وحید طالب لو : شاید رفتم پرسپولیس

وحید طالب لو : شاید رفتم پرسپولیس

وقتی که چهار سال پیش و در حالی که بیست سال بیشتر نداشت رولاند کخ به او اعتماد کرد و در بازی با سپاهان دروازه تیم استقلال را به او سپرد خیلی ها از این تصمیم سرمربی آلمانی استقلال ایراد گرفتند. وحید طالب لو در آن بازی آن قدرها هم بد بازی نکرد. هرچند که استقلال سه بر دو شکست خورد ولی او بار ها منجی دروازه استقلال شد و جلوی شکست سنگین تر استقلال را گرفت. اما شاید خوردن سه گل در نخستین بازی او در لیگ برتر باعث شد تا کخ کمی محافظه کارانه تر با وحید طالب لو برخورد کند.Taleb 01

فصل بعد، استقلال باید مقابل پرسپولیس به میدان می رفت و امیر قلعه نویی سرمربی این تیم بود. گزارشگر بازی اسامی دو تیم را می خواند و وقتی که به نام وحید طالب لو رسید مکثی کرد و گفت:«امیر قلعه نویی ریسک بزرگی کرده است.» بله، او هم مثل میلیون ها بیننده بازی، از تصمیم شجاعانه قلعه نویی برای بازی دادن به طالب لو تعجب کرده بود. اما بازی آغاز شد و وحید ستاره استقلال بود و آنقدر خوب بازی کرد که در پایان بازی همه جا صحبت از او بود. او هنوز هم از آن داربی به عنوان یکی از بهترین خاطراتش یاد می کند و تا اسم پرسپولیس می آید چشمانش برقی می زند و می گوید:«شش بازی جلوی این تیم انجام داده ام و هرگز شکست نخورده ام»

با او ساعتی پس از پایان بازی های لیگ برتر و پیش از سفر به مکزیک، درباره فصلی که گذشت، تیم ملی، زندگی خصوصی اش و البته پرسپولیس گفتگو کردیم:

بالاخره در یک بازی دیدیم که وحید طالب لو جهت پنالتی رو درست تشخیص نداد، بازی با پیکان رو میگم…

آره اعصابم خورد شده بود.

 *چقدر عصبانی بودی! درسته که تو به بازیکن حریف برخورد نکردی ولی به نظر می رسید که علی انصاریان خطا کرد.
نه، هر کی صحنه رو دید گفت پنالتی نیست. داور بدون دلیل به من کارت زرد داد. بازی قبلش هم جلوی سایپا یک پنالتی اشتباه گرفتند. مومن زاده پا روی کمر من گذاشت و دایو کرد ولی داور خطای من را گرفت. انشالله که عمدی نبود.

*ولی خیلی خوب پنالتی می گیری، قضیه چیه؟
بیشتر شانسیه

 *پنالتی گرفتن تمرین خاصی داره؟
در تمرینات اینقدر پنالتی می زنیم که بتونم جهت رو تشخیص بدم.

 *ولی هرچقدر هم تمرین کنی باز معلوم نیست چه کسی مقابلت پنالتی می زنه.
خوب، همین رو می گم شانس دیگه!

*از معدود دروازه بان هایی هستی که پنالتی علی دایی رو هم گرفتی! کلا جلوی دایی خیلی خوب بازی می کنی.
آره تا حالا ازش گل نخوردم یک پنالتی وقتی که در صبا باطری بود ازش گرفتم. در بازی رفت جلوی سایپا هم پنالتی شد ولی داریوش یزدانی زد که البته اون رو هم گرفتم.

 *فکر می کنی چرا دایی نزد؟ ترسید بزنه؟
نه فکر کنم چون مسئولیتش بیشتر شده سعی می کنه که وظایف رو تقسیم کنه تا فشار کمتری رو تحمل کنه.

