سوسک زامبی - روش جالب یک زنبور برای تغذیه نوزاد خود - ویدئو

سوسک زامبی - روش جالب یک زنبور برای تغذیه نوزاد خود

یک نوع زنبور بنام jewel wasp شیوه فوق العاده عجیبی برای نگهداری از بچه خودش دارد. این زنبور اول یک سوسک را پیدا می‌کند و بعد با تزریق سم فلج کننده در مرکز شبکه عصبی سوسک او را بیحرکت می‌کند. بعد نوبت به تزریق ماده سمی دوم در نقطه خاصی از مغز سوسک می‌رسد که بافتهای فلج شده را دوباره به کار می اندازد ولی تفاوت تزریق دوم این است که واکنش فرار در اندامهای حیوان را مختل می‌کند. بعد از این دو تزریق که بصورت فوق العاده دقیق و مانند یک جراح مغز بر روی سوسک بخت برگشته انجام می‌شود، حیوان بصورت یک زامبی در می‌آید و بصورت خیلی رام و اهلی هر جایی که زنبور بخواهد هدایت می‌شود. زنبور ابتدا سوسک  را با پای خودش به لانه اش می‌برد، بعد بر روی بدن او یک تخم می‌گذارد و می‌رود پی کارش. تخم هم تبدیل به یک لارو شده و در خلال هشت روز از بدن سوسک زامبی تغذیه می‌کند و آنرا آرام بصورت زنده زنده می‌خورد بدون آنکه سوسک عکس‌العملی از خودش نشان بدهد!

ویدئوی حیرت انگیز این پدیده را در یوتیوب ببینید. (البته یک آهنگ بی ربط را روی این ویدئو قرار داده اند).
تحقیقات نشان داده که ماده سمی که باعث زامبی شدن سوسک می‌شود موجب سد شدن octopamine می‌گردد که یک نوع ماده منتقل‌کننده عصبی (neurotransmitter) است. معلوم شده که با تزریق دوباره  octopamine به سوسک زامبی می‌شود آن را دوباره زنده کرد (البته قبل از اینکه توسط بچه زنبور خورده شده باشد!) ولی هنوز معلوم نیست که این روش برای نجات آدمهای زامبی هم جواب بدهد!

samana2005 - کانادا - ه
قربون خدا برم
شنبه 15 دی 1386

aminhid - استرالیا - سیدنی
آهنگ بی ربط هم نیست . آهنگ زامبی کرامبریز هست. باز هم منون از مطلب جالبتون
یکشنبه 16 دی 1386

asal moghadam - سوئد - استکهلم
من برای اولین بار دلم برای سوسکها سوخت .واقعا مثل فیلمهای تخیلیه
یکشنبه 16 دی 1386

30min - ایران - ایران
این شکنجه برای ادمای بد و قاتل های تاریخی که هزاران ادم بیگناه و کشتن خوبه زنده زنده بدون اینکه حرکتی داشته باشه گوشتشو بخوره و بعدن بمیره اخخخخخ هر چند معتقد به ازارهیچ جانداری نیستم اما در این مواقع لازمه
دوشنبه 17 دی 1386

تنهای تنها - ایران - مشهد
بسیار جالب بود من خیلی خوشم امد با تشکر
چهار‌شنبه 19 دی 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.