اردوغان: درباره گاز با احمدی نژاد صحبت می کنم

اردوغان: درباره گاز با احمدی نژاد صحبت می کنم

نخست وزیر ترکیه در حاشیه جلسه نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس این کشور به خبرنگاران گفته که شخصاً در مورد قطع صادرات گاز ایران به ترکیه با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران صحبت خواهد کرد و از او خواهد ساخت که صادرات گاز از سرگرفته شود.
ترکیه حدود یک سوم گاز مصرفی خود را از ایران وارد می

دولت ترکیه می گوید که جریان گاز صادراتی از ایران به این کشور قطع شده اما مقامات ایرانی هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در این زمینه نکرده اند.

قطع صادرات گاز ایران به ترکیه در پی سرمای شدید در ایران و بالارفتن ناگهانی مصرف گاز در این کشور رخ داده که همزمان با آن، ترکمنستان نیز صادرات گاز خود به ایران را قطع کرده است.

از هفته گذشته شهرهای شمالی و غربی ایران با قطع یا افت جریان گاز مواجهند که مشکلات فراوانی در زندگی روزمره مردم ایجاد کرده است.

وزارت نفت ایران اعلام کرده که تمامی ظرفیت تولید گاز کشور برای حل مشکل کمبود گاز به کار گرفته شده و از مردم خواسته است برای جلوگیری از قطع گاز در مصرف آن صرفه جویی کنند.

در این میان، ترکیه که حدود یک سوم گاز مصرفی خود را از ایران وارد می کند نیز با مشکل کمبود گاز مواجه شده و برای جبران این کمبود، به افزایش واردات گاز از خط لوله اروپایی روی آورده که جریان گاز را میان کشورهای اوکرایین، رومانی، بلغارستان و ترکیه برقرار می سازد.

وزارت انرژی ترکیه اعلام کرده که جریان گاز بدون مشکلی ادامه خواهد داشت.

بنابر آمار غیررسمی ایران روزانه حدود بیست تا سی میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند که آن گونه که منابع ترکیه ای گزارش دادند، این میزان در روزهای اخیر به پنج میلیون متر مکعب کاهش یافته بود.

کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه معمولاً هر زمستان رخ می دهد و تکرار این اتفاق، انتقاداتی در محافل مطبوعاتی این کشور علیه ایران به همراه داشته است.

تودی زمان، یکی از دو روزنامه انگلیسی زبان چاپ ترکیه سرمقاله خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته که تکرار کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه باید اعتبار ایران را نزد مقامات ترکیه زیر سؤال ببرد و آنها را به این فکر بیندازد که راههای دیگری برای تأمین گاز و برق کشورشان بیابند.

این روزنامه نوشته که در تابستان 1996 که قرارداد سی میلیارد دلاری صادرات گاز میان ایران و ترکیه بسته شد، بسیاری از کارشناسان این قرارداد را به دلیل آنکه در آن بندی پیش بینی نشده بود که در صورت قطع گاز جریمه ای تعیین کند، مورد انتقاد قرار دادند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.