 *حالا از اینها گذشته، فکر می کنی لازمه که استقلال دو تا دروازه بان خوب داشته باشه؟
نه کی گفته دو تا داره ؟(می خندد)

 *حالا به نظرت این لازمه؟
همه تیم های بزرگ دنیا یک دورازه بان خوب بیشتر ندارند. شما به چلسی، رئال مادرید، میلان، یوونتوس و… نگاه کنید. همه یک دروازه بان تراز اول دارند. فکر نمی کنم حضور دو دروازه بان خوب کار درستی باشه.

 *حالا که استقلال د ودروازه بان خوب داره بهتر نیست چرخشی بازی کنید؟
نه موافق نیستم. خدا رو شکر در تیم ما هم این اتفاق نمی افته

 *خوب اینجوری حق یک نفر ضایع میشه. مهدی رحمتی تا قبل از بازی برگشت مقابل پرسپولیس خیلی خوب داشت کار می کرد ولی به خاطر اشتباهی که در بازی رفت انجام داده بود، نیمکت نشین شد و تو به میدان رفتی. یه جواریی در حق رقیبت ظلم شد.
این نظر کادر فنی بود. اینکه در چند تا بازی خوب عمل کرد دلیل نمی شه که همه بازی ها رو فیکس باشه، شما فقط مسابقه رو می بینید ولی مربی ها به تمرین ها هم توجه می کنن. بیشتر بازی هایی که مهدی از دست داد به خاطر عدم انجام تعهدات مالی باشگاه در قبال ایشون بود. برای من هم همینطور بوده، خیلی من رو اذیت کردن و از باشگاه دلگیر شدم اما به هر حال فصل تموم شد و خدا رو شکر تونستم در این چند تا بازی آخر بدرد استقلال بخورم. ولی حیف که قهرمانی رو از دست دادیم.

 *فکر می کنی دلیلش چی بود؟
از نظر فنی، دلیلش این بود که ما امسال خیلی گل خوردیم و کم گل زدیم. خط دفاع و هافبک ها برای جبران گل نزدن مهاجم های تیم جلو می کشیدن و حریف از جای خالی که بوجود می آمد استفاده می کرد و راحت تر به دروازه ما می رسید. باور کن اینقدر مهاجم ها کم گل می زدن که حتی من هم گاهی پیش خودم می گفتم که برم جلو و گل بزنم.

 *با چه ترکیبی در خط دفاع راحت تر هستی؟
با همه راحتم و فرقی برام نمی کنه. مهم اینه که با مدافع چطور ارتباط برقرار می کنی. باید سعی کنی بیرون زمین با او رفاقت کنی تا در زمین با هم راحت باشید.

 *از کدوم مهاجم بیشتر می ترسی؟
از همه مهاجم ها باید ترسید.

 *خیلی کلی جواب می دی...
هیچ فورواردی بی خطر نیست اگر بی خطر بود که بازی نمی کرد.
Taleb 04

 *مثلا دوست داشتی علی علیزاده مهاجم تیم رقیب بود؟
یکبار جلوم بود زدمش، دیگه کافیه براش. ( می خندد)

 *در لیگ برتر هر تیمی به قهرمانی رسید فصل بعد از اون سقوط وحشتناکی داشت. اما استقلال چهار فصل تمام در کورس قهرمانی بود و حتی بعد از قهرمان شدن بر خلاف سایر قهرمان ها سقوط نکرد. به نظر تو دلیلش چی بود؟
چون ترکیب ما تقریبا جوان بود. به غیر از چهار پنج تا تغییر در سال زیاد تغییر و تحول نداشتیم و همین باعث شد که استقلال با ثبات ترین تیم این شش دوره لیگ حرفه ای باشه. ولی من احساس می کنم که سال بعد شاهد تحولات زیادی باشیم و همین باعث میشه که سال سختی رو پیش رو داشته باشیم و نتونیم این روند رو حفظ کنیم. هرچند همین امسال هم خیلی سخت بود. واقعا به بازیکن ها خیلی فشار اومد. شاید در بعضی بازی ها، زیبا بازی نکردیم ولی خوب نتیجه گرفتیم و تا هفته آخر در کورس قهرمانی بودیم. همین باعث شد که توقع مردم از استقلال بالا بره و همه انتظار قهرمانی داشته باشند. ولی به قول شما کدوم تیم رو دیدید که چهار سال در کورس قهرمانی باشه و تا آخرین هفته بجنگه. تازه باید توجه داشت که مشکلات مدیریتی و حاشیه های عجیب و غریب به استقلال خیلی ضربه زد.

