دستگیری و اعزام مشمولین غایب و فراری

دستگیری و اعزام مشمولین غایب و فراری

معاون نظام وظیفه فرمانده انتظامی استان اصفهان ، از دستگیری و اعزام مشمولین غایب و فراری به خدمت نظام وظیفه خبر داد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ " محمود امینی " روز شنبه در گفتگوی مطبوعاتی افزود: بر اساس بخشنامه جدیدنظام وظیفه عمومی،از اول اردیبهشت ماه امسال متولدین سال‌های ‪ ۱۳۵۴‬و ماقبل آن اگر به خدمت اعزام نشده باشند به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد:مشمولین غایب در صورت دستگیری به شش ماه اضافه خدمت جریمه می‌شوند اما در صورتی که خودشان را معرفی کنند فقط سه ماه اضافه خدمت برای آنها منظور خواهد شد.

وی گفت: مشمولین فراری در صورتی که توسط مامورین دستگیر شوند به عنوان مجرم باید در محاکم قانونی تکلیفشان روشن شود.

امینی گفت:مشمولین غایب و فراری در صورتی که خود را از دید ماموران مخفی کنند از چند مزیت اجتماعی از جمله داشتن گذرنامه و گواهینامه‌و استخدام در دستگاههای مختلف دولتی و خصوصی، شرکت در انتخابات مجلس ، شوراها، انجمن های قانونی و یا عضویت در شرکت‌های تعاونی محروم می‌شوند.

به گفته او، در صورتی که اینگونه مشمولین گواهینامه رانندگی یا گذرنامه داشته باشند، مدارک آنها غیرقانونی تلقی می‌شود و حق خروج از کشور را حتی برای ادامه تحصیل نیز ندارند.

سرهنگ امینی گفت : کارفرمایانی هم که مشمولین فراری و غایب را به کار بگمارند طبق ماده ‪ ۲۰۴‬قانون نظام وظیفه به عنوان مجرم شناسایی و دستگیر می‌شوند و شش ماه زندان برای آنها درنظر گرفته شده است.

معاون نظام وظیفه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا درباره استانی شدن خدمت وظیفه، گفت:برای انجام این کار در استان اصفهان ، با مشکل ناشی از زیاد بودن تعداد مشمولین استان نسبت به شمار پادگان‌های آموزشی مواجه‌ایم.

وی افزود:دراستان اصفهان هر ماهه بین چهار تا پنج هزار نفر باید به خدمت اعزام می‌شوند در حالی که برای حدود نصف آنها پادگان آموزشی در استان وجود دارد.

سرهنگ امینی گفت: حتی‌الامکان سعی می‌شود مشمولان به استانهای همجوار اصفهان مثل فارس و یزد اعزام شوند.

وی همچنین گفت:اکنون کلا سه نوع معافیت شامل پزشکی ، کفالت و تحصیلی برای مشمولین وجود دارد که قانون حد و حدود و تعریف آنها را مشخص کرده است.

به گفته او، قانون معافیت افراد چاق و لاغر نیز امسال لغو شده است و مجموع کسانی که در اصفهان مشمول آن شده‌اند حدود دو هزار نفر بوده‌اند.

معاون نظام وظیفه فرماندهی انتظامی استان اصفهان همچنین گفت : دانش آموزان و دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، می‌توانند با دریافت گذرنامه، فقط برای زیارت مکه مکرمه با سپردن تعهد و وثیقه به حج مشرف شوند.

به‌گفته امینی،فارغ‌التحصیلان دیپلمه از زمان پایان تحصیلات تا سن ‪ ۱۹‬سالگی برای ادامه تحصیلات خود فرصت دارند و فارغ التحصیلان فوق دیپلم به بالا از زمان فارغ‌التحصیلی شش ماه فرصت خواهند داشت تا خود را برای خدمت سربازی معرفی کنند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.