مهدوی‌کیا :به دلیل خانواده‌ام در آلمان ماندم

مهدوی‌کیا :به دلیل خانواده‌ام در آلمان ماندم

مهدی مهدوی‌کیا پس از هشت سال حضور در هامبورگ عصر جمعه با امضای قراردادی سه ساله به اینتراخت فرانکفورت یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های آلمان پیوست. باشگاهی که با قدمتی یکصد و هشت ساله همواره جز تیم‌های متوسط بوندسلیگا به شمار می‌آید. با این حال مهدوی‌کیا پس از امضای قرارداد با این باشگاه گفت که در فصل بعد این تیم اهداف بزرگ‌تری را در نظر دارد و برای رسیدن به این اهداف او جزیی از این تیم خواهد بود.

بازیکن ایرانی تیم اینتراخت فرانکفورت در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در باره‌ی مسایلی مختلفی از جمله قراردادش با این تیم، پیشنهادهای دیگر کشورها و آینده‌اش در فوتبال آلمان صحبت کرد.

* سرانجام پس از هفته‌ها تیم جدیدت مشخص شد. چه فرایندی طی شد که اینتراخت را انتخاب کردی؟

از ابتدا هم گفته بودم که برای من ماندن در آلمان در الویت است. پس از پایان قراردادم پیشنهادهای مختلفی از تیم‌های آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی مطرح شد. اما با توجه به تمام شرایط اینتراخت را انتخاب کردم. آنجا وضعیت بسیار خوبی است. ضمن آن که برای زندگی شهر بسیار خوبی است. برایم بسیار مهم بود که بتوانم با توجه به شرایط خانوادگی در آلمان بمانم. قول داده بودم که پیش از سفرم به ایران تیم جدیدم مشخص شود و سرانجام اینتراخت را انتخاب کردم. ضمن آن که با مربی تیم نیز صحبت کرده بودم. او به من گفت که به شیوه‌ی فوتبال من علاقه‌مند است و این برای من بسیار مهم بود که مربی آینده‌ی تیمم نظر مثبتی رویم داشته باشد.

* گویا دپورتیوو لاکرونیا هم تا آخرین لحظه خواهان جذب تو بود. چرا این تیم را انتخاب نکردی؟

بله. من از این تیم پیشنهاد داشتم. ضمن این که تیم‌های دیگری از فرانسه و اسپانیا بودند که می‌خواستند من را جذب کنند. اما، به دلیل همان شرایط خانوادگی تصمیم گرفتم که به فرانکفورت بروم.

* برخی بر این باورند که در فوتبال حرفه‌ای تمام تصمیمات نیز باید حرفه‌ای باشد اما، این که تو از میان پیشنهادهای مختلف از فرانسه و اسپانیا به دلیل شرایط خانوادگی‌ات آلمان را انتخاب کردی جای تعجب است.

در مصاحبه‌های قبلی نیز گفته بودم که تصمیمی که می‌گیرم برای خودم و خانواده‌ام خوب خواهد بود. باید تمام جوانب را در نظر می‌گرفتم. بالاخره من باید درباره‌ی آینده‌ام تصمیم‌گیری می‌کردم و چنین کاری را نیز انجام دادم.

* آخرین قهرمانی فرانکفورت به 1980 برمی‌گردد، خیلی‌ها معتقدند که سطح فوتبال مهدوی‌کیایی که هشت سال در هامبورگ حضور داشت بالاتر از تیمی مثل اینتراخت فرانکفورت است.

مربیان تیم‌های بالای جدول نیز نسبت به جذب من علاقه‌مند بودند اما، یک مشکل وجود داشت و آن این بود که در سمت راست تمام تیم‌های بالا نشین جدول ترافیک سنگینی وجود داشت، شاید اگر چپ‌ پا بودم می‌توانستم به تیم‌های صدرنشین بروم. اما ترافیکی که در سمت راست تیم های اشتوتگارت، شالکه و برمن وجود داشت اجازه نمی‌داد که من به این تیم‌ها بروم، در حالی که در سال 2003 شرایط کاملا بر عکس بود. تیم‌ها در سمت راست مشکل داشتند اما، من آن موقع با هامبورگ قرارداد داشتم.

* فرانکفورت برای فصل بعد چه برنامه‌هایی دارد؟

همانطور که می‌دانید فوتبال غیر قابل پیش بینی است. سال گذشته هامبورگ می‌خواست قهرمان بوندسلیگا شود اما، دیدید که چه شرایطی به وجود آمد. با این حال فرانکفورت بازیکنان با تجربه و در عین حال جوانی دارد و قطعا سال آینده با امیدواری زیاد در مسابقات حاضر خواهیم شد.

* با پیوستن تو به اینتراخت مثلث آسیایی در این تیم تشکیل شد. در این باره چه نظری داری؟

تاکاهارا فصل گذشته برای اینتراخت یازده گل به ثمر رساند. او بازیکن بسیار خوبی است. ایناموتو نیز با وجود سن کمش تجربه‌ی بالایی دارد. او چند سال در انگلیس بازی کرده و قطعا می‌تواند برای اینتراخت مفید باشد. امیدوارم که بتوانیم مثلث خوبی را تشکیل دهیم.