 *شاهکارش هم حذف از جام باشگاه های آسیا بود.
آره ولی بیشتر تغییر و تحولات مدیریتی باعث آشفتگی تیم بود. اگر مدیریت با ثبات بود الان اوضاع فرق میکرد.

 *بعد از حذف از جام باشگاه های آسیا، کسی فکر نمی کرد که همچنان در کورس قهرمانی باقی بمونید.
خوب ما می دونستیم که دیگه شانسی برای حضور در بازی های آسیایی نداریم مگر اینکه باز هم در لیگ قهرمان بشیم. برای همین بود که با روحیه ی بهتر بازی می کردیم و مصمم بودیم قهرمان بشیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ولی اتفاق خوبی که امسال افتاد این بود که شایسته ترین تیم ها در صدر جدول قرار گرفتند و هر چهار تیمی که صدر جدول بودند، لیاقت قهرمانی را داشتند.

 *در این روند تئودور یونگ چه تاثیری داشت؟
فکر می کنم هیچی... در تمرینات روپایی می زد و تفریح می کرد. (می خندد) البته شوخی می کنم، دیگه اینقدر هم بی تاثیر نبود، ولی اونجوری که همه فکر می کردن اگر یونگ به استقلال بیاد تیم از این رو به اون رو میشه نبود.

*فکر می کنی اگر درگیری های مدیریتی نبود جایگاه استقلال چه فرقی می کرد؟
نمی تونم بگم چه فرقی می کرد ولی تیم ما با توجه به بضاعتش بد نتیجه نگرفت. فکر کنم این فصل برای ما از این بهتر نمی شد.

 *بازگشت فتح الله زاده رو چطور می بینی؟
زمان برای اینکه بخواد کاری انجام بده نبود. ما در پنج هفته پایانی لیگ فقط 2 امتیاز گرفتیم. از دست حاجی هم کاری بر نمی آمد. وقتی همه بازی های ما رو پشت سر هم و فشرده برگزار می کنند معلومه که این اتفاق می افته. اگر ما با همان توان، اول جلوی پیکان قرار می گرفتیم مطمئن باشید که این تیم را شکست می دادیم. ولی سازمان لیگ هفته بیست و نهم رو قبل از هفته بیست و هشتم برگزار کرد و ما مجبور شدیم اول با تیم رقیب (سایپا) بازی کنیم. خودت دیدی که سایپا هم هفته بعدش جلوی پاس انرژی لازم رو نداشت. ولی ما شکستی خورده بودیم که دو روزه نمی شد تیم را جمع و جور کرد.
تیم استقلال اهواز هم بعد از باخت چهار بر صفر مقابل سپاهان در چنین موقعیتی قرار گرفت. آنها هم نمی تونستند این شکست را دو روزه جمع کنند ولی آقای فیروز کریمی با تیزهوشی کاری کرد که بازی های تیمش عقب بیفته تا این فرصت رو داشته باشه که تیمش رو به شرایط مسابقه بر گردونه.

 *ولی این خواسته خود باشگاه استقلال بود که بازی با پیکان لغو بشه و همه بازی ها همزمان برگزار بشه.
در اینکه باید بازی ها هم زمان برگزار می شد شکی نیست ولی بهتر بود بازیکن هایی که استقلال اهواز در تیم ملی امید داشت به جای اینکه 9 روز زود تر بروند دو روز دیر تر می رفتند و بازی های لیگ در همان تاریخ برگزار می شد. حالا کاری ندارم، ما الان که داریم حرف می زنیم می دونیم که تیم امید نتیجه نگرفته ولی شاید هم نتیجه می گرفت، اون موقع معلوم نبود ولی لغو بازی با پیکان به قیمت از دست رفتن قهرمانی برای ما تموم شد وگرنه ما پیکان رو می بردیم و شما مطمئن باشید که حتی اگر اون موقع جلوی سایپا می باختیم با یکی دو امتیاز اختلاف قهرمان می شدیم.

