مرمت را متوقف کنید . برج آزادی فرو می ریزد

مرمت را متوقف کنید . برج آزادی فرو می ریزد

نماد ایران پس از مرمت و بهسازی میدان، نابود می‌شود و پیش از رخ دادن این اتفاق پروژه بهسازی میدان و مرمت برج آزادی باید متوقف شود.

کارشناسان در گفت‌وگو با هم‌میهن هشدار داده‌اند که طرح اخیر در حال اجرا در میدان آزادی با مشکلاتی همراه است که در نهایت به نابودی و محو شدن ساختمان برج خواهد انجامید.

28 اسفند 1382 - خبرگزاری میراث خبر: برج آزادی فرو می‌ریزد

«برج آزادی که نماد تاریخی و فرهنگی ایران در نزد جهانیان تلقی می‌شود، به دلیل پوسیدگی و نشت لوله‌های آب محوطه میدان و آبیاری فضای سبز در معرض تخریب و فروریزی قرار گرفته است.

ادامه روند پوسیدگی لوله‌های آب و استمرار آبیاری فضای سبز محوطه میدان آزادی موجب نشت سریع آب به پایه‌های زیرین برج شده و به گفته کارشناسان معماری و شهرسازی، این امر بر روند فرسایش پایه‌های بتنی اثر گذاشته و خطر فرو ریزی برج آزادی را در پی خواهد داشت.

دکتر «بیت‌ا... ستاریان»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این مورد گفت: «در صورتی که چنین روندی ادامه پیدا کند، زیرسازی‌های برج آزادی تضعیف شده و خطر ریزش آن را تهدید می‌کند...»

1 فروردین 1383 - خبرگزاری میراث خبر:برج آزادی به زانو درآمد

«برج نمادین آزادی در کلان شهر تهران که بر اساس شواهد و مستندات فنی شهر سازی اکنون در معرض تخریب و فروریزی تدریجی قرار گرفته، قربانی نبود متولیان مشخص حقوقی شده است و هر روز بیشتر از قبل در حال فرسایش ستون‌ها و پایه‌های نگهدارنده است.

همچنین آبیاری محوطه و فضای سبز میدان آزادی و از همه مهم‌تر نفوذ آب به پایه‌های بتنی این سازه تاریخی، تاکنون خسارت‌های پیدا و پنهان زیادی را بر پیکره برج آزادی وارد کرده است...»

پیگیری خبرها

به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال ریزش برج آزادی، موجی از وحشت عمومی در جامعه ایجاد شد. شهروندان هنگام عبور از دور میدان آزادی تصور می‌کردند هر لحظه ممکن است این ساختمان مانند برج‌های تجارت جهانی فرو بریزد.

«مهدی مسعود شاهی» مدیر بنیاد رودکی که اداره‌کننده برج آزادی است اعلام کرد در صورت تصویب بودجه 7 میلیارد تومانی از سوی مجلس، مرمت برج آغاز می‌شود.یکی از روزنامه‌ها با استناد به نظریه‌های فنی مهندس «تورج‌سالکی» نوشت: «ساختمان برج آزادی بسیار مستحکم است و هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند.

تشخیص پوسیدگی پی سازه مستلزم انجام آزمایش سونداژ است که در آن از لایه‌های گل‌ولای پی نمونه‌برداری می‌شود. اما از آنجا که هزینه‌های این عملیات و مراحل بعدی آن بسیار سنگین است و چنین عملیاتی نیز در برج انجام نگرفته، نظریه پوسیدگی پی و اظهارات پیرامون این موضوعات کاملا بی‌اساس است.»

به دنبال انتشار این مصاحبه، اظهارنظر مسئولان درباره برج آزادی متوقف شد. این در حالی بود که آن‌ها پیشتر نسبت به تخریب برج هشدار جدی داده و وضعیت اضطراری اعلام کرده بودند.

آبیاری و رطوبت

مسئولان بارها در مصاحبه‌های خود عنوان کرده‌اند که آبیاری غیراصولی فضای سبز به پی برج آزادی آسیب رسانده است. این در حالی است که آبیاری فضای سبز هیچ آسیبی به پی برج نمی‌رساند و تشخیص آن بدون انجام آزمایشات دقیق امکان‌پذیر نیست.

