زندانی سعودی گوانتانامو خودکشی کرد

زندانی سعودی گوانتانامو خودکشی کرده است

بر اساس برخی گزارش ها، منابع نظامی آمریکایی اعلام کرده اند که یک شهروند سعودی رندانی در بازداشتگاه گوانتانامو دست به خودکشی زده است.
بازداشتگاه گوانتانامو
برخی زندانیان گوانتانامو سالهاست که بدون دسترسی به امکانات رایج حقوقی بازداشت هستند

در ماه ژوئن سال گذشته اجساد دو شهروند سعودی و یک شهروند یمنی زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو در حالیکه حلق آویز شده بودند یافت شد اما در آن زمان، مقامات از انتشار جزییات بیشتر و ابراز نظر درباره علت مرگ این افراد خودداری کردند و تنها گفتند که تلاش برای نجات آنان به نتیجه نرسید.

در پی این ماجرا، اداره تحقیقات جنایی نیروی دریایی آمریکا تحقیقاتی را برای یافتن علت مرگ این سه نفر آغاز کرد و در نخستین گزارشی که انتشار یافته، گفته است که بر اساس شواهد به دست آمده، به نظر می رسد که شهروند سعودی دست به خودکشی زده باشد.

این اداره هنوز در مورد دو فرد دیگری که اجساد آنان یافت شده بود اظهار نظری نکرده است.

در حال حاضر، حدود 380 نفر در گوانتانامو زندانی هستند و برخی از آنان از پنج سال پیش تا کنون در بازداشت به سر می برند.

مقامات زندان گوانتانامو گفته اند که اقدامات لازم برای حفظ سلامت روانی بازداشتیان صورت می گیرد و از جمله از خدمات یک مشاور فرهنگی استفاده می شود تا با زندانیان به "شیوه فرهنگی و مذهبی مناسب" رفتار شود.

در مقابل، رییس مرکز دفاع از حقوق اساسی آمریکا گفته است که خودکشی زندانی سعودی به احتمال زیاد از سرخوردگی و افسردگی شدید ناشی شده است.

وی گفت که زندانی کردن افراد برای پنج سال بدون دسترسی به حمایت حقوقی و امید به رهایی از راه های قانونی برای ایجاد یاس از زندگی و توسل به خودکشی کافی است.

محاکمه نظامی

اجساد حلق آویز شده سه زندانی تنها دو روز قبل از آغاز محاکمه دو زندانی دیگر گوانتانامو یافت شده بود.

گوانتانامو
رفتار با زندانیان گوانتانامو مورد انتقاد سازمانهای مدافع حقوق بشر بوده است


دولت آمریکا زندانیان گوانتانامو را دشمنان مسلح غیرنظامی خوانده و از رفتار با آنان به عنوان نظامیان اسیر و رعایت کنوانسیون های بین المللی ناظر بر حقوق اسیران جنگی در مورد این افراد خودداری می ورزد.

در عین حال، به دلیل بازداشت زندانیان گوانتانامو در خارج از خاک ایالات متحده، این افراد از حقوق بازداشت شدگان بر اساس قوانین آمریکا نیز برخوردار نیستند.

در مقابل، وزارت دفاع آمریکا برای رسیدگی به وضع زندانیان گوانتانامو پرونده های آنان را در اختیار دادگاه های نظامی قرار می دهد که در همین محل تشکیل می شوند.

سال گذشته دیوان عالی ایالات متحده استفاده از این دادگاه های نظامی را غیرقانونی اعلام داشت و در نتیجه، دولت آمریکا برای کسب مجوز قانونی تشکیل آنها ناچار شد به کنگره این کشور مراجعه کند.

بازداشت شهروندان خارجی در گوانتانامو و نحوه رفتار با آنان مورد انتقاد سازمان های مختلف حقوق بشر قرار داشته است.

دولت ایالات متحده این زندانیان را به ظن دست داشتن در اقدامات تروریستی و عضویت و ارتباط با شبکه القاعده و گروه طالبان در خارج از خاک آمریکا بازداشت و در گوانتانامو زندانی کرده است.

بازداشتگاه گوانتانامو در پایگاه متعلق به نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو، کوبا، ایجاد شده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.