* گویا کریستف دام، سرمربی کلن نیز به تو پیشنهاد داده بود؟

بله. پیشنهاد بسیار خوبی بود. آنها خواستار امضای قرارداد طولانی مدت شده بودند. ضمن آن که پیشنهاد داده بودند که در صورت رفتن به این تیم کاپیتان تیم نیز خواهم شد. کلن شهر فوق‌العاده قشنگی است. شرایط بسیار خوب بود اما، نمی‌خواستم پس از هشت سال حضور در هامبورگ به دسته دوم بروم. شرایط بوندسلیگای دو بسیار سخت است. به همین دلیل از آنها تشکر کردم که چنین پیشنهادی را به من ارایه کردند.

* از چه تیم‌های دیگری پیشنهاد داشتی؟

لیل و سنت اتین فرانسه، دپورتیوولاکرونیا و چند تیم عربی خواهان امضای قرارداد با من بودند. کسانی نیز که در اسپانیا کارهایم را دنبال می‌کردند می‌گفتند منتظر بمانم تا لیگ اسپانیا به پایان برسد. در آن زمان قطعا پیشنهادهای بهتری نیز ارایه می‌شد اما، چون قول داده بودم تا پیش از سفر به ایران تیم جدیدم را انتخاب کنم با اینتراخت به توافق رسیدم.

* با چه مبلغی با اینتراخت قرارداد امضا کردی؟

در فوتبال حرفه‌ای رسم نیست که در این باره صحبتی انجام شود. چیزی که مهم است این است که دو طرف به توافق رسیدند و در نهایت قرارداد امضا شد. هم من و هم باشگاه از این انتقال بسیار خوشحالیم.

* شماره‌ی پیراهنت در اینتراخت چند خواهد بود؟

هنوز چیزی مشخص نشده است. باید منتظر بمانم تا مشخص شود که چه شماره‌هایی خالی مانده است. با این حال شماره‌ی پیراهن چندان برایم اهمیتی ندارد.

* در فصل بعد باید در ورزشگاهی بازی کنی که خاطره‌ی تلخ بازی ایران برابر پرتغال در آنجا رقم خورد.

بله هفته‌ی گذشته برای مذاکره به ورزشگاه رفته بودم و خاطره‌ی تلخ بازی با پرتغال برایم زنده شد. پشت دروازه‌ای قرار گرفته بودم که ایران در نیمه‌ی دوم برابر پرتغال دو گل دریافت کرد. به هر حال خاطره‌ی خوبی نبود. امیدوارم که فصل بعد با فرانکفورت خاطرات خوبی را در آنجا رقم بزنم.

* فکر می‌کنی حمایتی که از طرف هواداران هامبورگ وجود داشت در اینتراخت نیز برایت تکرار شود؟

با مسوولان باشگاه صحبت کرده‌ام. آنها آماری اعلام کردند که بر طبق آن بازی‌های خانگی اینتراخت در فصل گذشته چهل و هفت هزار تماشاگر به ورزشگاه فرانکفورت آمدند. به هر حال ورزشگاه بسیار زیبایی است و جو فوق‌العاده‌ای دارد.

* بازی ایران برابر مکزیک را تماشا کردی؟

بله. بازی را به طور کامل دیدم. به هر حال با توجه به آن شرایط آب و هوایی نمی‌توانستیم بیشتر از این از تیم ملی توقع داشته باشیم.

* اما تیم ملی نتیجه‌ی بسیار بدی کسب کرد.

شما مطمئن باشید هر تیم دیگری که به مکزیک برود با توجه به شرایط آب و هوایی آنجا به مشکل برمی‌خورد. تیم ما سفر طولانی را تا مکزیک داشت. بسیاری از بازیکنان برای اولین بار بود که کنار هم قرار می‌گرفتند و گل دقیقه‌ی اول شوک بزرگی را به تیم وارد کرد. طبیعی بود که به دلیل شرایط آب و هوایی در پانزده‌ دقیقه‌ی آخر به مشکل بربخوریم. اطمینان دارم کادر فنی با آنالیز بازی تیم نقاط مثبتی را جمع‌آوری خواهد کرد. باید با نگاهی مثبت به بازی با مکزیک بنگریم.

* پس از این شکست بسیاری عملکرد تیم ملی و کادر فنی را مورد انتقاد قرار دادند. نظر تو به عنوان کاپیتان تیم ملی چیست؟

طبیعی است که پس از شکست‌ها منتقدین انتقاد کنند. نباید انتظار داشته باشیم که پس از باخت کسی از تیم تعریف و تمجید کند. تنها امیدوارم که این انتقادها سازنده باشد و تیم ملی بتواند در جام ملت‌های آسیا موفق باشد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.