کشف ژن‌های اعتیاد به مواد مخدر

کشف ژن‌های اعتیاد به مواد مخدر

ایرنا:دانشمندان چینی موفق به کشف حدود ‪ ۴۰۰‬ژن شده‌اند که ظاهرا علت اعتیاد سریعتر برخی افراد را به مواد مخدر توضیح می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، این کشف زمینه را برای کشف درمان‌های موثرتر و کنترل اعتیاد هموار می‌سازد.

کارشناسان معتقدند ‪ ۶۰‬درصد آسیب پذیری افراد در برابر اعتیاد به مواد مخدر علت ژنتیکی دارد و ‪ ۴۰‬درصد دیگر به دلیل عوامل محیطی است.

محققان در مجله "‪ "PLoS Computational Biology‬نوشتند آنها محور توجه خود را بر روی چهار ماده اعتیادآور - کوکایین، افیون، الکل و نیکوتین - قرار دادند و پنج مسیر اصلی یا خط سیر مولکولی را ترسیم کردند که به اعتیاد منجر می‌شود.

در بیماری‌هایی مانند سرطان، این مسیرها به پزشکان کمک می‌کند تشخیص‌ها و پیش بینی‌های دقیق‌تری در مورد روند بیماری انجام دهند.

در مورد مواد مخدر، محققان گفتند این مسیرهای معمولی ساز و کارهای پاداش و واکنش مشترک را در برمی‌گیرد و اهدافی برای درمان‌های موثر اختلالات اعتیادآور خواهد بود.

محققان با مطالعه بیش از هزار تحقیق در ‪ ۳۰‬سال گذشته که ژن‌ها و مناطق کروموزومی را با اعتیاد به مواد مخدر مرتبط دانسته‌اند فهرستی از هزار و ‪ ۵۰۰‬ژن مرتبط با اعتیاد را تهیه کردند.

برخی از این ژن‌ها نسبت به بقیه به دفعات بیشتری در این مسیرها مشاهده می‌شدند و برای همین دانشمندان تعداد آنها را به ‪ ۳۹۶‬ژن کاهش دادند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.