هشدار اسقف بریتانیایی درباره محله های اسلامی

هشدار اسقف بریتانیایی درباره محله های اسلامی

یکی از اسقف های کلیسای انگلستان گفته است که افراط گرایی اسلامی باعث شده برخی محله های ممنوعه در این کشور ایجاد شود که مردم از ادیان یا نژادهای دیگر از رفتن یا زندگی کردن در این محله ها صرف نظر کنند.
دکتر نظیر-علی از سیاست دولت بریتانیا برای ترویج جامعه چند مذهبی انتقاد کرده است

دکتر مایکل نظیر-علی، اسقف روچستر، گفت در این محله ها، غیرمسلمان ها برای پیدا کردن کار یا سکونت با مشکل روبرو شده اند.

وی گفت در این محله ها احساسات "خصمانه" علیه غیر مسلمانان زیاد است و سیاست دولت برای اشائه فرهنگ چند مذهبی در واقع باعث تفرقه در جامعه بریتانیا شده است.

مسلمانان و برخی سیاستمداران بریتانیایی اسقف روچستر را متهم کرده اند که با این اظهارات باعث ارعاب و وحشت شده است.

اما برخی سیاستمداران دیگر با دکتر نظیر-علی موافقند و گفته اند که او موضوعی را برجسته کرده که واقعا برای جامعه بریتانیا باعث دردسر شده است.

"آرمان مسیحی"

این اسقف کلیسای انگلستان در مقاله ای در هفته نامه ساندی تلگراف نوشته است که در سراسر جهان افراط گرایی اسلامی دوباره رواج یافته است که باعث می شود جوانان با جامعه ای که در آن زندگی می کنند احساس بیگانگی کنند.

وی گفت مثلا مسئولان مساجد با پخش کردن اذان از بلندگوها یک ویژگی اسلامی را به برخی محله ها "تحمیل" می کنند.

دکتر نظیر-علی افزود که به غیر از مشکل صدای بلند این بلندگوها موضوع دیگر تکرار آن در طی روز است: "آیا غیر مسلمانان می خواهند که پنج بار در روز با صدای بلند دعوت به نماز یک دین دیگر را بشنوند؟"

در مقابل شورای مسلمانان بریتانیا گفته است که صدای اذان که از مساجد برخی محله ها پخش می شود با صدای ناقوس کلیساها تفاوتی ندارد.

در حالی که دولت بریتانیا سیاست ادغام فرهنگ ها را در این کشور ترویج می کند، دکتر نظیر-علی در هفته نامه دیلی تلگراف نسبت به "معجون" جامعه چند مذهبی هشدار داده است. وی نوشته سیاست جامعه چند مذهبی دولت "دستورکاری است که بنیان آن هنوز فاقد یک دیدگاه اخلاقی و معنوی است."

وی گفت: "نقش کشیش هایی که در بیمارستان ها، زندان ها و مراکز آموزشی فعالیت می کنند تضعیف شده "چون نه تنها بودجه آنها کاهش یافته یا قطع شده است بلکه تاکید مسئولان نیز بر اجرای طرح هایی است که بسیار محدود کننده بوده؛ قوانین، ارزشها و آداب و رسوم این کشور بر اساس اعتقادات دین مسیحیت پایه گذاری شده که مسئولان با اصرار بر جامعه چند مذهبی به این موضوع اصلا توجه ندارند."

دکتر نظیر-علی در ادامه گفت: "قدرت کلیسای انگلستان نه فقط در سطح محلی بلکه ملی نیز با مشکل روبرو شده است. کلیساهای بریتانیا که عمدتا مورد مراجعه سیاهپوستان این کشور است و مهاجرت های اخیر از کشورهای اروپای شرقی تنها دلایلی است که آرمان مسیحی در بسیاری از شهرها از دست نرفته است."

نیک کلگ، رهبر جدید حزب لیبرال دموکرات بریتانیا از اظهارات اسقف روچستر به شدت انتقاد کرده و آن را "تصوری زشت و زمخت از واقعیت" توصیف کرده است."

وی به شبکه تلویزیونی اسکای گفت: "من به شدت با دکتر نظیر-علی مخالفم. به نظر من وی مدرکی دال بر وجود محله هایی "ممنوعه" ارائه نکرده و این گونه توضیح و تفسیرها "خارج از ابعاد است."

وی افزود: "منظور من این نیست که دلیل موجهی برای مناظره درباره هویت اسلام مدرن در بریتانیای مدرن در میان جوامع مسلمان بریتانیا نداریم. روشن است که به خاطر افراط گرایی باید چنین گفتگویی، به ویژه در میان جوانان مسلمان، وجود داشته باشد."

اما دیوید دیویس، سخنگوی امور کشور در دولت سایه محافظه کار، گفت که اسقف روچستر حق داشته که به "این مشکل عمیق" بپردازد.

وی گفت: "نگرش دولت کارگری روشن نبوده و غیر سازنده است و باعث شده به جای ایجاد یک جامعه باز و منسجم، جامعه هایی بسته را در داخل کشور ایجاد کند."

یکی دیگر از مقامات دولتی در این ارتباط گفته است: "اکثر مسلمانان صلح طلب هستند و سهم بزرگی در سرزندگی جامعه بریتانیا ایفا می کنند. بریتانیا به سنت خود مبنی بر زندگی جوامع مختلف در کنار یکدیگر افتخار می کند."

ابراهیم موگرا، از شورای مسلمانان بریتانیا اظهارات اسقف روچستر را "نگران کننده" توصیف کرده است.

وی گفت: "اگر مدرکی در ارتباط با این محله های ممنوعه در دست نیست پس می توان گفت اظهارات دکتر نظیر-علی جنبه ایجاد ارعاب و ترس داشته است. وجود محله های ممنوعه در هر کشوری نگران کننده و غیرقابل پذیرش است."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.