واکنشهای شدیداللحن به حمله به دیپلمات کویتی

واکنشهای شدیداللحن به حمله به دیپلمات کویتی

با اینکه وزارت امورخارجه ایران از ضرب و شتم دبیر سوم سفارت کویت در تهران اظهار تأسف کرده، واکنشهای اعتراض آمیز به این رخداد همچنان در کویت ادامه دارد.
صفحه نخست روزنامه کویتی القبس
عنوانهای درشت صفحه نخست و سرمقاله های روزنامه چاپ کویت همگی به موضوع حمله به دیپلمات کویتی اختصاص دارد

عنوانهای درشت صفحه نخست و سرمقاله های روزنامه چاپ کویت نیز همگی به این موضوع اختصاص دارد.

از سوی دیگر، سفارت ایران در کویت تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته، تا آنجا که از نزدیک شدن افراد به ساختمان سفارتخانه اکیداً جلوگیری می شود.

محمد زعبی، دبیرسوم سفارت کویت در تهران بعدازظهر سه شنبه نوزدهم ژوئن (29 خرداد) پس از ترک سفارتخانه هنگامی که در حال سوار شدن به خودروی خود بود، سرنشینان دو خودرو با توقف در کنار و جلوی وی، مانع از حرکت او شدند و سپس شش سرنشین این خودروها پیاده شده، بشدت او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

آن گونه که روزنامه های کویت نوشتند، هنگامی که نگهبانان سفارتخانه برای جلوگیری از ضرب و شتم دیپلمات کویتی وارد عمل می شدند، حمله کنندگان مانع آنان گشتند و پس از ضرب و شتم زخمی کردن دیپلمات کویتی محل را ترک کردند.

محمد زعبی
 حمله به دیپلمات کویتی، حمله به یک شخص نیست بلکه حمله به کویت است
 
وزیرخارجه کویت

محمد زعبی، یک روز پس از حمله به کشورش بازگشت، برای بازگرداندن او به کویت، یکی از هواپیماهای شخصی امیرکویت به تهران فرستاده شد از او استقبالی بسیار بالاتر از حد معمول به عمل آمد، تا آنجا شیخ محمد آل صباح، وزیرخارجه کویت همراه با معاون و رئیس دفترش و همچنین رئیس اداره تشریفات وزارت خارجه کویت و جمعی دیگر از مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان مجلس در مراسم استقبال حضور داشتند.

شیخ آل صباح در فرودگاه به خبرنگاران گفت که دولت کویت از آنچه رخ داده بشدت خشمگین است و "حمله به دیپلمات کویتی، حمله به یک شخص نیست بلکه حمله به کویت است".

وی افزود که حمله به دیپلمات کویتی نه تنها با قوانین بین المللی و توافقهای میان دولتهای ایران و کویت منافات دارد بلکه مغایر با آداب اسلامی درباره تأمین امنیت مهمانان است.

مسلم براک، رئیس یکی از سه فراکسیون مجلس کویت نیز که در فرودگاه حضور داشت به خبرنگاران گفت که حمله به دیپلمات کویتی حمله به تمام افراد ملت کویت است.

مقامات کویتی پرسشهای خبرنگاران در مورد هویت ضاربان دبیرسوم دیپلمات کویت را همچنان بی پاسخ گذاشته اند اما روزنامه های کویتی با اشاره به اینکه نهگبانان سفارت کویت نتوانسته اند در مقابل ضاربان واکنشی نشان دهند و به نقل از منابعی بدون ذکر نام، اتهام ضرب و شتم دیپلمات کویتی را متوجه گروههای تندرو هوادار حکومت ایران کرده اند.

این روزنامه ها به مطالبی اشاره کرده اند که اخیراً در نشریات هوادار این گروهها در تهران به چاپ رسیده و در آنها به همکاری نظامی دولتهای عرب حاشیه خلیج فارس با آمریکا حمله شده است.

وزیرخارجه کویت گفته که کسانی که پشت قضیه حمله به دیپلمات کویتی بوده اند قصد ضربه زدن به روابط ایران و کویت و بلکه روابط ایران با جهان عرب را دارند.

آن گونه که از اظهارات او خطاب به خبرنگاران در فرودگاه برمی آید، موضوع حمله به دیپلمات کویتی مسائلی دیپلماتیک ایجاد کرده که از روابط کویت و ایران هم فراتر رفته و وزیران خارجه بحرین و سوریه نیز شخصاً در این قضیه دخالت کرده اند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.