آغاز ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس ایران

آغاز ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس ایران

ثبت نام از داوطلبان نامزدی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران آغاز شد.
پرسشنامه ثبت نام انتخابات
داوطلبان می توانند فرم ثبت نام را به صورت اینترنتی پرکنند

انتخابات مجلس قرار است پانزدهم مارس (24 اسفند) برگزار شود، ثبت نام داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس در فرمانداریها انجام می شود و داوطلبانی که در خارج از ایران به سر می برند می توانند برای ثبت نام به سفارتخانه ها مراجعه کنند.

داوطلبان می توانند فرم ثبت نام را به صورت اینترنتی پرکنند.

بنابر شرایط تازه ای که برای نمایندگی مجلس تعیین شده، داوطلبان باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا معادل حوزوی آن باشند اما در صورتی که پنج سال سابقه خدمت اجرائی در سطح کارشناسی و بالاتر در بخشهای خصوصی یا دولتی یا پنج سال سابقه فعالیت آموزشی یا پژوهشی باشند، داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) یا معادل حوزوی آن کافی است.

همچنین کسانی که سابقه نمایندگی مجلس داشته باشند، هر دوره نمایندگی آنان معادل یک مقطع تحصیلی محسوب می شود.

داوطلبان باید بین سی تا هفتاد و پنج سال سن داشته باشند.

تشخیص این بخش از شرایط داوطلبی به عهده وزارت کشور است که برگزاری انتخابات را به عهده دارد اما در مرحله بعد، شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر اجرای انتخابات، شرایط دیگری در مورد داوطلبان، همچون پایبندی به قانون اساسی و دین اسلام را بررسی می کند.

شورای نگهبان در دوره های مختلف مجلس از این طریق مانع از داوطلبی بسیاری از چهره های سیاسی در انتخابات شده که همواره اعتراضهایی برانگیخته است، بسیاری از فعالان سیاسی ایرانی معتقدند که اعضای شورای نگهبان بر اساس تمایلات سیاسی خود تصمیم گیری می کنند و مانع از ورود افرادی به مجلس می شوند که با این تمایلات سیاسی هماهنگ نیستند اما شورای نگهبان همواره این اتهام را رد و تأکید کرده که تنها بر اساس قانون رفتار می کند.

وزارت کشور تلاش کرده تا انتخابات این دوره را به صورت رایانه ای برگزار کند که با مخالفت شورای نگهبان، نهاد ناظر بر انتخابات مواجه شد.

همزمان با آغاز ثبت نام انتخابات، شورای نگهبان اعلام کرده که به وزارت کشور اجازه داده است به موازات روش سنتی از روش رایانه ای نیز در انتخابات استفاده کند تا تجربه ‌هایی برای دوره‌ های بعد به دست آید.

شورای نگهبان موافقت کرده که روش رایانه ای در مراحل ثبت‌ نام نامزدها، استعلامهایی که برای تشخیص صلاحیت نامزدها صورت می گیرد و همچنین اخذ آمار مجموع آرائی که به صندوق ریخته می شود اعمال گردد.

شورای نگهبان و وزارت کشور همچنان در حال مذاکره برای حصول توافق بر سر شمارش آرای شهر تهران به صورت رایانه ای اند.

از امسال حداقل سن رأی دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی از پانزده سال به هیجده سال افزایش داده شده و سازمان ثبت احوال ایران آمار واجدان شرایط رأی دادن را ۴۳ میلیون و هفتصد هزار نفر اعلام کرده، اما شورای نگهبان این آمار را صحیح نمی داند و آمار واجدان شرایط را کمتر از ۴۳ میلیون نفر می داند.

امسال برای نخستین بار قرار است خانه احزاب ایران میزی در ستاد انتخابات کشور داشته باشد و احزاب در صندوقهای رأی دو ناظر داشته باشند.

همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، در چند استان انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان برای پرکردن کرسیهایی که نمایندگان آنها درگذشته اند یا به دلیلی خالی مانده اند برگزار می شود.

ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان از هفته پیش آغاز شده است.

parviz1 - انگتستان - کترینگ
سلام به همه هموطنان عزیز .بعد وقفه کوتاهی توفیغ پیدا کردیم مجددا دور هم باشیم که جای تشکر از دست اندرکاران عزیز سایت را دارد.به هر حال در ارتباط با این خبر امید وارم این بار مردم با اتحاد هر چه بیشتر بهم پیوسته و هیچ کس بپای صندوق های رای نروند تا این ملاها متوجه شوند که دیگر کارشان تمام است.
شنبه 15 دی 1386

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.