نتیجه تحقیق درباره بازداشت ملوانان بریتانیایی در ایران

نتیجه تحقیق درباره بازداشت ملوانان بریتانیایی در ایران

وزارت دفاع بریتانیا نتیجه دو مورد تحقیق و تفحص را در اختیار مجلس عوام این کشور قرار داد که این وزارتخانه در ارتباط با قضیه بازداشت پانزده ملوان و تفنگدار نیروی دریایی بریتانیا به دست نظامیان ایرانی در آبهای خلیج فارس تهیه کرده است.
ملوانان بریتانیایی
اینکه نظامیان بریتانیا چگونه بدون مقاومت تسلیم شدند، پرسشهایی در بریتانیا برانگیخت

این پانزده ملوان بریتانیایی بامداد جمعه 23 مارس (سوم فروردین) که در چارچوب عملیات جلوگیری از قاچاق به عراق در حال گشتزنی در آبهای خلیج فارس بودند پس از بازرسی از یک کشتی هندی به بازداشت افراد سپاه پاسداران درآمدند و پس از دوازده روز به دستور رئیس جمهور ایران آزاد شدند.

اینکه نظامیان بریتانیا چگونه در حالی که مسلح و تحت پوشش حفاظتی ناو بریتانیایی کورنوال و هلیکوپترهای گشتی بودند، بدون مقاومت تسلیم افراد سپاه پاسداران ایران شدند، پرسشهایی در بریتانیا برانگیخت.

هیئتی که تحت نظارت مستقیم دز براون، وزیردفاع بریتانیا دست به تحقیق و تفحص در این زمینه زده، به این نتیجه رسیده که بازداشت پانزده نظامی بریتانیایی ناشی از "نارساییهایی" بوده اما هیچ فرد مشخصی در این ارتباط مقصر و شایسته تنبیه نیست.

موضوع دیگری که در قضیه بازداشت ملوانان، باعث اختلاف نظر و رویارویی مقامات در بریتانیا شد، اقدام وزیر دفاع بریتانیا بود که ابتدا این ملوانان را در مصاحبه با رسانه ها آزاد گذاشت اما پس از آنکه اعتراضاتی به این تصمیم ابراز گردید، از تصمیم خود بازگشت و اعلام کرد که ملوانان بازداشت شده حق ندارند داستان دوران بازداشت خود را به رسانه ها بفروشند.

این در حالی بود که برخی رسانه ها مبالغ قابل توجهی به ملوانان آزاد شده برای فروش داستان دوران بازداشت آنان پیشنهاد کرده بودند.

این موضوع به تشکیل هیئت دیگری برای تحقیق و تفحص در این زمینه تحت نظارت وزیردفاع انجامید.

این هیئت در گزارش نهائی خود از تصمیم این وزارت دفاع در اعمال ممنوعیت فروش داستانهای ملوانان بازداشتی به رسانه ها دفاع کرده است.

چند تن از ملوانان و تفنگداران بریتانیایی طی دوره بازداشت خود بر تلویزیون ایران ظاهر شدند و بر خلاف موضعی که دولت بریتانیا اتخاذ کرده بود، اعتراف کردند که علت بازداشتشان ورود غیرقانونی به آبهای ایران بوده و از این بابت عذرخواهی کردند.

اما این افراد پس از آزادی و بازگشت به بریتانیا اعلام کردند که این اعترافات تحت فشار از آنان گرفته شده است.

دولت ایران نیز هرگونه اعمال فشار را در طول دوران بازداشت آنان رد کرد.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.