بوش بازداشت ایرانیان تبعه آمریکا را محکوم کرد

بوش بازداشت ایرانیان تبعه آمریکا را محکوم کرد

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا بازداشت چند ایرانی شهروند تبعه آمریکا در ایران و متهم کردن آنان به جاسوسی را محکوم کرد و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان شد.
جورج بوش
پیشتر از جورج بوش، دیگر مقامات آمریکایی نیز برخوردی که با چند ایرانی تبعه آمریکا در ایران صورت گرفته است را محکوم کرده بودند

جورج بوش، گفته که این افراد "برای دیدار از خانواده یا به منظور فعالیتهای انساندوستانه به ایران رفته و خود را وقف ایجاد ارتباط میان ملتهای ایران و آمریکا کرده بودند، حضور آنان در ایران خطری متوجه کسی نمی کرد".

هاله اسفندیاری، پژوهشگر مؤسسه وودرو ویلسون در واشنگتن، کیان تاجبخش، پژوهشگر بنیاد سوروس و پرناز (نازی) عظیما، خبرنگار رادیو فردا (مستقر در جمهوری چک) در ایران بازداشت و رسماً متهم به اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی و انتقال اطلاعات به بیگانگان شده اند.

علی شاکری، ایرانی ساکن کالیفرنیا که در تشکیلاتی مدنی با عنوان ابتکار شهروندان برای صلح و همچنین جمعیتی سیاسی تحت عنوان اتحاد جمهوریخواهان ایران فعالیت می کند نیز در ایران ناپدید شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که وی نیز همچون سه ایرانی دیگر تبعه آمریکا بازداشت شده و در اختیار مأموران امنیتی است اما مراجع قضائی و امنیتی ایران تاکنون بازداشت او را تأیید نکرده اند.

همسر آقای شاکری نامه سرگشاده ای خطاب به مردم ایران انتشار داده و در آن اتهاماتی که در برخی مطبوعات ایرانی علیه همسرش مطرح شده را تکذیب کرده و نوشته: "ما خانواده شاکری مطمئن هستیم که کسانی از علی شاکری عذر خواهند خواست. او آزاد می شود و ذاتش چنین نیست که خشم بگیرد و از اعتدالی که دارد دست بشوید، این امتحانی است که او از آن سربلند بیرون خواهد آمد".

پیشتر از جورج بوش، دیگر مقامات آمریکایی و همچنین تشکلهای بین المللی مدافع حقوق بشر نیز برخوردی که با چند ایرانی تبعه آمریکا در ایران صورت گرفته است را محکوم کرده و خواهان آزادی آنان شده بودند اما دولت ایران اظهارات این افراد و گروهها را مداخله در امورداخلی خود خوانده و رد کرده بود.

همزمان با بازداشت این افراد و مطرح شدن اتهام جاسوسی علیه آنان، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران طی نشست خبری کم سابقه ای از کشف شبکه جاسوسی وابسته به سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا سخن گفته و به چهره های علمی هشدار داده بود که به کسانی که تحت عنوان مصاحبه و ارتباط علمی با آنان تماس می گیرند اعتماد نکنند.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر محکوم کردن برخوردی که با چند ایرانی تبعه آمریکا شده، از دولت ایران خواسته است دولت او را از وضعیت رابرت لوینسون، مأمور بازنشسته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) که پس از سفر به ایران ناپدید شده است آگاه کند.

بیانیه خانواده شاکری

خانواده علی شاکری روز جمعه در بیانیه ای درباره بازداشت وی نوشت که آنها برای 25 روز در مورد ناپدید شدن او سکوت اختیار کرده بودند: "در این بیست و پنج روز منتظر ماندیم و سخنی نگفتیم مبادا برخلاف میل همسرم موضوع و بهانه ای به دست مخالفان مردم ایران و هواداران جنگ داده باشیم. به خود گفتیم با یک سوء تفاهم حق نداریم تمام فعالیت های همسرم علی شاکری را در راه شناخت جهان از ایران و در راه صلح و مخالفت با هر نوع حمله به ایران زیر سئوال ببریم. علی یک دل سوخته و عاشق وطن است."

"اما اینک چاره ای نداریم جز این که صدای خود بلند کنیم و هر کار لازم است انجام دهیم و از ابتدا از خیرخواهان در ایران استدعا کنیم به این وضعیت دردآور پایان دهند."

براساس این بیانیه علی شاکری نیز برای دیدار مادر بیمارش به ایران سفر کرده بود و او را در همین مدت از دست داد.

این بیانیه به ویژه نسبت به اتهاماتی که برخی روزنامه های دولتی ایران به آقای شاکری وارد کرده اند ابراز گله می کند و آنها را مضحک می خواند: "دردناک اتهاماتی است که چند روزنامه علیه علی محمد شاکری وارد کنند که کارنامه زندگی اش هم برای ایرانیان مقیم کالیفرنیا و هم روشنفکران و محافل فرهنگی کشور ناشناخته نیست."

"اتهام نزدیکی با نومحافظه کاران، برای کسی که نزدیک شش سال گذشته همواره با دولت جنگ طلب جورج بوش مخالف بوده است، خنده دار و نشان دهنده بی اطلاعی است. علی مخالفت خود را با سیاستها و حرکات حزب جمهوریخواهان آمریکا چه قلمی و چه زبانی همیشه ابراز می کرد و می کند. علی شاکری هرگز وابسته و عضو هیچ سازمان اطلاعاتی نبوده است. این دروغ است."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.