چاووشی: از سیاوش قمیشی فاصله گرفته ام

چاووشی: از سیاوش قمیشی فاصله گرفته ام

چی شد خواننده و آهنگساز شدی و چند سال است که کار می کنی؟

این کار را بیشتر از هر کاری دوست داشتم. پنج سال است که حرفه ای کار می کنم اما شروع آهنگسازی و کارهای موسیقی ام به 12 سال پیش برمی گردد. با یک کیبورد آهنگسازی می کردم و می خواندم.

تا کنون چند آهنگ و آلبوم را کار کردی؟

تاکنون چهار آلبوم به بازار آمده است. آهنگ های کامل شده و خوب همان حدود 50 تایی است که شنیده اید.

برای شخص دیگری هم تا به حال آهنگسازی کردی؟

نه خیلی دوست ندارم. ترجیح می دهم که برای خودم آهنگ بسازم. البته تا به حال خیلی هم با هنرمندای دیگر موسیقی ارتباط نداشتم که بخواهم برایشان کار بسازم و یا به من سفارش بدهند. از هنرمندان موسیقی فقط با فیروز ویسانلو، ایمان حجت و محمد رضا آهاری دوستی نزدیک دارم.

 می خواهم در ایران کار کنم و.. فعلا تصمیمی برای اجرا در خارج از ایران ندارم.
 


الان چهار آلبوم بدون مجوز از شما به بازار آمده و به هر حال مردم تو را به عنوان یک خواننده می شناسند. چرا در این مدت در کشورهای دیگر کنسرت نگذاشتی؟

چون می خواهم در ایران کار کنم و به همین خاطر هم صبر می کنم تا اول شرایطی پیش بیاید که در ایران اجرا داشته باشم. فعلا تصمیمی برای اجرا در خارج از ایران ندارم.

پس آلبوم های قبلی ات چطور بدون مجوز بیرون آمد؟

دوستان لطف کردند.

یعنی هر چهار تا بدون اطلاع تو بیرون آمد و هیچ نقشی نداشتی؟

بله همین طور است. اگر غیر از این بود مطمئن باشید آلبوم ها را با این عکس های بد و طرح جلد ها بیرون نمی دادم. هر عکسی که از این طرف و آن طرف پیدا کردند گذاشتند روی اینترنت.

آلبوم بعدی کی بیرون می آید؟

این یکی را دیگر خیلی مراقبت کردم تا دست کسی نیاید و پخش نشود. شرکت "آوای باربد" در تلاش است تا مجوز این کار را بگیرد. که اگر موفق بشود مشکل من هم برای خواندن حل می شود و مجوز می گیرم.

پس باید منتظر بشویم؟

بله تا زمانی که ارشاد به کارم مجوز بدهد.

و اگر مجوز نداد؟

آنقدر تلاش می کنم تا بالاخره موفق بشوم. این حق من است و من بالاخره مجوز می گیرم و به طور رسمی در ایران کار می کنم.

نازنین از گلاسکو پرسیده است چرا همیشه در صدایت غم و سوز احساس می شود؟

من عاشق هستم، از عشق می خوانم و عشق هم همیشه با غم و سوز و گداز همراه است.

 . فکر نمی کنم بتوانم شاد بخوانم. احساس می کنم صدایم طوری است که باید به همین سبک آواز بخوانم. صدایم برای شاد خواندن نمی خورد.
 


اما لحظات شاد و خوش هم دارد؟

بله اما به طور کلی با یک غم همراه است. فکر نمی کنم بتوانم شاد بخوانم. احساس می کنم صدایم طوری است که باید به همین سبک آواز بخوانم. صدایم برای شاد خواندن نمی خورد.

تا به حال امتحان کردی؟

نه. چون علاقه ای به این کار نداشتم. مطمئن هستم که این سبک بهترین سبک است.

قبلا با محسن یگانه هم همکاری داشتی. چرا این همکاری قطع شد؟

اصلا با هم همکاری نداشتیم. او یک آلبوم جدا داشت و من هم یک آلبوم جدا داشتم. اول آلبوم من آمد بیرون و بعد در آلبوم او یک کار را با هم همخوانی کردیم. "نشکن دلمو" نه مال من است نه مال یگانه، اصل آهنگ آن متعلق به یک خواننده خارجی بود که ما از آن استفاده کردیم. شعر از یگانه بود و تنظیم از من. بعد از آن هم هر کسی به سراغ کار خودش رفت. الان هم دیگر از او خبر ندارم.

