نو عروس راز شبکه قاچاق انسان را فاش کرد

نو عروس راز شبکه قاچاق انسان را فاش کرد

اعضاى شبکه قاچاق انسان که به بهانه انتقال مسافران به کشورهاى اروپایى، آنها را در کشورهاى حوزه خلیج فارس و یا ترکیه رها مى کردند به اتهام کلاهبردارى میلیونى از مسافران در دادگاه عمومى و جزایى تهران مجرم شناخته شدند.

راز اقدام هاى تبهکارانه اعضاى این شبکه هنگامى فاش شد که نوعروس جوان پس از ازدواج غیابى قصد داشت همراه مادرش براى ادامه زندگى با همسرش به فرانسه برود. اما قاچاقچیان انسان پس از دریافت پول کلانى از آنها، مادر و دختر را در دوبى رها کرده و گریختند.
براساس پرونده اى که دادگاه عمومى مجتمع قضایى فیاض بخش مورد رسیدگى قرار گرفت، پروانه نو عروس ۲۴ ساله در دادگاه گفت: اوایل اردیبهشت سال گذشته به وسیله یکى از آشنایان خانوادگى ام با رضا که کار مند یک شرکت تجارى در پاریس است، آشنا شدم. پس از مدتى به طور غیابى به عقد او درآمدم. بعد هم قرار شد به اتفاق مادرم براى دیدن رضا و فراهم کردن مقدمات زندگى مشترک به پاریس سفر کنیم. به همین خاطر چندبار براى دریافت روادید- ویزا- قانونى به سفارت فرانسه در تهران مراجعه کردیم اما موفق نشدیم. تا این که در جریان همین رفت وآمدها با یک زن و شوهر به نام هاى مهین و هوشنگ آشنا شدیم. آنها مدعى بودند آشنایانى در سفارت فرانسه دارند و در ازاى دریافت مبلغى پول تمامى کارهاى مربوط به ویزاى قانونى را در زمان بسیار کوتاه انجام خواهند داد. ما نیز به عنوان پیش قسط ۷ میلیون تومان به آنها پرداختیم. بدین ترتیب قرار شد به اتفاق آنها به دوبى برویم و از آنجا نیز عازم فرانسه شویم.
نوعروس ادامه داد: من و مادرم مطابق برنامه همراه آن زن به دوبى رفتیم. و حدود ۲۵ روز در هتل ماندیم. تا این که یک روز مهین با خوشحالى بسیار به ما گفت تمام کارها درست شده است و از ما خواست براى سفر به فرانسه آماده شویم.وى افزود: زن فریبکار به بهانه تهیه مقدمات پس از دریافت ۸ میلیون تومان گذرنامه من و مادرم را گرفت و هتل را ترک کرد و دیگر بازنگشت. وقتى از سفر به فرانسه و بازگشت زن فریبکار نا امید شدیم، پس از ۴۵ روز سرگردانى و بى پولى در دوبى سرانجام به کمک یکى از دوستان و مسئولان سفارت ایران به تهران بازگشتیم.
* دومین شکایت
زن و شوهر جوانى هم که به قصد سفر به کانادا به دام اعضاى این شبکه قاچاق انسان افتاده بودند در شکایت خود به قاضى دادگاه گفتند: ما قصد داشتیم براى دیدن دخترمان و همسرش به کانادا برویم که در مقابل سفارت کانادا در تهران با شخصى که خود را پرویز معرفى کرد، آشنا شدیم. او توانست با ترفند خاصى ما را فریب دهد. او به بهانه فراهم کردن مقدمات سفر بى دردسر به کانادا ۷ میلیون تومان به عنوان على الحساب از ما گرفت و قرار شد وقتى ویزاى قانونى ما آماده شد، ۸ میلیون تومان دیگر هم به او پرداخت کنیم.
همسر زن جوان در ادامه به قاضى دادگاه گفت: پس از مدتى به اتفاق پرویز و دوستش محسن به ترکیه سفر کردیم و در آنجا پس از مدتى آنها به بهانه این که ویزاى ما آماده شده است ۸ میلیون تومان دیگر از ما گرفتند و پاسپورت را با ویزاى کانادا به ما تحویل دادند. البته آنها مبلغ ۳ میلیون تومان دیگر نیز به عنوان پرداخت مالیات و کارهاى جانبى دیگر از ما خواستند که ما ۲ میلیون تومان به آنها دادیم.وى گفت: وقتى قصد داشتیم از طریق فرودگاه ترکیه به کانادا سفر کنیم، از سوى پلیس ترکیه به اتهام استفاده از ویزاى قلابى دستگیر شدیم تا این که پس از روزها بلاتکلیفى و زندانى شدن سرانجام با کمک سفارت ایران در ترکیه موفق به اثبات حقیقت و بازگشت به ایران شدیم.
براساس همین گزارش، مأموران پلیس امنیت تهران با اطلاع از فعالیت هاى زیر زمینى شبکه قاچاق انسان با ردیابى و چهره نگارى از متهمان، ابتدا یک زن و شوهر و سپس ۳ نفر از اعضاى شبکه قاچاق انسان را در اطراف سفارتخانه هاى فرانسه، ترکیه و کانادا شناسایى و دستگیر کردند. سپس آنها به اتهام کلاهبردارى ۵۲۰ میلیون ریالى از ۹ مالباخته و متقاضیان سفر به اروپا و کانادا در دادگاه محاکمه شدند.قاضى دادگاه نیز با استناد به دلایل و مستندات پرونده و دفاعیات غیر موجه متهمان زن و شوهر را به اتهام کلاهبردارى از شاکیان پرونده هر کدام را به ۲۶ ماه زندان و پرداخت وجوه دریافتى و ۳ متهم دیگر را از ۹ ماه تا ۱۴ ماه زندان و پرداخت وجوه دریافتى محکوم کرد.
همچنین دادگاه متهمان را به پرداخت ۵۲۰ میلیون ریال جزاى نقدى در حق دولت محکوم کرد که پرونده آنها با اعتراض متهمان براى رسیدگى نهایى به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع شد.


+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.