن پست در ادامه نوشت نیروی دریایی امریکا به علت حمله سال دوهزار القاعده به ناو یو اس اس کول که به مرگ هفده سرباز انجامید، درباره اقدامات این قایق های کوچک حساس است.

مسئله باقیمانده در خصوص این حادثه پیام هشدارامیز به ناوهای امریکایی است. مسئولان پنتاگون تایید کردند انها احتمالا نخواهند توانست منشا انتشار این پیام را شناسایی کنند. در عین حال بررسی های دقیقی برای ارزیابی لهجه مطرح کننده این هشدار و دیگر جزئیات ان اغاز شده است.

کریم سجادپور کارشناس امریکایی ایرانی تبار در موسسه صلح کارنگی گفت: "این لهجه ای پاکستانی، جنوب اسیایی یا حتی امریکایی است که تلاش کرده است ایرانی به نظر برسد. اما قطعا لهجه یک ایرانی نیست".

vira - ایران - تهران
بابا شماها هم بی خطرید . مثل کبریت بیخطر . خودتون خودتونو گنده کردید . ما واسه چیزهای ریز چیز های بی خطر میفرستیم . نترسید بابا !
شنبه 22 دی 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.