احمدی نژاد دستور تامین گاز شمال را صادر کرد

احمدی نژاد دستور تامین گاز شمال را صادر کرد

با ادامه سرمای شدید در بسیاری از نقاط ایران، رئیس جمهور دستور تامین گاز مورد نیاز استان های شمالی کشور را صادر کرده است.
احمدی نژاد دستور داده است گاز از مناطق مختلف به استانهای شمالی هدایت شود

در حالیکه با وجود سرمای بی سابقه روزهای اخیر، ساکنان استان های شمالی ایران با قطع یا افت شدید فشار گاز مواجه بوده اند، روز جمعه، 11 ژانویه (21 دی)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور، برای آنچه که رسیدگی به مشکلات این مناطق گزارش شده به استان مازندران سفر کرده است.

وی در ساری، مرکز استان مازندران، در جلسه مشترک شورای حوادث غیرمترقبه استان های مازندران، گیلان و گلستان شرکت کرد و گفت که دستور داده است از هرکجای ایران که ممکن است گاز را به سمت استان های شمالی هدایت کنند.

سفر آقای احمدی نژاد به ساری، مرکز استان مازنداران، "غیر منتظره" و "غیرمحسوس" گزارش شده بود اما خبرگزاری ها تصاویری از او را در جمع مردم ساری منتشر کردند.

آقای احمدی نژاد قطع یا کمبود گاز در این استان ها را به اشکالات فنی، قطع گاز ترکمنستان و سرمای بی سابقه در نقاط مختلف کشور نسبت داد.

روز 30 دسامبر گزارش شد که ترکمنستان ارسال گاز صادراتی خود به ایران را قطع کرده و در پی آن، اخباری در مورد قطع یا افت فشار گاز لوله کشی شده به خصوص در نقاط شمالی ایران انتشار یافت.

ریزش برف سنگین باعث اختلال در رفت و آمد در راههای ارتباطی شده است


ترکمنستان دلیل این اقدام را انجام برخی تعمیرات فنی اعلام داشت اما برخی منابع خبری انگیزه آن کشور را زمینه سازی برای افزایش بهای گاز صادراتی به ایران توصیف کردند.

اقدام ترکمنستان با واکنش برخی از نهادهای جمهوری اسلامی مواجه شد و از جمله گروهی از نمایندگان مجلس خواستار بازنگری قرارداد گاز دو کشور شدند و ایران نیز برای تامین بخشی از کمبودهای داخلی، صدور گاز به ترکیه را به شدت کاهش داد.

آقای احمدی نژاد در سخنان خود در مازندران گفت نگذارید مساله قطع گاز از ترکمنستان سیاسی شود و با وعده دادن توضیح در این مورد در آینده، اظهار داشت که "گاز ایران باید به جای مطمئن وصل شود."

وی گفت که لازم است گاز استان های مختلف نیز مانند برق به منابع متنوع وصل شود تا در آینده در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

برخی کارشناسان در مورد عوامل مختلف مشکلات کنونی، گفته اند که با وجود اجرای برنامه های گسترده لوله کشی گاز در سال های اخیر، طرح های تولید و توزیع گاز به صورت مطلوب اجرا نشده است.

سرمای بی سابقه

رئیس جمهور اظهار داشت که بسیاری از مردم استان های شمالی به سرمای شدید عادت ندارند و در سال های اخیر نیز به دلیل برخورداری از لوله کشی گاز، وسایل گرمایی دیگر خود را از دست داده اند و افزود که دستور داده است که این نوع وسایل گرمازا تهیه شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

گزارش شده است که در برخی شهرهای شمال کشور، برای جبران قطع گاز لوله کشی شده، توزیع کپسول گاز آغاز شده است.

در برخی شهرهای شمالی توزیع کپسول گاز آغاز شده است


در حالیکه ادامه سرما در اکثر نقاط ایران باعث افزایش مصرف و در مواردی، کاهش فشار و قطع موردی گاز شده، به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای احمدی نژاد گفت که با کاهش گاز مصرفی در استان های دیگر، مشکل قطع گاز در استان های شمالی تا روز سه شنبه هفته آینده برطرف می شود.

دو روز پیش نیز هیاتی به ریاست معاون وزیر کشور برای رسیدگی به مسایل ناشی از کاهش شدید دمای هوا به استان های شمالی ایران سفر کرده بود اما رئیس جمهور گفت که خواسته است شخصا در جریان مشکلات قرار بگیرد.

از حدود یک هفته پیش، ساکنان بسیاری از نقاط ایران با سرمای بی سابقه و ریزش برف سنگین دست به گریبان بوده اند و در برخی نقاط برودت هوا به کمتر از 20 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز تنزل کرده است.

سرمای هوا باعث تعطیلی مدارس و سازمان های دولتی در تعدادی از شهرهای کشور، از جمله تهران شده، و در حالیکه انتظار می رود برودت هوا و ریزش برف در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد، بازگشایی مدارس هنوز قطعی نیست.

موج سرما و ریزش برف شدید خساراتی را هم به تاسیسات شهری وارد آورده، رفت و آمد در بسیاری از راههای ارتباطی را مختل کرده و تلفاتی را نیز به همراه داشته است.

براساس برخی گزارش ها، تا کنون دست کم بیست نفر در اثر سرما جان خود را از دست داده اند و جمعیت هلال احمر ایران نیز گفته که از آغاز سرما و یخبندان، بیش از یکصد هزار تن از آسیب دیدگان از برف و سرما را اسکان داده و بیش از چهارصد تن از آسیب دیدگان را به مراکز درمانی منتقل کرده است.

بابک - ایران - سبزوار
نیازی نیست محمود خان به ساری برود قبلا باید کله خالی از مغز این ها درست کار می کرد تا مردم این جور گرفتار نشوند
جمعه 21 دی 1386

MAZANY - ایران - آمل
مسئولین هر روز قول میدهند فردا مشکل حل میشود و گاز کمکی فردا به مازندران میرسد تا مردم دست به شورش نزنند . ریس جمهور هم قول داد تا 3 شنبه مشکل حل میشود همه دروغ است اقایان مشکل طراحی زیر ساخت گاز را دارند
جمعه 21 دی 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.