روسیه: سپر دفاع ضدموشکی ایران را دچار تردید می کند

روسیه: سپر دفاع ضدموشکی ایران را دچار تردید می کند

در ادامه اختلاف آمریکا و روسیه بر سر استقرار سپر دفاع ضدموشکی آمریکا در اروپای شرقی، وزیرخارجه روسیه گفته که استقرار چنین سامانه ای می تواند تلاشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای حل مناقشه اتمی ایران با مشکل مواجه کند و در ایران برای همکاری با این آژانس تردید ایجاد کند.
موشک
آمریکا در پاسخ به اعتراض روسیه، توضیح داده که سپر دفاع ضدموشکی قرار است برای مقابله با تهدید موشکی ایران و کره شمالی برپا شود، نه روسیه

سپر دفاع ضدموشکی آمریکا که در واقع پایگاههای رادار برای ردیابی موشکهای دوربرد است قرار است در کشورهای چک و لهستان برپا شود که در گذشته ای نه چندان دور در حوزه نفوذ نظامی اتحاد شوروی قرار داشتند.

روسیه به عنوان میراثدار اتحاد از هم فروپاشیده شوروی، استقرار چنین سامانه نظامی در نزدیکی مرزهایش را تهدیدی برای خود تلقی کرده و هشدار داده است که در صورت استقرار این سامانه، موشکهای خود را بسوی شهرهای اروپا نشانه خواهد رفت.

اما آمریکا در پاسخ به اعتراض روسیه، توضیح داده که سپر دفاع ضدموشکی در واقع قرار است برای مقابله با تهدید موشکی ایران و کره شمالی برپا شود، نه روسیه.

ایران دارای موشکهایی با برد بیش از دوهزار کیلومتر است که می تواند بخشهایی از اروپا را هدف قرار دهد و آمریکا اعتقاد دارد که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است و در صورت موفقیت، خواهد توانست موشکهای خود را به کلاهک اتمی مجهز کند.

ایران چنین هدفی را اکیداً رد می کند.

وزیرخارجه روسیه طی اظهاراتی که از خبرگزاریهای این کشور مخابره شده گفته که هیچ کس تاکنون نتوانسته است ثابت کند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و روسیه خواهان آن است که آژانس بین المللی انرژی اتمی اهداف فعالیت اتمی ایران را کاملاً مشخص سازد و چنین مقصودی تنها با همکاری ایران برآورده می شود اما استقرار سپر دفاع ضدموشکی برای مقابله با خطر موشکی احتمالی از جانب ایران می تواند باعث شود که ایرانیها در همکاری با آژانس تردید کنند و بدین ترتیب آژانس در مأموریت خود با مشکلات جدی مواجه شود.

روسیه به آمریکا پیشنهاد داده که به جای استقرار سپردفاع ضدموشکی در لهستان و چک، در تأسیسات راداری که روسیه در در منطقه موسوم به قبله در جمهوری آذربایجان دارد با روسیه شریک شود.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته که رادار قبله بیش از حد به ایران نزدیک است و در صورتی که ایران دست به حمله موشکی بزند، این نزدیکی بیش از حد مانع از ردیابی موشکهای ایران و مقابله با آنها خواهد شد.

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه بار دیگر آمریکا را به مطالعه پیشنهاد مشارکت در رادار قبله فراخوانده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.