یک گوینده زن رادیو در شمال کابل کشته شد

یک گوینده زن رادیو در شمال کابل کشته شد

پلیس در افغانستان می گوید ذکیه ذکی گرداننده یک رادیوی خصوصی در ولایت شمالی پروان به ضرب گلوله کشته شده است.Go to fullsize image

به گفته پلیس، تحقیقات آنان برای شناسایی عاملان قتل خانم ذکی آغاز شده است.

یک انجمن آزاد خبرنگاران این قتل را محکوم کرده و آن را نمونه دیگری از دشواری های کار خبرنگاری در افغانستان توصیف کرده است.

مقامات امنیتی می گویند مردان مسلحی که هنوز پلیس قادر به شناسایی آنان نشده، نیمه شب گذشته از راه پنجره وارد اتاق خواب خانم ذکی شده و او را تیر باران کرده اند.

ذکیه ذکی سی و پنج سال داشت و مادر شش فرزند بود. آخرین کودک خانم ذکی کمتر از دو ساله است که به گفته پلیس، هنگام حادثه، در کنار مادرش به خواب رفته بود.

حمله مردان مهاجم، آسیبی به دیگر اعضای خانواده خانم ذکی، از جمله شوهر وی نرسانده است.

عبدالاحد رنجبر شوهر خانم ذکی که در لحظه وقوع حادثه در رادیو مشغول کار بوده، گفت هنوز نمی تواند در مورد هویت عاملان قتل چیزی بگوید.

پلیس می گوید بررسی های اولیه حاکی از آن است که قاتلان ذکیه ذکی بیش از دو نفر نبوده اند، برای آنکه به گفته آنان از دو نوع اسلحه - تفنگ کلاشینکوف و سلاح کمری ماکاروف - برای کشتن او استفاده شده است.

ازمری بشری سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت پلیس عملیات گسترده ای را برای شناسایی و بازداشت قاتلان خانم ذکی به راه انداخته، اما تا کنون کسی در این ارتباط دستگیر نشده است.

ذکیه ذکی گرداننده رادیوی خصوصی صلح در ولسوالی جبل السراج از توابع ولایت پروان در شمال کابل بود.

او کار خود برای این رادیو را هشت سال پیش و در روزگاری که کابل در کنترل طالبان بود شروع کرد.

جبل السراج در شصت کیلومتری شمال کابل از محلات تحت کنترل نیروهای ضد طالبان به رهبری احمدشاه مسعود بود و به این صورت ذکیه ذکی نخستین زنی بود که صدایش از رادیویی در کشور تحت سلطه طالبان شنیده می شد.

احمد حنایش مسئول "انجمن ژورنالیستان آزاد" در ولایت های شمال کابل گفت کشته شدن ذکیه ذکی نمونه تازه ای از تنگ تر شدن فضای کار برای خبرنگاران و به ویژه زنان است.

این دو مین بار در خلال این هفته است که کارمندان زن رسانه ها در افغانستان هدف حمله قرار می گیرند و کشته می شوند.

پنجشنبه گذشته شکیبا سانگه آماج که برای تلویزیون خصوصی شمشاد کار می کرد در خانه اش به قتل رسید.

خانم آماج ۲۲ سال داشت و از یک سال پیش برای تلویزون خصوصی شمشاد کار می کرد.

برخی ها انگیزه قتل او را مسایل شخصی عنوان کردند و لی برخی نشریات کابل که در این مورد مطالبی منتشر کرده اند، این قتل را با نحوه نشرات تلویزیونهای خصوصی در این کشور مرتبط دانستند.

به گفته نویسندگان این نشریه ها، تفکر سنتی حاکم بر بخشی از جامعه افغانستان، هنوز آماده پذیرش کار زنان در رسانه ها نشده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.