 *قبول داری خیلی فصل سختی بود؟
واقعا همینطور بود. من این رو به هوادار های استقلال بگم که بازیکن های ما امسال خیلی زجر کشیدند. من خودم فوتبال رو از تیم جوانان استقلال شروع کردم و الان به اینجا رسیدم. در تمام این سال ها به یاد ندارم که استقلال اینقدر شرایطش حاد و به هم ریخته باشه. امسال واقعا هیچ چیز سر جای خودش نبود. اینکه بعضی ها بازیکن های استقلال رو به بی غیرتی متهم می کنند بی انصافیه. بازیکنان ما اگر بی غیرت بودند اول صبر می کردند تا حقوقشون رو بگیرند و بعد بازی می کردند. الان لیگ تموم شده و هنوز چهل-پنجاه درصد از قرارداد بازیکن ها باقی مونده، بعضی ها هم بیشتر…

 *در طول فصل، بازیهای قابل قبولی انجام دادی و به خصوص هفته های آخر منجی دروازه استقلال بودی. فکر می کنی که بالاخره بتونی حقت رو از تیم ملی بگیری؟
همه تلاشم برای همین بوده. آن قدر می جنگم تا حقم را بگیرم. اگر گرفتم که خدا رو شکر و اگر هم نشد، حداقل پیش وجدان خودم راحت هستم که من همه تلاشم را کرده ام.

 *فکر نمی کنی انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی به ضررت تموم شد؟
آره موافقم. خودم هم گاهی به این مساله فکر می کنم. اگر به جای قلعه نویی فرد دیگری سرمربی تیم ملی بود من بعد از جام جهانی جایگاه بهتری در تیم ملی داشتم.

 *به نظرت دلیلش چیه؟!
شاید به این خاطر که من شاگرد امیر خان [قلعه نویی] بودم. من اخلاق ایشون رو می شناسم و اگر بدونه که وحید طالب لو شصت درصد آماده است ولی رقیبش پنجاه درصد، حق رو می ده به رقیب من، چون نمی خواد جای شبهه ای باشه و بگن فلانی شاگردش رو بیشتر تحویل می گیره. البته شاید هم حق با اون باشه، این من هستم که باید اختلافم رو با سایرین بیشتر کنم.

 *قراره با مکزیک بازی بکنیم، فکر می کنی کی درون دروازه قرار می گیره؟
هر کسی در تمرینات بهتر باشه همون میره توی دروازه. من در این یک هفته اخیر بازی های سنگینی رو انجام دادم و فشار زیادی رو تحمل کردم. دارم سعی می کنم که این چند روز باقی مونده خودم رو بازسازی کنم تا بتونم جلوی مکزیک بازی کنم.

 *حس خاصی نسبت به این بازی نداری؟
چرا. چون در جام جهانی هم جلوشون بازی کردیم می تونه بازی جذابی باشه. ولی بد موقعی این بازی داره برگزار می شه و چون لیگ ها تازه تعطیل شده و بازیکن ها از نظر قوای جسمانی حسابی تحلیل رفتن، شاید نتونن همه ی توانایی خودشون رو نشون بدن.

 *اگر در ایران 10 دروازه بان خوب داشته باشیم تو چندمی هستی؟
اصلا نداریم. مگه دروازه بان ایرانی هم در لیگ باقی مونده؟ اینقدر این پول بیت المال رو می دیم به این دروازه بان های خارجی که دیگه به ایرانی ها چیزی نمی رسه.

