امکان حل مناقشه هسته ای ایران وجود دارد

امکان حل مناقشه هسته ای ایران وجود دارد

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با روزنامه ال پائیس اسپانیا از امکان حل مناقشه هسته ای ایران خبر داده است.
علی لاریجانی
لاریجانی: امکان خروج از بن بست فعلی وجود دارد

آقای لاریجانی که پس از پایان مذاکرات با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این روزنامه مصاحبه کرده گفته است که امکان خروج از بن بست فعلی در مذاکرات طرفین وجود دارد.

تازه ترین دور مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا که در مادرید، پایتخت اسپانیا میان علی لاریجانی و خاویر سولانا برگزار شد، بدون رسیدن به نتیجه خاصی به پایان رسید اما طرفین بر ادامه مذاکرات تاکید کردند.

آقای لاریجانی به روزنامه ال پائیس گفت: "در مذاکرات با آقای سولانا در مورد مفاهیمی مذاکره کردیم که می تواند پایه و اساسی برای مذاکرات باشد و ما ایده هایی برای حل بن بست فعلی ارائه کرده ایم."

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:" ما توافق کرده ایم که بر روی این موضوع در دو هفته آینده کار کنیم که این نشان می دهد قابلیت حل مساله هسته ای ایران وجود دارد.

آقای لاریجانی تاکید کرده که " نمی خواهم اغراق کرده باشم، اما امکان حل مساله هسته ای به صورت بالقوه وجود دارد."

ایران از سوی آمریکا و برخی کشورهای غربی متهم به تلاش به دستیابی به سلاح هسته ای است اگر چه ایران این اتهام را کاملا مردود دانسته و می گوید که می خواهد مطابق با قوانین بین المللی به انرژی صلح آمیز هسته ای دست یابد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون دو قطعنامه 1737 و 1747 علیه ایران به علت خودداری از توقف برنامه های حساس اتمی تصویب کرده و تحریم هایی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است. ایران اعلام کرده که به خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم عمل نخواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به ال پائیس گفته است که اگر" آمریکا دکترین یکجانبه گرایی، نظامی گری و حملات پیشگیرانه خود را کنار بگذارد، می تواند به حل مسایل کمک کند."

ایران و آمریکا که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی روابط دیپلماتیک ندارند، اخیر بر سر برقراری ثبات و امنیت در عراق در بغداد مذاکراتی انجام دادند که قرار است ادامه داشته باشد. اگرچه این مذاکرات قرار است ادامه یابد اما تنش میان دو کشور کماکان باقی است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران یک بار دیگر بر عدم تعلیق غنی سازی از سوی جمهوری اسلامی تاکید کرده و گفته است که صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند این کشور را از راه خود در ادامه فعالیت های هسته ای منصرف کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.