سیما از کانادا پرسیده است کدام آهنگت را بیشتر از بقیه دوست داری؟

آهنگهای "صبوری" و "من کم تحملم".

از خواننده های دیگر کار چه کسی را دوست داری؟

کارهای محسن نامجو . خیلی خوب می خواند. آلبوم ترنج او را خیلی دوست دارم.

با او آشنایی داری؟

بله چون ناشری که قرار است آلبوم هایمان را در بیاورد یکی است. آنجا همدیگر را دیدیم. او هم به بعضی از کارهای من علاقه داشت و آنها را گوش می داد.

خیلی ها از فیلم سنتوری و سرنوشت آن پرسیدند. بالاخره با صدای تو منتشر می شود یا کس دیگر؟

هنوز معلوم نیست. اما داریوش مهر جویی تا این لحظه حاضر به تغییر خواننده نشده است. ولی فکر می کنم که مشکل آن هم حل شود و با صدای من بیرون بیاید.

  در سه آلبوم بعدی ام چاووشی یک هویت مستقل داشته و سبک خاص خودش را دنبال کرده است. خودتان هم اگر این دو صدا و کارهای فعلی ام را کنار صدای او بگذارید متوجه می شوید. صدای او مخملی تر از من است و من سعی می کنم خشن بخوانم .
 

خودت قبول داری که سعی کردی صدایت را به سیاوش قمیشی نزدیک کنی و مانند او بخوانی؟

در ابتدای کار و آلبوم اولم شاید چنین چیزی وجود داشت اما در کارهای بعدی ام کاملا از او فاصله گرفتم. خودش هم در یکی از مصاحبه هایی که داشته است این موضوع را گفته و به آن اشاره کرده است. در سه آلبوم بعدی ام چاووشی یک هویت مستقل داشته و سبک خاص خودش را دنبال کرده است. خودتان هم اگر این دو صدا و کارهای فعلی ام را کنار صدای او بگذارید متوجه می شوید. صدای او مخملی تر از من است و من سعی می کنم خشن بخوانم .

متین از دبی پرسیده آیا به این نکته پی برده ای که در پس صدایت یک حس انتقام وجود دارد؟

راستی؟ فکر نمی کنم. انتقام از کی؟ معشوقه؟ نمی دانم شاید. فکر کنم بیشتر همان تعمد من در خشن خواندن باعث شده است که این حس را داشته باشند.

خیلی از طرفداران شما پرسیده اند چرا سایتت را تازه نمی کنی؟

من اصلا سایت ندارم. این سایت ها را همان هایی که آلبوم ها را روی اینترنت می گذاشتند ساختند و حالا که من خیلی مراقب کار هستم دیگر چیزی برای روی سایت گذاشتن ندارند. سایت خودم در حال ساخت است و هر وقت روی اینتر نت رفت اعلام می کنم. بعضی از اطلاعات این سایت ها هم غلط است مثلا من متولد هشتم مرداد هستم اما تاریخ های مختلفی در آن هست.


محسن چاووشی تا به حال بیش از صد آهنگ ساخته است که بیشتر آنها را در قالب آلبوم های مختلف روی اینترنت قرار داده است. معروف ترین آلبوم های او "نشکن دلمو" و "متاسفم" است.

محسن چاووشی خواننده فیلم "سنتوری" به کارگردانی داریوش مهرجویی است. جایگزین کردن خواننده دیگری به جای محسن چاووشی، یکی از مواردی است که برای دادن اجازه پخش به این فیلم تعیین شده است.

چاووشی 8 مرداد ماه 1358 درخرمشهر به دنیا آمده است. علاقه و استعداد او باعث شد با یک کامپیوتر خانگی و یک کیبورد آهنگ هایی بسازد که مورد توجه جوان ها قرار بگیرد.

محسن چاووشی
محسن چاووشی

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.