 *ما که قبلا دروازه بان های خیلی خوبی داشتیم دلیل این که خارجی ها دروازه ها رو قرق کردن چیه؟
هنوز هم خیلی داریم. جوون های ما خیلی خوب هستند. مثلا سوشا مکانی دروازه بان فجر، ویرانوند، سامان صفا و مهدی اسلامی که در تیم پاس بازی می کردند و عضو تیم ملی امید هم بودند. اما ببینید، همین تیم پاس رفته و دروازه بان خارجی آورده. حسن رودباریان، دروازه بان تیم ملی، رو بیرون میذارن و می گن که اخراج شده و به دروازه بان خارجی بازی می دهند. حالا فرضا بهترین گلر دنیا رو هم بیاریم ولی وقتی هیچ فایده ای برای کشور نداشته باشه و به رشد فوتبال کمک نکنه، چه فایده داره؟ الان حتی عرب ها هم دروازه بان خارجی استخدام نمی کنن تا دروازه تیم ملی شون تقویت بشه. دروازه بان های ما اگر در لیگ هم بهشون بازی نرسه پس کجا باید خودشون رو نشون بدهند؟

 *شنیده ام که الگوت پیتر چکِ، چه چیز خاصی در پیتر چک دیدی که توجهت رو جلب کرده؟
چون ساده دروازه بانی می کنه و تکنیک های دروازه بان رو خیلی خوب انجام می ده و خیلی هم قویه.

 *پدرت هم دروازه بان بوده اون در این جایگاهی که الان هستی چقدر تاثیر داشته؟
به طور کلی خانواده ام وبه خصوص پدرم در جایگاهی که الان هستم خیلی تاثیر داشتن. شاید یکی از دلایلی که الان دروازه بان هستم همون دروازه بان بودن پدرم باشه. به هر حال توی علاقه ام تاثیر داشته.
taleb 03
*اول فصل قبل بحث رفتنت به پرسولیس هم بود. ماجرا چی بود؟!
آره مذاکره هایی داشتیم ولی توافق نکردیم. به نظرم در فوتبال حرفه ای این چیزها حل شده ولی در ایران چون همه چیز رو از دریچه احساس می سنجیم این کار یه خورده سخته.

*حالا ممکنه فصل بعد احساس رو بذاری کنار و کار حرفه ای کنی؟
به عنوان آخرین راه، شاید به پرسپولیس رفتم. تیم های استقلال و پرسپولیس غریبه پسند هستند. تا اون موقعی که در این باشگاه ها هستی کمتر قدرت رو می دونن. مثلا رضا عنایتی یا مجتبی جباری وقتی از این باشگاه رفتند همه از جای خالیشون حرف زدن.

 *حالا دوست داری در کدوم کشو دروازه بانی کنی؟
ایتالیا و اسپانیا رو ترجیح می دم.

 *دوست داشتی دروازه بان کدوم تیم بودی؟
من طرفدار چلسی هستم و در ایتالیا میلان رو دوست دارم. در اسپانیا، هم از رئال خوشم میاد و هم از بارسا (می خندد). رئال رو به این خاطر دوست دارم که من رو با کاسیاس مقایسه می کنن. شاید به این خاطر که هر دو از نوجوانی وارد باشگاه هامون شدیم.

 *امارات چی، حاضری اونجا فوتبال بازی کنی
آره بدم نمیاد، هم به خاطر پول و هم به خاطر امکانات.

 *اگر بخوای در جایی به جز ایران زندگی کنی، کجا رو انتخاب کنی؟
سویس. چون قبل از بازی های جام جهانی هم اونجا بودیم خیلی خوشم اومد. جای دنج و مناسبی برای زندگیه. برای همینه که پول دارها پول هاشون رو می برن بانک های سوئیس. (می خندد)

*ممکنه یک روز مربی بشی؟
هنوز خیلی زوده باید ببینم شرایط آینده ام به چه شکل پیش میره.

 *اگر مربی بشی چه سبکی خواهی داشت؟
هر کسی روش خودش رو داره. من هم ایده های خاص خودم رو دارم. از مربی هایی که تا حالا باهاشون کار کردم بهترین ایده ها رو انتخاب می کنم و توی کارم استفاده می کنم.

 *حالا اگر روزی مربی استقلال باشی، کاری که امیر قلعه نویی کرد رو تکرار می کنی؟ یعنی در بازی حساسی مثل بازی با پرسپولیس به دروازه بان جوونی مثل وحید طالب لو که تجربه زیادی در لیگ برتر نداره، اعتماد می کنی؟
(کمی فکر می کند...) صد در صد.