تمام بناهای یادبود دنیا دارای فضای سبز چمن، درخت و دریاچه مصنوعی هستند. اما چرا در خبرها مطرح شد که آبیاری فضای سبز میدان آزادی به برج آسیب رسانده اما با این حال اقدامی در جهت تعمیر تأسیسات آبیاری صورت نگرفته است؟ چند سال قبل بودجه بالایی برای احیای فضای سبز اطراف برج آزادی اختصاص یافت اما این طرح هرگز اجرا نشد.

همچنین هنگامی که جهت تعویض سیستم فرسوده آب‌رسانی میدان آزادی لوازم مربوط به تأسیسات و موتورخانه شامل پمپ، لوله، شیرآلات و لوازم یدکی از خارج خریداری شد، ناگهان به عنوان اجناس مستعمل از طریق مزایده فروخته شدند.

روزنامه «تهران امروز» دوشنبه 3 اردیبهشت 86: مرمت‌کاران برج ایفل در تهران

«حجت‌ا... ملاصالحی»، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به بازسازی میدان آزادی از اواخر اردیبهشت‌ماه گفت: «میدان آزادی پس از ده ماه به تفرجگاه شهروندان تهرانی تبدیل خواهد شد.

به دلیل قدمت میدان، فرسودگی لوله‌های آب و شیوه‌های نادرست آبیاری سطوح چمن‌کاری، باید در فضای سبز و تأسیسات جانبی آن بازنگری جدی انجام‌شود.

20هزار متر سنگ کف میدان در قالب جنس و ظاهر سنگ‌های قدیمی جایگزین سنگ‌های قبل می‌شود و عملیات نورپردازی میدان و برج به سبک زیبا و نوین نیز همزمان با بازسازی اطراف میدان انجام خواهد شد.

پیاده‌روهای اطراف میدان آزادی همانند پیاده‌روهای خیابان ولی‌عصر (عج) بهسازی و بازسازی می‌شود و همچنین محوطه میدان آزادی با به‌کارگیری مبلمان شهری مناسب تبدیل به فضایی زیبا برای استراحت و قدم زدن شهروندان و مسافران خواهد شد.

یکی از پیمانکارانی که برای همکاری انتخاب شده‌اند، در پرونده کاری خود سابقه مرمت و بازسازی برج ایفل فرانسه را دارد. هزینه بازسازی و نورپردازی میدان آزادی بین 3 تا 4 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و ساماندهی میدان و برج آزادی که یک پروژه فرهنگی محسوب می‌شود با همکاری شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است.»

پس از اصرار مسئولان بر ضروری بودن مرمت برج آزادی، اکنون بزرگ‌نمایی این پروژه پرسش‌برانگیز است. طبق تحقیقات هم‌میهن، پیمانکاری که گفته می‌شود در مرمت و بازسازی برج ایفل فرانسه مشارکت داشته، تنها در زمینه نورپردازی تخصص دارد و مشخص نیست به چه علت این شرکت با عنوان مرمت‌کار برج ایفل معرفی شده است.

7 فروردین 1383 - خبرگزاری میراث خبر: برج آزادی در طول 10 سال، سه میلی متر جابه‌جا می‌شود

«تراکم رفت و آمد خودرو در محدوده برج نمادین و تاریخی آزادی،‌ آن را آسیب پذیر کرده و ارتعاشات مداوم ناشی از این ترددها و ترافیک، از استحکام بنا می‌کاهد.»

مهندس «محمد حسن محبعلی»، معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این مطلب، افزود: «تعداد خودروها در منطقه‌ای که برج آزادی در آن قرار گرفته، بسیار بالاست و این امر می‌تواند تأثیرات منفی بر بنای برج گذاشته و در یک دوره 10 ساله، در اثر ارتعاشات ناشی از این تراکم، حدود سه میلی‌متر جابجایی داشته باشد. بر همین اساس لازم است تا شهرداری برای کاهش بار ترافیک منطقه، تمهیداتی بیندیشد.»

وی افزود: «در صورت عدم سامان دهی، ادامه این روند موجب ایجاد شکاف‌هایی در دیواره‌های برج شده و از پایداری و مقاومت بنا می‌کاهد. از سوی دیگر، نشت آب ناشی از آبیاری فضای سبز محیط اطراف برج آزادی، در طولانی مدت موجب آسیب دیدگی پایه‌های برج می‌شود که در صورت بی‌توجهی و عدم رسیدگی به موقع، این موضوع در آینده مشکل آفرین خواهد شد.»

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.