نگاهی به روزنامه های تهران: شنبه ۹ تیر

نگاهی به  روزنامه های تهران: شنبه 9 تیر

روزنامه های اول هفته تهران در گزارش های اصلی خود سخنان رهبر جمهوری اسلامی را منعکس کرده اند که از دستگاه های مختلف خواسته حیثیت افراد را مصون نگاه دارند. Go to fullsize image

تاکید وزیر خارجه بر بی طرفی جمهوری اسلامی در مناقشه فلسطینی ها، ادامه تحسین ها و انتقادها از نحوه سهمیه بندی بنزین در کشور و مضروب شدن دو فیلمبردار و عکاس خارجی که مشغول تهیه گزارش از سهمیه بندی بنزین بودند از جمله دیگر اخبار این روزنامه هاست.

سرمایه در ستون ویژه خود خبر داده تعدادی از خبرنگاران و تصویربرداران سه ‌شنبه شب در پمپ بنزین‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند: ملحم ریا خبرنگار الجزیره در پمپ بنزین منطقه سردار جنگل مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دوربین فیلمبرداری‌ اش شکسته شد. فیلمبردار شبکه دوبی نیز به دلیل شلیک گاز اشک‌آور در پمپ بنزین پونک از ناحیه چشم و صورت آسیب دید. به همین علت نیروی انتظامی از قبل از ظهر روز گذشته هرگونه تصویربرداری و فیلمبرداری از پمپ بنزین‌ها را ممنوع اعلام کرد.

یک روز بعد از حمایت شدید چند روزنامه تهران از حماس و بدگویی آنان از سازمان فتح، به نوشته شرق منوچهر متکی وزیر خارجه گفته است: ایران خواهان اتحاد نیروهای فلسطینی است و ما از یک گروه فلسطینی علیه گروهی دیگر حمایت نمی کنیم.

به نوشته همین روزنامه آقای متکی اتهاماتی مبنی بر اینکه ایران از مناقشات منطقه به ویژه در عراق، فلسطین و لبنان برای فشار آوردن به آمریکا در مساله هسته ای استفاده می کند را تکذیب کرد. وی در ادامه با اشاره به پرونده هسته ای ایران گفت که ایران ظرف چند هفته آینده در تلاش برای یافتن راه حل مسائل مختلف، مذاکره با اتحادیه اروپا را از سر می گیرد.

دفاع امام جمعه موقت تهران از دولت محمود احمدی نژاد بیش از آن که موضوع روزنامه های هوادار دولت شود، روزنامه های منقد دولت را خوش آمده و در صفحات اول خود منعکس کرده اند. از جمله این اظهارات او که: موقعی که اتفاق سوم تیر را از مسائل تاریخی انقلاب دانست و گفت مردم با اشک و نذر و نیاز و توسل به خدا در سوم تیر یکی از هم قدهای خود را انتخاب کردند. رخداد این روز بسیار عجیب و غریب بود. در آن زمانی که بعضاً مطرح می شد مردم دیگر در این وادی ها نیستند، خدا نخواست که در روی یک پاشنه غلط بچرخد و یک مرتبه برخلاف انتظار همه، همین مردم که برخی خیال می کردند از انقلاب بریده اند، مثل بچه های مدرسه که همکلاسی خود را پیدا می کنند و می گویند تو شهردار مدرسه شو، یک نفر هم قد و هم سطح خود را پیدا کردند و برای انتخاب او نذر و نیاز کردند و اشک ریختند و به خدا توسل کردند.

اعضای کابینه گوردون براون و تغییرات هیات دولت بریتانیا از جمله مطالبی است که بیشتر روزنامه های تهران آن را با اهمیت دیده و به ویژه اظهار نظر کرده اند که وزیر جدید خارجه مخالف جنگ عراق است و از همین زاویه انتخاب میلبند را مهم ترین تغییر دولت بریتانیا دانسته اند.

در همین حال رسالت از این که یکی از روزنامه های هوادار اصلاحات در آخرین شماره هفته گذشته که مصادف با آخرین روز صدارت تونی بلر بود عکسی از وی را در صفحه اول خود قرار داده انتقاد کرده و نوشته برخی از این روزنامه ها به بهانه وداع “تونی بلر”، و جایگزینی گوردون براون،‌ به صفحات اصلی خود را شمایی کاملا انگلیسی داد‌ه‌اند و با چاپ عکس‌هایی پوستر مانند از نخست وزیر سابق انگلستان و تشریح مواضع افراد وابسته به حزب کارگر، ‌به بزرگنمایی نمادهای آن پرداخته‌اند.

به نوشته رسالت: ژست ‌گیری تونی بلر در عکس صفحه اول یکی از روزنامه‌های اصلاح ‌طلب به گونه‌ای جلب توجه می‌کند که گویا صاحب عکس، ‌پیروز اصلی و بلامنازع مناسبات اروپا و جهان امروز محسوب می‌شود! به راستی آنچه در انگلستان و حزب کارگر می‌گذرد تا این اندازه برای برخی از اصلاح‌طلبان مهم تلقی می‌گردد که سایر وقایع جاری در جهان را در حاشیه آن تعریف نمایند؟

از جمله خبرهایی که تمامی روزنامه های امروز آن را نقل کرده اند خبر مربوط به درخواست الیور استون فیلمساز آمریکایی برای ساختن فیلمی درباره «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور است که استون برای تدارک آن قصد سفر به ایران را دارد.

جعفر شمقدری مشاور هنری رییس جمهور به دنبال اعلام این خبر افزوده که این فیلمساز درخواست سفر به ایران کرده است.

به نوشته روزنامه ایران دبیر هیاتی به نام هیات اسلامی هنرمندان گفته قطعاً سینماگران ایرانی به دلیل شناخت و دغدغه بیشتر می توانند بهتر در این زمینه فعالیت کنند. جواد شمقدری، با اشاره به این که در برخی از کشورهای عربی درباره رئیس جمهور منتخب ملت ایران، کتاب نوشته اند، از اهالی فرهنگ، ادب و هنر خواست تا درباره شخصیت و عملکرد محمود احمدی نژاد به فعالیت بپردازند.

روزنامه جمهوری اسلامی در خبری با عنوان طعنه آمیز "برگزاری کنسرت وظیفه جدید شوراهای اسلامی" نوشته رئیس شورای اسلامی شهر اوشان فشم گفته هر هفته یک کنسرت در بخش رودبار قصران برگزار می شود. که هدف آن معرفی جاذبه های منطقه برای جذب جهانگردست. این روزنامه به خبر خود افزوده مردم متدین لواسانات فقط این یکی را کم داشتند که به برکت شورای اسلامی شهر اوشان و فشم این هم درحال تامین شدن است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.