 *از معدود بازیکن های ایرانی هستی که وب سایت اختصاصی داری. ولی چرا به روز نیست؟
اصلا از روز اول هم آپدیت نشده. چون من از ایران اقدام نکردم برای این به مشکل خوردم. یه مدت هم که فیلتر شده بود و باز نمی شد. ولی به زودی سرم خلوت تر میشه و بعد از بازی با مکزیک می خوام که بهش برسم.

 *آخرین فیلمی که دیدی چی بوده؟
میهمان، فیلم خوبی هم بود.

 *بازیگر مورد علاقه ات کیه؟
پرویز پرستویی.

 *تا حالا دلت خواسته در فیلمی به جای پرویز پرستویی بازی می کردی؟
ما همین الان هم مشغول بازی هستیم. تازه کار ما سخت تر هم هست. بازیگران سینما این شانس رو دارند که اگر صحنه ای بد عمل کردن صد بار دیگه تکرار بشه ولی در فوتبال هیچ صحنه ای دو بار اتفاق نمی افتد. در چند صدم ثانیه باید تصمیم بگیری و عکس العمل نشون بدی و اگر دروازبان باشی این عکس العملت می تونه نتیجه رو عوض کنه.

 *توی ماشینت چه آهنگی گوش میدی؟
بیشتر رادیو گوش میدم ولی همین الان که اومدم داشتم به آرش یوسفیان گوش می دادم.

 
*آهنگ های زیر زمینی چی؟
نه رپ گوش نمی دم، سنتی و پاپ رو بیشتر می پسندم.

 *اگر روزنامه نگار بودی دوست داشتی با کی مصاحبه کنی؟
با اونایی که هنوز رو بورس نیستن و معروف نشدن...بعدا بهشون می گم که من شما رو بزرگ کردم. (می خندد)
taleb 02
 
*با کدوم دوستت بیشتر می چرخی؟
اکثر دوست های من متاهل هستن. ولی با کاظم برج لو (بازیکن سایپا) خیلی رفیق هستم و همش خونه همدیگه هستیم.

 *از کفش و شلوارت معلومه که به سر و وضعت خیلی اهمیت می دی.
آره خیلی برام مهمه که مرتب بگردم. ولی زیاد در قید و بند مد نیستم و دوست دارم جوری بگردم که عامه پسند باشه و زیاد خاص نباشه.

 *می گن وحید طالب لو خیلی مارک بازه...چه مارکی می پوشی؟
(می خندد) لباس رسمی اگر بخوام بپوشم زارا رو ترجیح می دم ولی بین مارک های ورزشی، آدیداس و پوما رو بیشتر دوست دارم.

*چیزی مونده که بخوای بهش برسی؟
خدا رو شکر که همینجا هم رسیدم. شاید خیلی ها از وحید طالب لو بهتر باشن که الان در این جایگاه من نیستن. من خیلی سخت به این جایگاه رسیدم ولی می دونم که حفظ کردن این موقعیت کار سخت تریه.

*فکر می کنی دروازه بان موفقی هستی یا الکی معروف شدی؟
اون موقع های حساسی که باید خودم رو نشون می دادم، موفق بودم و خدا رو شکر از موقعیتم راضی ام.

 *به جز فوتبال چه ورزشی می کنی؟
گاهی شنا هم می کنم

 *زیر آبی هم می ری؟
(می خندد) اتفاقا فقط زیر آبی بلدم برم...

*دشمن داری؟
آره فکر کنم دارم. خیلی زیاد…

 *چشم دیدن کی رو نداری؟
خدا رو شکر بخیل نیستم

*هلاک هستی کی رو ببینی؟
علی منصوریان رو واقعا دوست دارم. هیچ وقت برام تکراری نمیشه. اگر بیست و چهار ساعته هم باهاش باشم خسته نمی شم. علی سامره رو هم خیلی دوست دارم ولی حیف که دور هستیم از هم.

*...و سوال آخر، یک دروازبان موقع جنگ چه کار می کنه؟
میره جلوی سنگر می ایسته نارنجک هایی که میاد رو دایو میکنه می گیره...

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.